Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

China: The Middle Kingdom (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 28 oktober 2008 kl. 09:19:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

Britannia är ju en klassiker som folk antingen älskar eller hatar. De som hatar spelet brukar avsky sättet det skriptar historien, typ "Nu är det omgång nio, och mina saxare letar efter ett lyckligt liv i... Sussex!"

För er som inte spelat spelet går det ut på att man är fyra spelare som har en hel uppsättning nationer vardera, som har var sitt manus för när de kommer in och vad de ska försöka åstadkomma när de är där. Skapar en bra, kul berättelse, och man lär sig mycket om folkvandringar.

Spelet har också fått en massa uppföljare av varierande kvalitet. Många lider av complexity creep, det vill säga att man vill ha med allt som fanns i föregångaren, plus litet till nytt krom.

China: The Middle Kingdom från Decision Games är det senaste i raden av Britannia-spel, denna gång på Kinas historia från Warring States (400 f kr) till kommunisternas seger i inbördeskriget. Spelet lyckas parera bägge problemen. Om något är det litet enklare och snabbare att spela än Britannia, och de flesta folkslag har rätt generella poängvillkor som antingen går ut på att döda fiender eller breda ut sig över jordbruksmark.

Ett tredje fel som Britannia-spelen kan ha är att någon spelare inte har något vettigt att göra vissa omgångar. Det KAN definitivt hända i detta spel, just därför att det är mer öppet än Britannia. Jag har bara pillat med det solitärt, och inte ett helt parti än, men jag har noterat att när nationalister, kommunister och japaner brakar samman sista omgången har den fjärde spelaren... Tibet att leka med. Nåja, omgångarna går fort, och det känns inte som om någon spelare har för mycket dödtid.

Balansen kan jag inte heller uttala mig om, till skillnad från de flesta multispelarspel kan det ju vara svårt att avgöra vem som ligger bra till i Britannia-typ-spel. Om man inte spelar det med folk med beslutsångest borde det gå att riva av på en em-kväll, trots de 24 omgångarna.

Är kinesisk historia bara massa tjing och tjong för dig borde det vara svårt att engagera sig i spelet, men kan du räkna upp de kinesiska kejsardynastierna, känner till att Mingdynastins fall var riktigt rafflande, och tycker att De Vilda Jürchen är det coolaste folkslag som någonsin funnits (de heter tyvärr något annat här) är China: The Middle Kingdom vad jag kan se så här långt en av de bästa spelen i Britannia-serien.

Jag ger det en 4 av 5.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Jättebra recension.  :up:
En mycket bitter liten man.