Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Östfronts litteratur

Startat av Andreas Lundin, 9 november 2008 kl. 16:29:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Har letat febrilt efter östfrontslitteratur (på engelska) och kommit fram till följande lista. Någon som sitter inne med nåt tips?

Eastern Front in WWI - Books
Eastern Front 1914-1917, Norman Stone, ISBN 9780140267259
The Austro-Hungarian Forces in World War I (2) 1916-18 (Men at Arms, 397), Peter Jung, Darko Pavlovic, ISBN 9781841765952
The First World War (1), The Eastern Front 1914–1918, Geoffrey Jukes
The Russian Army 1914–18, Nick Cornish, ISBN 9781841763033
Battles East: A History of the Eastern Front of the First World War, G. Irving Root (Author), 9781424168002
Tannenberg: Clash of Empires 1914 (Cornerstones of Military History) (Cornerstones of Military History), Dennis Showalter, 978-1574887815
The Brusilov Offensive (Twentieth-Century Battles) (Hardcover), by Timothy C. Dowling (Author)
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

pelle

Den enda jag har läst specifikt om östfronten är den där av Stone. Den var bra, men jag hoppade över några kapitel där han grävde ned sig i oändliga utläggningar om den ryska ekonomin och hur många granater de kunde tillverka per tidsenhet olika veckor. ZZzzz. Jag somnade nästan av att bara tänka på det. Men resten i den var intressant.

BigPapaBear

Jag har också bara läst Stone. Håller väl med Pelle i hans omdöme av boken.

Shoewalter står på "att läsa"-listan. Dowling har jag funderat på (säg till om den är bra!).
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Jag är faktiskt helt perplex över avsaknaden av engelsk-(och för den delen svensk-)språkig litteratur om östfronten under 1vk. Mängden litteratur om västfronten (även de delar där inte britter eller amerikaner deltog) är ju enorm.

Beror den skrala mängden litteratur på att följden av kriget på östfronten blev (minst) två imperiers fall (Österrike-Ungern och Ryssland)? Det vill säga, det finns ingen "nationalromantisk motivation" att skriva om detta krig i dessa länder längre. Vilket kanske också får till följd att man heller inte finner ämnet "episkt" i engelsktalande länder. Ja, inte vet jag.  :insecure:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Brist på källor är väl ett annat problem. Som jag förstått det finns det ganska rejäla luckor under kårnivå i många av de ryska källorna för WW1.

Men det borde onekligen finnas betydligt fler böcker - hundratals fler - även med torftigt källmaterial (kan man skriva böcker om antiken och medeltiden så...). Problemet är väl det samma som för WW2: där amrisarna krigar skrivs det böcker och produceras film - ingen annanstans.  :(

Andreas Lundin

Men det finns ganska mycket akademisk litteratur om exempelvis östfronten under 2vk. Men 1vk verkar vara dött? Kanske skulle ta upp det med professor Gerner, han kanske vet...

Elias Nordling

CiteraProblemet är väl det samma som för WW2: där amrisarna krigar skrivs det böcker och produceras film - ingen annanstans.

Och så där det är nazister som vinner. När de förlorar är det inget kul längre.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

BigPapaBear

Citat från: "Elias Nordling"Och så där det är nazister som vinner. När de förlorar är det inget kul längre.

Det är sant. Efter Stalingrad - och framför allt efter Kursk - är det förhållandevis tyst på på litteraturfronten. På östfrontssidan alltså...

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Men det finns ganska mycket akademisk litteratur om exempelvis östfronten under 2vk.

Jo och det är vi väldigt glada för. Men det borde "statistiskt" sett finnas minst tre gånger så mycket litteratur om östfronten som det gör om östfronten. Ibland får man ju intrycket av att andra världskriget började på riktigt 6 juni 1944...

pelle

Fast det handlar väl mycket om när det var 'spännande' också? Om västfronten hör man ju också väldigt lite bortsett från de tillfällen då båda sidor hade något märkbart att komma med. Det är ju en hel del transportsträckor, sett ur spel/film/bok-perspektivet.

BigPapaBear

Citat från: "pelle"Fast det handlar väl mycket om när det var 'spännande' också? Om västfronten hör man ju också väldigt lite bortsett från de tillfällen då båda sidor hade något märkbart att komma med. Det är ju en hel del transportsträckor, sett ur spel/film/bok-perspektivet.

Ett argument som talar för att det borde finnas väldigt mycket mer östfrontslitteratur.  :up:

Elias Nordling

CiteraEtt argument som talar för att det borde finnas väldigt mycket mer östfrontslitteratur.

Japp, hur många böcker har ni till exempel läst om när 6e armén blev inringad och utplånad - för ANDRA gången?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraEtt argument som talar för att det borde finnas väldigt mycket mer östfrontslitteratur.

Japp, hur många böcker har ni till exempel läst om när 6e armén blev inringad och utplånad - för ANDRA gången?

Och även denna gång beroende på att rumänerna i flankerna kollapsade!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

pelle

Så... finns det några bra böcker om taktiken på östfronten 1914-17?

För västfronten har jag hittat en hel del kul, både nyare och sådana man kan hitta på ställen som archive.org och liknande. För östfronten är det svårare. Rommel var visserligen en del i Rumänien, så det går att gissa en del från hans bok. Stormtroop Tactics har ett kapitel om Riga 1917, såklart. Men allmänt? Antar att få lektioner från en front var tillämpbara på den andra, med tanke på luckorna i östfronten.

Väntar fortfarande med spänning på att AP ska höra av sig om att börja speltesta Infantry Attacks (plutonsnivå om östfronten 1914). Jag håller inte andan.

BigPapaBear

Citat från: "pelle"Antar att få lektioner från en front var tillämpbara på den andra, med tanke på luckorna i östfronten.

Mja. På taktisk nivå tror jag absolut att de var tillämpbara. Tyskarnas stosstrupp-taktik fungerade rackarns bra även på östfronten vill jag minnas. Men visst, jag förstår vad du menar att det är skillnad.

Största skillnaden måste väl ändå ligga på den operativa nivån.