Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Republic of Rome

Startat av butch, 13 juli 2005 kl. 17:41:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

butch

Vad är de rosa korten till för i detta spel? Jag äger det nämligen inte själv men har sett att det säljs på ebay men att just dessa saknas.
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"
Hermann Goring - June 1940

Scipio

Draghögen när man börjar spelet består av de vita korten.
Om man vill spela längre spel så går man över till den gråa högen när de vita är slut och och sedan till den rosa när den gråa är slut.

De motsvarar typ rommarrikets upgång, nedgång och fall...
"Randomization is too important to be left to chance"

butch

Vad innehåller korten? Kan man säga att det är händelser eller uppdrag?
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"

Scipio

Både och.
Dom innehåller diverse krig som kan drabba riket, senatorer som spelarna kan rekrytera och markområden som dom kan äga samt en del händelser som spelarna kan spela ut, typ lönnmördare, lagar, veton osv.
"Randomization is too important to be left to chance"

thermopylai

Scenarier: Early, Middle & Late Republic (har bara spelat Early)

Late Republic borde väl vara ungefär 100 f.Kr. till ca 40-30 f.Kr beroende på när spelet anser att kejsardömet tog vid.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Delirium

Finns en risk att de "rosa korten" även inkluderar de särskilda event cards som används för att representera olika framslagna events, dessa är gråa på ena sidan och rosa på den andra. Om de saknas blir det svårt att spela någon av perioderna, om du inte letar upp den informationen någon annanstans.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

butch

Citat från: "Delirium"Finns en risk att de "rosa korten" även inkluderar de särskilda event cards som används för att representera olika framslagna events, dessa är gråa på ena sidan och rosa på den andra. Om de saknas blir det svårt att spela någon av perioderna, om du inte letar upp den informationen någon annanstans.

Ahh tackar för den informationen, det får en verkligen att fundera en och två gånger. Det kanske inte vore helt omöjligt att scanna in befintliga kort och skriva ut dom isf.

butch

Tog reda på exakt vilka kort det var som saknades. Korten var som följer:

PROVINCE CRETE , PROVINCE CISALPINE GAUL , PROVINCE SARDINIA , PROVINCE TRANSALPINE GAUL , JULIAN LAW , REVOLT/WAR 3rd GALLIC WAR , WAR/WAR INVASION OF GERMANY AND WAR/WAR PARTHIAN WAR

Vad säger ni som vet? Gör avsaknaden av dessa kort att spelet är ospelbart?

Kesselring

Citat från: "butch"Tog reda på exakt vilka kort det var som saknades. Korten var som följer:

PROVINCE CRETE , PROVINCE CISALPINE GAUL , PROVINCE SARDINIA , PROVINCE TRANSALPINE GAUL , JULIAN LAW , REVOLT/WAR 3rd GALLIC WAR , WAR/WAR INVASION OF GERMANY AND WAR/WAR PARTHIAN WAR

(Något inlägg mäste ju bli det första..)

Absolut inte; de är endast nödvändiga under sista tredjedelen av "campaign game" alt. "late republic". Går också att använda någon sorts hemmagjord variant om du får kortinfon någonstans ifrån (typ mig). Inget av korten ska hållas på handen så de behöver inte ha identisk baksida med övriga.

För övrigt ett mycket bra spel för 4-6 spelare (eller vad säger totte30?).

/Anders

butch

Citat från: "Kesselring"
Citat från: "butch"Tog reda på exakt vilka kort det var som saknades. Korten var som följer:

(Något inlägg mäste ju bli det första..)

Absolut inte; de är endast nödvändiga under sista tredjedelen av "campaign game" alt. "late republic". Går också att använda någon sorts hemmagjord variant om du får kortinfon någonstans ifrån (typ mig). Inget av korten ska hållas på handen så de behöver inte ha identisk baksida med övriga.

För övrigt ett mycket bra spel för 4-6 spelare (eller vad säger totte30?).

/Anders

Det låter ju förträffligt, jag hittade förövrigt alla korten och dess information här: http://www.amarriner.com/ror/cards/

Tack för hjälpen!  :up:

Delirium

Åtminstone tre av de fyra provinskorten används redan första perioden om romarna sköter sig. Men informationen kan ju tryckas på något annat naturligtvis.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

butch

Blev inget av det spelköpet, spelet gick på strax under 500 pix nyligen på ebay och då saknades dom ovan nämnda korten. Vore det inte för att jag inte fått någon lön hade jag slagit till.

Kesselring

Ursäkta, men det kopplade fel; rosa kort=senare del hade jag för mig. Missade provinserna.

500 var som du säger något drygt, speciellt utan kort.

butch

Citat från: "Kesselring"Ursäkta, men det kopplade fel; rosa kort=senare del hade jag för mig. Missade provinserna.

500 var som du säger något drygt, speciellt utan kort.

Nemas problemas, men som du säger, ngt för dyrt för ett icke komplett spel.

butch

Hur lång speltid får man räkna med och hur många spelare är optimalt anses det?