Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Combat Commander frågor

Startat av snowman, 26 januari 2009 kl. 10:34:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

snowman

Hej!

Vi har spelat en del uppdragen från Combat Commander : Europe och de första har verkligen varit roliga.

Nu har vi dock stött på ett par uppdrag som känns obalancerade på ett eller annat vis.

Det uppdrag jag främst tänker på är uppdrag 6 där Tyskarna har endast 1 action och dessutom ställer upp sin formation först.

När vi spelade detta schenario så sattes tyskarna upp precis ovan för vägen där det fanns gott om bra skydd, de fördelades så gott det gick över hela linjen.

Amrikanarna tog tillfälligt i akt och satta mer eller mindre alla sina trupper på en sida och sen stormade de så snabbt de kunde över planen.

Efter som tyskarna endast hade 1 action så hade de ingen chans att ändra sin formation och de hade inte häller särskilt mycket möjligheter att ta strid mot amerikanarna då de endast kunde genomföra 1 action.

Värt att nämna är att tyskarna skulle få 1 extra action för varje time som inträffade men ingen time inträffade innan amrikanarna slog ut ena sidan och lämnade ett stort hål i tyskarnas försvar där amerikanarna kunde bara springa ner och få poäng.

Hur kul är det att spela ett spel där motståndaren får göra 4 gånger så mycket med lika stor arme?

Så frågan är, är Combat Commander tänkt att vara så realistisk till historien som möjligt istället för balancerat eller har vi missat något?

tinG

Citera...//...är Combat Commander tänkt att vara så realistisk till historien som möjligt...//...
:lol:
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

snowman

Citat från: "tinG"
CiteraSå frågan är, är Combat Commander tänkt att vara så realistisk till historien som möjligt istället för balancerat eller har vi missat något?

Professionellt svar!

tinG

Citat från: "snowman"
Citat från: "tinG"
CiteraSå frågan är, är Combat Commander tänkt att vara så realistisk till historien som möjligt istället för balancerat eller har vi missat något?

Professionellt svar!

Jag är inte professionell på något sätt, lessen för det...  :(
Kan tyvärr inte hjälpa dig för jag kommer inte ihåg ifall jag har spelat scenario 6. MEN tanken på ett CC skulle vara "realistiskt" är väl ändå smått absurd? (ta inte illa upp...) Sannolikt är det ett mindre väldesignat scenario.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Fast jag kan bara instämma. Combat Commander är mer Hollywood än realistiskt. De generella segervillkoren gör att alla scenarior tenderar att bli rätt generella. Man får ju alltid poäng för att lämna kartan, t ex. Fast om man inte har några brickor kvar på kartan förlorar man, så man får inte lämna kartan med ALLA brickor.

Jaja, spelet är ju kul, men just det där borde ni kunnat ha förutse.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

snowman

Jag kan förstå er reaktion till viss del, men ni får acceptera att det kommer in folk hit lite då och då som inte är fullt så inbitna i ämnet som ni är och därmed inte har riktikt de kraven som ni anser att man ska ha på ett krigsspel.

I vilket fall som helst så var vi ute efter ett balancerat spel och struntar därmed helt i hur historien utspelade sig. Vi upplever som jag nämt att en del scenario är väldigt obalancerade och fråga är då vad som är tanken med spelet? Är det obalancerade för att tillverkaren inte haft tid med så värst mycket test? eller är det för att man försöker efterlikna historien(eller vad man nu får kalla det) på ett eller annat vis?  Eller är det så enkelt att vi helt enkelt missat något?

tinG

Citat från: "snowman""...och därmed inte har riktikt de kraven som ni anser att man ska ha på ett krigsspel."

Äsch, lägg av!  :shock:

Citat från: "snowman""...försöker efterlikna historien(eller vad man nu får kalla det)..."

CC:E skall nog bara var kul! Mer ett SPEL än en SIMULATION. Jag har haft hur kul som helst med spelet men efter ett tag insåg jag att man inte har så mycket kontroll över situationen. En rad 'Events' kan snabbt vända allt överända. Man får sig ett gott skratt när plötsligt fienden poppar upp en ny MG-grupp bakom sin linje! Svälj stoltheten och hoppas på något lika tokigt skall ske igen, men till din fördel...  :D

Citat från: "snowman""Eller är det så enkelt att vi helt enkelt missat något?"

Jag kollade just på scenariot. Gissar att det lätt kan bli obalanserat om tyskarna har lite otur med sina kort. Det gäller att man sätter upp smart och ser till att täcka alla vägar med HMG/LMG's och hoppas att man får åtminstonde ETT 'Fire Order/Action' kort. Det verkar också som att amerikanerna trots allt har rätt bråttom, så tyskarna har fördel av att slänga/spela så många kort som möjligt under sin action för att snabba på att 'Time' markern flyttar sig.

Spela scenariot flera gånger, byt sida och se vad som händer. Jag tror faktiskt att alla scenarior i CC:E är väl speltestade under flera år innan spelet kom ut.

Minns inte att jag har spelat detta...
-- Napoleon Bonaparte

snowman

Tyskarna får max ha 4 kort på handen och ska man försöka ta slut på sin kortlek på 72 kort så tar det 18 runder, och detta är underförutsättning att tyskarna inte gör ett smack förutom discardar sin hand. På 18 runder hinner amrikanarna med en hel del, särskilt när de har 4 actions(om jag inte missminner mig).

Man kan självklart hoppas på att ett time kort dyker upp när det skjuts men chansen är för liten. Har för mig att det finns 2 på 72 kort? och då gäller det att korten kommer upp undertiden som en strid pågår.

