Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

War Without Mercy (CoA)

Startat av Andreas Lundin, 4 juni 2005 kl. 11:41:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Hallojs!

Undrar om det är någon här på forumet som spelar War Without Mercy eller Brute Force från Clash of Arms. Jag är själv inne på tredje spelet och igår hände något som jag inte finner några regler för.

Jag spelar tysk och vi spelar hela War Without Mercy-kampanjen. Vi har bara kommit till Augusti 1941 och jag har klantat till det rejält i Finland efter ett par riktigt dåliga beslut. Kontentan är att Helsingfors blivit erövrat av två sovjetiska pansarkårer... (Ja, jag vet att det är uselt, men så är det).

Problemet är vad som händer nu. Jag har exempelvis tyska trupper i norra Finland och dessutom en tysk bomflygenhet i södra delen av landet. Vad händer med dem när Finland stryker flagg (vilket Finland måste göra enligt regel 32.71)? Innebär det helt enkelt att alla Finska enheter slutar att existera och att jag har ett gäng tyska "out of supply"-enheter i norra Finland (dvs: Glöm dem!)? Kan jag ta tillbaka Finland med tysken genom att återerövra Helsingfors? Inget stöd för dessa eventualiteter hittar i alla fall jag i reglerna...

Andreas
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

butch

Nej man kanske ska sätta sig ner och lära sig reglerna till det här spelet. Använder du andra editionens regler som följer med Brute Force? Isf finns den att hitta på nätet?
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"
Hermann Goring - June 1940

Andreas Lundin

Jag rekommenderar starkt att du sätter dig ner och kör åtminstone barbarossa-scenariot. Varenda gång närvi spelat det scenariot lyckats med bedriften att uppnå ganska "historiska" resultat - trots att det går att ställa upp trupperna ganska fritt.

Jag väntar för övrigt på leverans av expansionen "The Med" - efter det blir det hela jävla kriget i Europa för min del och för resten av året (och nästa oxå förmodligen). :ultra:

Jag fick för övrigt svar på min fråga (ovan) av spelkonstruktören på consimworld.com, så det är löst.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

butch

Men hur är det med reglerna? Kör du med reglerna som återfinns i Brute Force för War without Mercy? Dom ska ju tydligen vara 2nd edition.
"My Luftwaffe is invincible...And so now we turn to England. How long will this one last - two, three weeks?"

Andreas Lundin

...jag har inte funnit några skillnader mellan Brute Force och War Without Mercy's regler...

Men jag kan ha kollat dåligt också.

Jag har laddat ner lite errata och så. Det spelar dock inte så mycket roll eftersom hela kampanjreglerna är annorlunda i The Med och det är ju dem jag kommer att spela med. På consimworld.com kan man alltid snabbt och enkelt få svar om man undrar något dessutom.

Varför undrar du förresten? Har du stött på problem med WWM-reglerna? Jag tycker de är relativt skapliga som de är...

butch

Nej jag har faktiskt inte tagit mig igenom alla regler än. Men jag funderar på att återuppta intresset för detta spel då det legat opunchat i ett år eller två. Märkte då att det fanns 2nd och 3nd edition av reglerna så jag tänkte att man kanske skulle försöka lägga vantarna på dom istället för att läsad de gamla reglerna.

Andreas Lundin

Om man är mer intresserad av manäverkrigföring på operationell/strategisk nivå och inte vill pilla med massa ubåtar, skepp och strategbombare (som i WiF), så rekommenderar jag detta spel varmt. Smidigt regelsystem. Jag tror inte att versionerna (om det finns några olika versioner - jag tvivlar) skiljer sig något åt, så du kan gott och väl läsa reglerna du fick i WWM-boxen. Jag använder regelboken jag fick i Brute Force tillsammans med regelboken i WWM när jag spelar WWM och jag har inte funnit någon skillnad alls mellan dessa.

butch

Citat från: "Andreas Lundin"Om man är mer intresserad av manäverkrigföring på operationell/strategisk nivå och inte vill pilla med massa ubåtar, skepp och strategbombare (som i WiF), så rekommenderar jag detta spel varmt. Smidigt regelsystem. Jag tror inte att versionerna (om det finns några olika versioner - jag tvivlar) skiljer sig något åt, så du kan gott och väl läsa reglerna du fick i WWM-boxen. Jag använder regelboken jag fick i Brute Force tillsammans med regelboken i WWM när jag spelar WWM och jag har inte funnit någon skillnad alls mellan dessa.

