Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Lock and load : Operation Garbo

Startat av Strv102r, 6 augusti 2008 kl. 22:06:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Det var som f-n! Måste man ju ha bara för sakens skull!

http://www.locknloadgame.com/Section_Cat_Content_Detail.asp?SCAT=82&SID=33&ID=84
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

jerry

Citat från: "Strv102r"Det var som f-n! Måste man ju ha bara för sakens skull!

http://www.locknloadgame.com/Section_Cat_Content_Detail.asp?SCAT=82&SID=33&ID=84

absolut !!! Har varit i kontakt med killen han lovade ett gratis ex om jag fixade boken "operation garbo på engelska"
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

A F

"and their armored brigade, the Sledgehammers, counterattacked"

Dynga på en nästan biblisk nivå. Vad var det för stolle som skrev Garbo, förresten?

Strv102r

Op Garbo skrevs av en grupp bestående av marin, flyg och infanteriofficerare. Dessa förbandstyper behandlas med insikt och viss detalj. Bristen på skildringar av pansarförband och deras strid säger en del och i de få fall de nämns är bristen på kunskap är avslöjande.

Eftersom allt är relativt så kan man nog kalla de svenska pansarbrigaderna för släggor. I uttrycket ligger en del av den anda som fanns i dåtidens pansartrupper. Vinn eller försvinn. Sisten till kusten är en skit. Och med 72 strv och drygt lika många Pbv 302 samt allt art inom räckvidd så nog kunde man slå till ganska bra. Fienden hade sannolikt inte bättre mtrl, medan resten av armén hade väsentligt sämre.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

pelle

" This is an expansion. You'll need to own either World at War: Eisenbach Gap or World at War: Blood and Bridges to play Operation Garbo."

Så om man nu bestämmer sig för att Garbo kan vara roligt, vilket inte känns helt omöjligt, vilket av de där två spelen är roligast att kombinera det med?

pelle

"When attacking, each platoon rolls a number of dice equal to its firepower. Every die that equals or exceeds the "to hit" number (right superscript) hits the target."

Vid närmare eftertanke blir det nog ingen beställning ändå. Urk.

Sten Ekedahl

Citat från: "Anders Fager""and their armored brigade, the Sledgehammers, counterattacked"

Dynga på en nästan biblisk nivå. Vad var det för stolle som skrev Garbo, förresten?

Huvudförfattare var dåvarande översten Bo Hugemark och journalisten vid SvD Christianson eller Christiansen, minns inte förnamnet just nu. Den senare blev pressekreterare hos Carl Bildt när denne blev statsminister. Enligt obekräftat rykte lär möjligen överste Einar Lyth ha varit inblandad men det är osäkert. När böckerna skrevs tjänstgjorde Hugemark som strategilärare på MHS (nuvarande FHS) och från en bekant, PeO Barkås (P10, f.d. P1), som jobbade där samtidigt, vet jag att Hugemark diskuterade bokens handling med flera av skolans lärare och därmed fick många inputs från de olika försvarsgrenarna. PeO var bl.a. den som kom med uppslaget att de trupper som intagit Arlanda blev stridodugliga efter att ha länsat taxfree-butikerna på sprit.

Idén till detta fick han från ett parti "dubbelblint" table-top spel med spelledare som tidigare hade ägt rum över en helg på P4 offmäss. I det partiet deltog förutom PeO, Christer Holm (då P10), Claes Henriksson (P4), jag själv och några till som jag nu glömt namnen på. Scenariot vi spelade tilldrog sig på östfronten. Den sovjetiske spelaren ställdes under spelets gång av spelledaren inför det faktum att den halpluton ryssar som han låtit gruppera i en bondgård, hade hittat flera flaskor vodka där och därför försatts ur stridbart skick för resten av spelet. Den sojetiske chefen blev inte speciellt road av detta, men vi andra skrattade gott!

Christiansson lär bara ha varit delaktig i den första boken, möjligen också den andra. Det märks då språkbehandling och "litterär" framställning är klart sämre i den tredje boken.
Wargames - Laborationer i historia

Holmgren

Citat från: "pelle"" This is an expansion. You'll need to own either World at War: Eisenbach Gap or World at War: Blood and Bridges to play Operation Garbo."

Så om man nu bestämmer sig för att Garbo kan vara roligt, vilket inte känns helt omöjligt, vilket av de där två spelen är roligast att kombinera det med?
Blood and Bridges har inte släppts ännu. Vår forumstråd om grundmodulen Eisenbach Gap återfinns här.

Hmmm, Lock 'n' Load anger: "Operation Garbo Designer: Nils Idemalm". Är det inte användaren Nisse här på forumet?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Holmgren

Citat från: "Sten Ekedahl"journalisten vid SvD Christianson eller Christiansen, minns inte förnamnet just nu.
Ulf, vill jag minnas

Var inte FOI-snubben Ingemar Dörfer insyltad också?
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

Sten Ekedahl

Citat från: "Holmgren"Var inte FOI-snubben Ingemar Dörfer insyltad också?

Nej, vad jag vet hade han inget med det här att göra.

Nisse

Jodå det är jag som varit med och designat modulen. Det hela började med att jag köpte spelet och tyckte det var roligt. Jag skrev på deras forum och undrade om de skulle göra en skandinavisk expansion. Mark undrade då om jag var intresserad av att vara med och designa den. Det verkade kul så det gjorde jag.