Det som möjligen hade gått är isåfall om man placerar en ledare på varje sida och då bunkar ihop sina gubbar runt dessa ledare. Då har man möjlighet att göra något med en av grupperna varje runda vilket kan innebära att man skjuter eller förflyttar sig men vad hjälper detta när amerikanarna stormar med alla sina enheter på en sida? Visst lite större chans att det blir en time.

tinG

Skjuta måste du göra under amerikanernas förflyttning. Under din egen runda 'discardar' du alla dina kort.
-- Napoleon Bonaparte

snowman

Citat från: "tinG"Skjuta måste du göra under amerikanernas förflyttning. Under din egen runda 'discardar' du alla dina kort.

Det e så klart ett alternativ, men jag fick aldrig så mycket möjligheter till detta. Vet inte helt hur många Fire/Action kort det finns men det känns ändå som att det inte räcker till för att stoppa amerikanarna när de trycker på med full styrka på ena sidan där man kanske har 1/3 så många enheter som amerikanarna anfaller med.

Men säg att vi hade lyckats få en time, då kan jag göra två actions per runda av mina totalt 4 kort på handen medan amerikanarna fortfarande kan göra 4 actions per runda. Jag ser helt eknelt inte hur det skulle kunna gå ihop?

bambaladam

Citat från: "Elias Nordling"Man får ju alltid poäng för att lämna kartan, t ex. Fast om man inte har några brickor kvar på kartan förlorar man, så man får inte lämna kartan med ALLA brickor.

Fel, när ena sidan har noll enheter på kartan vinner den sida som har VP-övertag. Har man ledningen kan man mao vinna genom att springa vidare. Man förlorar inte nödvändigtvis.

bambaladam

Citat från: "tinG"Skjuta måste du göra under amerikanernas förflyttning. Under din egen runda 'discardar' du alla dina kort.

Det e så klart ett alternativ, men jag fick aldrig så mycket möjligheter till detta. Vet inte helt hur många Fire/Action kort det finns men det känns ändå som att det inte räcker till för att stoppa amerikanarna när de trycker på med full styrka på ena sidan där man kanske har 1/3 så många enheter som amerikanarna anfaller med.

Men säg att vi hade lyckats få en time, då kan jag göra två actions per runda av mina totalt 4 kort på handen medan amerikanarna fortfarande kan göra 4 actions per runda. Jag ser helt eknelt inte hur det skulle kunna gå ihop?

Scenario 6 är ok balanserat. Spela försvar fler gånger så lär du dig hur man gör. Det handlar om att få tiden att gå och störa fi. Antal order är mkt viktigare när man anfaller.

Jag tar gärna axis i ett parti någon gång om du tror det är omöjligt.

Spelet är väldigt gamey, men väldigt kul. Det är värdelöst som simulation, men grymt bra på att skapa spännande situationer som man kan lösa med korrekta beslut.

Edit: Såg att TinG gav bra råd, följ dem!

bambaladam

Dina killar sitter och trycker under cover. Fi måste fram över öppen terräng. Du skjuter då, och om du har kort till det även under din runda. Har du inga fire under din runda slänger du handen och drar fyra nya kort.

bambaladam

Citat från: "snowman"Tyskarna får max ha 4 kort på handen och ska man försöka ta slut på sin kortlek på 72 kort så tar det 18 runder, och detta är underförutsättning att tyskarna inte gör ett smack förutom discardar sin hand. På 18 runder hinner amrikanarna med en hel del, särskilt när de har 4 actions(om jag inte missminner mig).

Man kan självklart hoppas på att ett time kort dyker upp när det skjuts men chansen är för liten. Har för mig att det finns 2 på 72 kort? och då gäller det att korten kommer upp undertiden som en strid pågår.

Det som möjligen hade gått är isåfall om man placerar en ledare på varje sida och då bunkar ihop sina gubbar runt dessa ledare. Då har man möjlighet att göra något med en av grupperna varje runda vilket kan innebära att man skjuter eller förflyttar sig men vad hjälper detta när amerikanarna stormar med alla sina enheter på en sida? Visst lite större chans att det blir en time.

Tänk på att det är två lekar. Varje gång en lek tar slut = time. Varje gång du skjuter mot fi, en chans att du får 12 i din, en chans (minst) att fi får 12 i sin. Om du okynnesskjuter en massa (gamey men viktig taktik för defender) så drar du både lek för dig och fi samtidigt som du orsakar många "tärningsslag".

Det finns ett scenario i CC:Med som jag tycker är obalanserat, det med finnarna. Alla andra är ok i min erf.

snowman

Jo tyskarna försvarar ju men kartan är full med byggnader så när amrikanerna når fram(vilket de gör ganska snabbt) så har även de bra skydd. Där stannar de så klart tills de skjutet ut så pass många att de vågar röra på sig igen.

Med andra ord så får man inte så många möjligheter att skjuta på amrikanerna förrens de befinner sig i skydd precis framför en och då blir det genast mycket svårare att ta ut dem med de få korten man har.

Amerikanarna kan ju trotts allt skjuta minnst två gånger med två grupper vilket gör risken relativt stor att de lyckas inte bara brake enheter utan även döda dem.

Jag kommer givetvis ge det en chans till, men innan dess så vill jag kontrollera om kartorna anses balanserade. Jag måste ju säga att jag fick rijält med avsmak för spelet just på grund av hur obalancerad kartan verkade vara. Sen blev det så klart inte bättre när vi spelade nästa uppdrag där amerikanerna hade väldig tur hela tiden, vad sägs om att skjuta ut 2 ledare och 1 grupp helt och hållet med bara snipers!!