Finemang! Synd bara att min regelbok är i Jokkmokk och att jag är i Övik. Får väl köra hårt med La grande guerre reglerna som kvällslektyr tillsvidare  :D

butch

Det verkar existera några regeländringar och tabelländringar från WWM till BF.

Citerar consimworld.

CiteraMINOR CHANGES IN CHARTS/TABLES

So far I have lightly perused, and compared, my new BF charts/tables to my WWM charts/tables. There ARE some MINOR differences. We need COA's 'official' word on whether to apply the new charts/tables to WWM.

The new BF Axis Replacement table now goes to 20. The old WWM was labeled 'Axis Rail/Replacement/Victory Points Track' and goes to 19.

The next chart/table involves both the TEC and Sequence of Play Summary.

Dealing with the SEQ summary first. The old WWM chart included 'removes disrupted markers from his units'. The new BF chart doesn't mention it. In fact, I haven't found it anywhere though I may be overlooking it. Is this an error by accidental omission?

Now to the TEC. There are a few definite differences that I can't account for without explanation. These involve the column entitled 'Combat effect on Attacker when Defender is in or behind this Terrain Type."

FIRST see 'Straight Hexside'. The old reads ' x 1/3 (except COM). The new reads 'x 1/3 (except ART, COM)'. I believe the new to be correct. Can COA confirm this?

SECOND see 'River (unfrozen) hexside'. The old reads 'x ½'. The new reads 'x 1/2 (except ART)'. I believe the new to be correct as well. Can COA confirm this?

And now the 'Naval Units Which Fail to Replenish Supplies (In Movement Phase) table. In the new table all turns and situations are designated with an 'x'. In the old table ONLY turn 1 was indicated with an 'x'. I believe the new table is correct. Can COA please confirm this?

I do hope this has been helpful and that in the next few weeks COA will post a compendium of found 'errata' and will do their best to post updated errata as this is very important to their customer base.

Anyway, if you are looking to 'buy' into the 'Struggle for Europe' series I highly recommend doing so.

CiteraSummary of Errata discovered so far:

1. Map - Naples should have an airfield / flak value of 4 like other major cities.

2. Map - Trondheim, Norway (actually on northern WWM map) should be a town not a minor city.

3. Counters - The two Stuka counters should have a bombing factor of 6 not 1.

4. Scenarios, section 36.21 - The (5) US F 4 2 8 should be (5) US F 4 4 8.

Andreas Lundin

OK. Gott!

Andreas Lundin

Nu har jag fått sista delen i Struggle for Europe och snyggare spel får man ju leta efter!

Nu visar det sig ju att jag får stå ut med lite strategisk krigföring, ubåtar och strategbombare och sånt ändå, eftersom det ingår i spelet. Kartan är jävulskt stor oxå och jag måste utöka mitt spelbord på något sätt för att kunna spela.

I boxen ingår också tredje upplagan av reglerna. Nu gäller det att övertyga polarna att spela... Skulle vara kul att dyka upp på Friendly Fire med spelet...

butch

Hur har det gått? Har du kört en länkad kampanj än?

Andreas Lundin

Nej, det har inte funnits tid (och inte heller plats) för en länkad kampanj. Jag har dock börjat tänka tanken.

BigPapaBear

Vi kan ju forstätta prata om spelet här...

Det ska finnas alternativa regler för ZOC, som gör att inte alla enheter har en ZOC, alternativt ZOC light. Någon som vet var man får tag i dessa alternativa "designer's rules"? Ingår de i spelet? Jag är väldigt nära ett inköp - får bra vibbar av spelet.
En mycket bitter liten man.

BigPapaBear

Jag slog till!!!

Fick det nytt, inplastat och fint för endast $40 på eBay.  :up:

Räkna med att bli bombarderad med dumma frågor i sommar...  :P
En mycket bitter liten man.