Bakgrunden är LÖST baserad på boken Operation Garbo samt The Third World War av sir John Hackett. Det fick bli en mish-mash blandning eftersom Garbo utspelar sig på tidigt 90 tal (Om jag minns rätt) medans The Third World War utspelar sig på mitten av 80 talet. Så "bakgrunden" till Sveriges inblandning är en blandning mellan dessa två.

Några av scenarierna är LÖST baserade på strider som beskrivs i boken. Dock med ganska mycket konstnärlig frihet inblandad.

De är inte heller alltid 100% historiskt korrekta. Ex var inte ( vad jag vet) pv helikoptrarna operativa 1985 (då spelet utspelar sig) inte heller Bill robotarna, båda är med i spelet eftersom det blir lite roligare då.

Det finns ingen korrekt superformel bakom de svenska fordonens stats. Jag undrade hur Mark gjort och han hade höftat litegrann. Jag fick alla stats för alla fordon i alla spel i serien och "höftade" därefter in de svenska fordonen. Ex att en svensk 105mm kanon är UNGEFÄR lika kraftfull som en amerikansk, sen kan eldledningen skilja litegrann. Eller att pansaret på en Svensk centurion är UNGEFÄR lika bra som på en israelisk vagn. En svensk 20mm akan är UNGEFÄR lika bra som Marderns akan, även här kan "eldkraften" skilja eftersom förmågan att träffa, (sikten optik med mera) kanske skiljer något.

Texter och liknande har vi samarbetat med, jag har skrivit delar som Mark sedan redigerat, ändrat, omarbetat efter eget huvud.

Enklast är dock att säga att alla gjorda fel är mina egna, alla felaktigheter om stats och texter är mina, likadant med kartorna. All kritik kan därmed enklast riktas mot mig. :D

Slutkläm. Det var kul att vara med och designa en modul. Tanken är att den skall vara kul att spela och att svenska styrkor får ge sig ut och kriga i fantasivärlden "WWIII". Vi är ju inte bortskämda med svenska counters i spelvärlden.

Jag hoppas det blir kul att spela scenariorna. Jag hyser ingen förhoppning om att alla kommer bli nöjda, eller tycka att scenariorna är rättvisa, eller statsen korrekta.  :)

Bäst är dock att dra på sig hjälmen och sjunka ned i skyddsvärnet och invänta stormen av åsikter :P  :wink:

A F

Du behöver ju inte ta det personligt om man tycker illa om boken.  :up:

Andreas Lundin

Citera"When attacking, each platoon rolls a number of dice equal to its firepower. Every die that equals or exceeds the "to hit" number (right superscript) hits the target."

Vid närmare eftertanke blir det nog ingen beställning ändå. Urk.

Ja, precis. Urk. Jag har spelat spelet och gillade det inte för fem cent (se annan tråd). Men samtidigt tycker jag ju att det är lite skojsigt med en svensk modul...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Sten Ekedahl

Citat från: "Anders Fager"Du behöver ju inte ta det personligt om man tycker illa om boken.  :up:

Ingen fara, jag svarade bara på din något onyanserat ställda fråga om vem som skrivit boken. Personligen tycker jag att ingen av böckerna kan karrakteriseras som något större litterärt mästerverk, men de är underhållande och bitvis intressanta. De skall nog snarare ses som debattinlägg om försvaret och säkerhetspolitiken under den epok när kalla kriget kanske var som kallast som rådde då de skrevs. De var ju inte de enda böckerna på samma tema som gavs ut under de här åren. Garbo del ett är den bästa medan tvåan, och i synnerhet den tredje delen, är lite väl mycket soppa på en spik enligt min åsikt.

Strv102r

CiteraDet finns ingen korrekt superformel bakom de svenska fordonens stats. Jag undrade hur Mark gjort och han hade höftat litegrann. Jag fick alla stats för alla fordon i alla spel i serien och "höftade" därefter in de svenska fordonen. Ex att en svensk 105mm kanon är UNGEFÄR lika kraftfull som en amerikansk, sen kan eldledningen skilja litegrann. Eller att pansaret på en Svensk centurion är UNGEFÄR lika bra som på en israelisk vagn. En svensk 20mm akan är UNGEFÄR lika bra som Marderns akan, även här kan "eldkraften" skilja eftersom förmågan att träffa, (sikten optik med mera) kanske skiljer något.

Vad gäller vapenverkan är nog en 10,5 cm på en Strv101 eller 102 likvärdig en 10,5 cm på en M1. Men en 10,5 cm på Strv 103 är avsevärt bättre i vapenverkan då eldröret är 1 meter längre. Vad gäller eldledning är 101 - 103 underlägsna M1 medan 101R, 102R och 104 är nästan likvärdiga, undantaget förmågan att träffa under gång och mörkerstrid.
Ikv 91 borde ha samma vapenverkan som Jagdpanzerkanone men avsevärt bättre träffsannolikhet då den hade laser/kalkylator som första vagn i världen. Detta spelar stor roll i ett spel som "88", "armor" och "Panzer" som egentligen är frosseri i pansarvärnsteknik. I spel där man manövrerar med plutoner... Nja. Kanske inte är avgörande i alla lägen.

Jag är fortfarande sugen...