Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

OCS Korea - The Forgotten War

Startat av tinG, 27 januari 2006 kl. 09:23:39

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 24 Gäster tittar på detta ämne.

sfclinken

19:e Juli 1950

Klart väder ställer till kraftiga problem för framryckande NK-förband när attackflyg från det nyligen anlända USS Valley Forge (CV-45) attackerar de tätt trafikerade vägarna mot Pusan. Ett antal planerade anfall mot den östra försvarslinjen havererar fullständigt och måste avblåsas i kaoset efter flyganfallen. NK har även stora problem med att få fram förnödenheter och endast 1500 ton drivmedel och ammuniton når fram till de 9 Divisioner som nu håller på att gruppera sig runt Pusan.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

sfclinken

26:e juli 1950

Trots att den Nordkoreanska armén lider brist på ammunition och bränsle fortsätter framryckningen mot Pusan. UN trupperna måste lämna sina nordligaste försvarsställningar när 2 NK-stridsvagnsbataljoner lyckas slå sig fram längs med kusten öster om Pusan. Endast tack vare massivt flyganfall lyckas man hindra att de når fram till hamnarna. Dock med innebörden att man tappat ytterligare mark när man måste dra sig tillbaka.

Inom kort väntas ett massivt anfall ske rakt norrirån för att öppna vägen in mot Pusan. Vi ligger efter i tidsschemat men bara marginellt, Sydkorea ska vara befriat inom en eller två veckor.
GMY Peter

"Though I fly through the Valley of the Shadow of Death, I will fear no Evil for I am at 80 000 feet and climbing...  www.sleddriver.com "

BigPapaBear

Det är i det här läget som de tre kartorna känns onödigt stora när man spelar ftf. Samtliga enheter av värde trängs runt en ensam liten stad.  :lol:

Två turns (en vecka) till MacArthur & co, eller är det mer?
En mycket bitter liten man.

sfclinken

Jag tror det är en hel månad till innan de kommer. 1:e September.... :shock:
GMY Peter

sfclinken

29 Juli 1950

UN vinner initiativet och väljer att gå först för att försöka reparera och förstärka försvaret. Vädret är återigen klart och man fullkomligen vräker ner bomber över de framryckande NOK styrkorna. Ett våldsamt motanfall för att kasta tillbaka den framryckande 105 Tk ut med kusten misslyckas men inte utan att tillfoga NOK svåra förluster.

Trots kaoset efter flygbombningarna fortsätter NOK att anfalla på bred front. Dock viker inte UN-styrkorna en tum (hex?) utan hårda strider. Med ryggen mot väggen och ingenstans att retirera slåss de för sina ynka liv(blippar?). SOK 1 CAV lyckas trots överväldigande odds (6-1/8-1) slå ut 3 INF regementen innan de tvingas kapitulera inför NOK. Likadant försvarar sig SOK 2 INF Div fanatiskt och lyckas hålla hela 4:e INF DIV och 7:e INF Div tillbaka samtidigt som de tillfogas svåra förluster.

NOK har dragit samman massivt med artilleriförband men fronttrupperna måste trots det anfalla utan support då ammunitionen till pjäserna blivit kraftigt försenade på järnvägen från Pyong Yang till fronten.

Kommentarer:
Den här rundan har varit en Nordkoreansk katastrof rent försörjningsmässigt. Jag har brännt en massa supply på att genomföra anfall med höga odds för att säkerställa framgång. Trots det lyckas jag få ett par defendersurprise -4 och -6 kolumner. Dessutom har jag förlorat 7 steps varav en nonreplacable Tk. Innebörden blir att man bränner 2 SP och 2 steplosses på ett anfall för att lyckas ta en hex. Förvisso kan jag ta förlusten i trupp men supply tryter minst sagt...Nästa runda kommer bli ruskigt intressant. Vinner jag initiativet så sitter UN verkligen på "fisens mosse". Förlorar jag initiativet kan jag se fram emot att få gräva ner mig förbaskat djupt när min motståndare släpper lös över 100 barrage bara från flyget...
GMY Peter

sfclinken

1 Augusti 1950

Kraftigt regnande och låg molnbas hindrar UN flyget från att lyfta. De försvarande amerikanska och sydkoreanska förbanden är så kompakt grupperade på den lilla yta de har kvar att det inte lämnar någon möjlighet för de anfallande NOK styrkorna att pressa sig framåt.

NOK artilleriförband är nu grupperade så nära Pusan att flygfälten är inom räckvidd. Ett kraftfullt bombardemang resulterar i att ett flertal flygplan går förlorade på både Pusan West och East. Dessutom lyckas man reducera antalet landningsbanor som går att nyttja på Pusan East.

