Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Bästa krigsspelen ur varje tidsperiod samt kategori.

Startat av butch, 7 juli 2005 kl. 12:35:47

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

butch

Jag tänkte försöka göra iordning en lista med vad jag anser och tror är dom bästa krigsspelen inom varje kategori. Jag ser gärna att fler fyller ut med fler kategorier (gärna operation/taktiska avdelningar) samt spel. Det blir alltså en högst subjektiv lista, observera att man inte behöver varken ha spelat eller äga ett spel för att det ska få platsa. Det är som alltid roligt att få reda på vad fler tycker och tänker. Vi börjar med följande:

Forntiden: Hannibal: Rome vs Carthage
Rom Republic of Rome
Napoleonkriget: ?
Amerikanska inbördeskriget: Grant Takes Command
Första världskriget (Carddriven): Paths of Glory
Första världskriget (Whole): La grande Guerra
Andra världskriget (Whole): WW2: Berlin to Barbarossa
Andra världskriget (Light): Memoir '44
Andra världskriget (Eastfront): Eastfront
Andra världskriget (Area Impulse): Breakout: Normandy
Future: Twilight Imperium, 3rd Edition
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"
Hermann Goring - June 1940

Jon Karlsson

Medeltid: Hammer of the Scots.

Väldigt mycket periodkänsla, elegans och djup för så enkla regler. Den hamnar högt på mina listor över area-impulse- och fog-of-warkategorierna också.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

P-O Jönsson

Taktiska Napoleonspel- La Bataille serien
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Thure

Fantasy: Titan (Avalon Hill)
Köpte spelet 1985. Har spelat det kontinuerligt i 20 år. Det är i princip sönder spelat. Funkar både med 2 spelare som med flera (kan vara upp till 6st).

A F

Citat från: "Thure"Fantasy: Titan (Avalon Hill)
Köpte spelet 1985. Har spelat det kontinuerligt i 20 år. Det är i princip sönder spelat. Funkar både med 2 spelare som med flera (kan vara upp till 6st).

Sjukt spel. Sjukt bra spel.

P-O Jönsson

CiteraAmerikanska inbördeskriget: Grant Takes Command

Varför tycker du att detta är det bästa spelet i GCACW-serien? ...undrar jag nyfiket.....

BigPapaBear

Vill höja en röst för "Age of Napoleon" i Nappe-eran. Charmigt och underhållande, inte särskilt "tungt" med grognardmått, men skoj.  :insecure:
En mycket bitter liten man.

butch

Semestrar just nu så jag har inte hunnit kolla in på sidan förräns idag. Min tanke var igentligen att alla skulle göra en likadan lista som den jag gjorde med de spel som just DU tycker är bäst.

Citat från: "Peojon"
CiteraAmerikanska inbördeskriget: Grant Takes Command

Varför tycker du att detta är det bästa spelet i GCACW-serien? ...undrar jag nyfiket.....

"... observera att man inte behöver varken ha spelat eller äga ett spel för att det ska få platsa." Skrev jag, jag har med handen på hjärtat aldrig spelat ett enda spel ur GCACW serien. Jag ville med listan få reda på vilka andra spel folk tycker är bra i kategorin Amerikanska inbördeskriget.

Hoppas jag gjort mig förståd.
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"

Andreas Lundin

Ancient (borde inte kategorin heta typ "forntiden"?): Siege of Jerusalem
Medeltid: Men of Iron (nyss inköpt och ett under av enkelhet och action!)
Napoleonkriget (sär-skrivning): ?
Amerikanska inbördeskriget: Dixie
Första världskriget (Carddriven): ?
Första världskriget (Whole): ?
Andra världskriget (Whole): Advanced Third Reich
Andra världskriget (Light): ASL (ironi?, eller?)
Andra världskriget (Blockgame): Europe Engulfed
Andra världskriget (Area Impulse): Breakout: Normandy
Future: Star Cruiser
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

P-O Jönsson

Citera"... observera att man inte behöver varken ha spelat eller äga ett spel för att det ska få platsa." Skrev jag, jag har med handen på hjärtat aldrig spelat ett enda spel ur GCACW serien.

Tycker visserligen att det låter som att ha åsikter om en bok man inte läst, en film man inte sett eller en plats man alldrig besökt, men det är ju jag det!

I alla fall, GCACW serien då. Amerikanska Inbördeskriket (Operationellt?)
Rebels are Coming- för att kampanjscenariot är väldigt lättillgängligt.
Stonewall in the Valley- Shenandoah kampanjen. Måste gillas!

Jon Karlsson

Citat från: "BigPapaBear"Vill höja en röst för "Age of Napoleon" i Nappe-eran. Charmigt och underhållande, inte särskilt "tungt" med grognardmått, men skoj.  :insecure:

I second that. Enkelt (om än onödigt bökigt stridssystem, med tabellslagning) och massor av känsla. Fast ingen av mina bekanta tycker om det. Gott om tur i det spelet nämligen, och då är det visst inget roligt att spela mot mig...  :-/
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

butch

Citat från: "Peojon"Tycker visserligen att det låter som att ha åsikter om en bok man inte läst, en film man inte sett eller en plats man alldrig besökt, men det är ju jag det!

Du ska veta hur många människor det går omkring här i världen med åsikter om saker de inte vet någonting om. Åsikter som ekonomi, politik, världsfred osv.

Delirium

Citat från: "butch"
Citat från: "Peojon"Tycker visserligen att det låter som att ha åsikter om en bok man inte läst, en film man inte sett eller en plats man alldrig besökt, men det är ju jag det!

Du ska veta hur många människor det går omkring här i världen med åsikter om saker de inte vet någonting om. Åsikter som ekonomi, politik, världsfred osv.

Hur vet du det?
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

A F

Citat från: "Delirium"
Citat från: "butch"

Hur vet du det?

Han kanske besökt en Svensk valstuga?  :up:

Scipio

Citat från: "butch"Första världskriget (Carddriven):Paths of Glory
Hmm, det finns många spel att välja ibland i den kategorin.    :)
"Randomization is too important to be left to chance"