Det kommer bli ruskigt svårt att ta mer mark. Amerikanska marinförband håller på att lastas av i Pusan och min supply tryter som vanligt. Jag fortsätter att slå alldeles förlågt. Jag kan välja mellan att skjuta artilleri eller markstrid. Just nu samlar jag inför att kunna genomföra en kombination. Nackdelen med det är att UN hinner reorganisera sitt försvar.
GMY Peter

BigPapaBear

Vändningen (när/om) kommer att bli grymt häftig. Jänkarna kommer nog att explodera ut med bra tryck.

sfclinken

8:e Augusti 1950

NOK fortsätter med bombardemanget av flygfälten i Pusan samtidigt som man slår en SOK INF-division och tar ytterligare mark mot Pusan. I slutet av NOKs turn har UN enbart 6 hex kvar på kartan och man har förlorat ett stort antal step på sin flygförband.

I UNs turn tvingas man nyttja sitt artilleri istället för sitt flyg då det dåliga vädret fortsätter. Det första motanfallet UN genomför kastar tillbaka den 12:e INF divisionen samtidigt som man åsamkar dom svåra förluster. För första gången på mer än 1 månad återtar man mark, om än lite.

Frustrationen i NOKs arméledning är total. Pusan är inom synhåll, vi kan beskjuta staden med artilleri, vi kan nästan pinka i en vid båge in i staden. Trots det når vi inte in, försvaret är för kompakt och vi lider konstant av brist på ammunition. Dessutom har det börjat dyka upp starka amerikanska förband bland annat ur marinkåren.
GMY Peter

tinG

NKPA's överlevnadschans har hastigt och mycket olustigt försämrats... Watch Your Back!
 :lol:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

sfclinken

Citat från: "tinG"NKPA's överlevnadschans har hastigt och mycket olustigt försämrats... Watch Your Back!
 :lol:

Förstår inte alls vad du menar? :shock:

Alla hamnar är säkrade av elitenheter.... :twisted:
GMY Peter

sfclinken

26:e September 1950

Situationen i slutet av Augusti och början av September var så kritisk för UN att de blev tvingade att landstiga i Masan för att kunna rädda Pusan från att falla i händerna på NKPA. Följden blev en snabb kollaps av de nordkoreanska styrkorna som höll Pusan inringat. Dock kunde NKPA dra sig tillbaka och rädda flertalet förband genom att växelvis dra sig tillbaka. Inchon föll den 26:e September via ett anfall markvägen och Seoul är på väg att bli isolerat. På östkusten går det långsammare för UN och ett antal infanteriregementen som satt upplastade (stratmode) på väg till fronten blev överraskade av nordkoreanska  ELIT-motorcykelförband. Resultatet blev en förlust av 2 amerikanske regementen, 1 SOK samt att man lyckades erövra en hel hög med lastbilar.

NKPA saknar i stort sett kraft till motanfall. Försvaret består av ett antal "roadbumps" för amerikanerna på vägen norrut. Amerikanskt flyg och skeppsartilleri (tex Missouris 57 Barrage) gör inte livet enklare.

Trots allt så är NKPA i hyfsat skick. De infanteri divisioner som förlorats är i stort sett de 6 som behövdes för att hålla PP intakt så länge som möjligt. Annars har man lyckats ersätta sina förluster efterhand. Området runt Wonsan och Hungnam fungerar som återsamlingsplats för NKPA och bergspassen samt kustvägen dit är starkt försvarat.

Nu inväntar vi "The Human wave"... :ultra:

Seoul slutet av September 1950

GMY Peter

Vvornth

De nya reglerna för landstigningar i 4.0 gör Korea livsfarligt för NK. :-S

Man tycker det borde finnas en liknande regel som för luftlandsättnignar åtminstone att man är tvungen att utse en hex två drag i förväg.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

BigPapaBear

Citat från: "Vvornth"De nya reglerna för landstigningar i 4.0 gör Korea livsfarligt för NK. :-S

Man tycker det borde finnas en liknande regel som för luftlandsättnignar åtminstone att man är tvungen att utse en hex två drag i förväg.

Instämmer.

A F

Citat från: "Vvornth"De nya reglerna för landstigningar i 4.0 gör Korea livsfarligt för NK. :-S

Vad har blivitt värre?

tinG

Citat från: "Anders Fager"

Vad har blivitt värre?

Du får landstiga i Move Mode... Trodde du visste det efter Sicilien.  :wink:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte