Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR The Finnish Trilogy Vol 1: Scenario 1

Startat av dagon, 31 januari 2009 kl. 19:04:55

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

dagon

Här följer en kort AAR av vårt speltest av The Finnish Trilogy Vol 1: Scenario 1 (The Battle at Kuusamo-Salla).

Min motspelare Henke (till vänster i bild) spelar ryss, och undertecknad spelar finne.

För er andra speltestare av detta spel som finns här på forumet: vi spelade med det nya sequence of play, dvs två combat phase per turn.

Ni får ursäkta mina oskarpa bilder - det blir lätt skakiga bilder när ryssen flåsar en i nacken hela tiden.  :wink:
För Kung och Fostervatten

dagon

Utgångsläget vid månadsskiftet november/december '39.
Min plan är att med de skyddstrupper som står vid gränsen (12 bataljonen och kompani Kojonen) förhala ryssarna så länge det går för att jag ska hinna formera något som liknar en försvarslinje i höjd med Märkäjärvi. Där ämnar jag hårdnackat göra motstånd för att hindra ryssen att gå söderut mot Kuusamo och ta den viktiga VP som samhället ger.

dagon

Fienden går över gränsen och anfaller genast 12 bataljonen som i väl förberedda positioner mottar ryska 122:a divisionens anstorming. Resultatet är förödande: bataljonen kan ej värja sig mot den tiofaldigt överlägsne fienden och börjar ta kännbara förluster. Ställningen håller dock och jag kastar in kompani Kojonen i striderna.
Samtidigt skickas kompani Seppälä från Kuusamo-området för att ansluta till de stridande längre norrut.
25:e bataljonen hastar med tåg och skidor från Rovaniemi österut.

dagon

Nu vecklar ryska 122:a divisionen ut sig i bred kedja över Ylikurtti-Alakurtti-Vuorijärvi och fullkomligen utplånar det finska motståndsnästet strax väster om nämnda byar. Jag hade hoppats på att mina trupper där framme hade lyckats hålla ut ett tag till. Jag tänker dock hålla mig till min ursprungliga plan och sätta upp mitt huvudförsvar längs linjen Saija-Märkäjärvi. Salla/Kuolajärvi får jag lämna åt sitt öde.

Avdelning Roininen bildas och det är denna som får i uppgift att organisera försvaret.
Kompani Seppälä har nu nått fram till huvudförsvarslinjen. Dessutom fyller den 16:e bataljonen på från Kuusamo efter ett lyckat "activation" tärningsslag. Det kändes ett tag lite svettigt då mina trupper längre österut sanbbt utplånades, men iom aktiveringen av 16:e bataljonen är läget hyfsat under kontroll.

Finska fjärrpatruller svärmar kring ryssarnas kolonner och lämnar rapporter på uppdykande förstärkningar.

dagon

Ryssen arbetar sig sakta västerut och intar Salla och får därmed 1VP. Victory points i detta spel är inte bara något som i slutet av partiet summeras ihop för att därefter kora en segrare. Det är något som fortlöpande påverkar rysk prestige och finsk moral och därmed sätter press på båda parter att under spelets gång, beroende på sida, hålla VP-summan så hög eller låg som möjligt. Denna kan också påverka spelets längd, vilket det också gjorde i detta parti som vi snart skulle se.

Åter till spelet: Ryska 715:e regementet går söderut för att hålla undan mina spaningspatruller och gör ett utfall mot ett av dem som enkelt dock retirerar undan då ryssen blåser till anfall.

Nu anländer det 40:e finska infanteriregmentet och tar ställning vid Märkäjärvi. En bataljon skickas dock norrut för att möta avdelning Roininen som skickats norrut och tagit ställning på vägen mellan Saija och Savukoski.

dagon

1939 lider mot sitt slut och under den sista veckan detta år når den ryska 122:a divisionen fram till Märkäjärvi där finska huvudförsvarslinjen nu finns med 40:e infanteriregementet understött av fristående bataljoner, kompanier samt ett batteri fältartilleri. Dessa trupper utför en rad misslyckade försök att gräva ut löpgravar och andra fältbefästningar. Skyller på den hårda tjälen och inte på misslyckade tärningsslag. Min plan kvarstår dock - från Märkäjärvi, befäst eller ej, viker jag ej en tum.

Ryssen har också fått in en kårstab till området för att styra upp logistiken på den oländiga vägen fram till fronten.

Nyåret passerar dock lugnt men "en ryss är en ryss, även om man steker honom i smör" som ett finskt gammalt ordspråk lyder. Snart skulle de sovjetiska officerarnas visselpipor ljuda igen.

dagon

En bit in i januari 1940: ryssarna har ännu ej gjort något större försök mot Märkäjärvi. Däremot har de fått in stora förstärkningar - den 88:e fullt vinteriserade divisionen har anlänt och de påbörjar en kringående manöver runt det i Märkäjärvi stående 40:e infanteriregementet. Situationen blir ohållbar för mig, jag får svälja min stolthet och retirera från ovan nämnd by och ta ställning i något bättre terräng strax väster om byn.

Detta är inte bra: min plan nu är att offra min trupper i defensiva strider för att inte ge ryssen en enda VP till. Om han inte har tagit en till när februari infaller, trillar hans prestige ner på "Low" vilket gör att ryssen kan ge upp företaget och börja förhandla om fred på gynsamma villkor ur Finlands perspektiv sett.
Därför gör det ont att släppa vägkorset som leder ner till Kuusamo och just 1VP.

dagon

I slutet av januari har 122:a divisionen förstärkt med delar av den 88:e divisionen + andra förband samlat ihop sig för att anfalla 40:e infanteriregementet. Mina trupper har nu äntligen lyckats gräva ner sig något varför jag väljer att stå fast och invänta ryssens anfall.

Längre norrut har Avdelning Roininen lugna dagar då endast ett par ryska regementen står dem emot.
Ryssen verkar satsa allt på ett kort: att gå fram med alla krafter mot Joutsijärvi och därefter Kemijärvi där ett VP väntar som belöning för insatserna. I den senare byn har jag för övrigt grupperat Lapplandgruppens stab som fungerar som kårstab.

dagon

I början av februari kommer då det väntade ryska storanfallet. IR40 kämpar tappert men med betydande förluster. De biter dock ifrån rejält och även ryssen får nu för första gången känna på dryga förluster.
Jag blir dock tvungen att retirera med IR40 till Joutsijärvi för att vila ut och bygga upp trupperna igen.

Under tiden får Lapplandsgruppens stab placera sig vid främsta linjen för att någon form av högre organisation ska finnas på plats när ryssen kommer igen. Längst fram finns nu två fristående bataljoner samt ett batteri fältartilleri.

dagon

Här börjar vår andra session. Tyvärr hade vi ingen kamera denna gång så inga bilder kan bifogas.

Ryssen har fortfarande endast en VP vilket innebär att hans presige nu har fallit till Low. Han klarar sig dock undan fredsförhandlingar tills vidare, men nu sker händelseutvecklingen snabbt.

Båda sidors trupper som deltog i det stora slaget stax öster om Joutsijärvi slickar sina sår inför ett nytt anfallsförsök från ryssen.

I ett desperat försök skickas ett ryskt motoriserat luftvärnsregemente söderut för att ta Kuusamo. Den genskjuts dock av en skidlöpande bataljon och därmed falerar den planen.

Samtidigt lösgör sig kompani Sarvi samt en fjärrpatrull ur avdelning Roininen och lyckas ta sig fram till en obevakad del av den ryska försörjningslinjen öster om Salla. Detta gör att de ryska planerna förhalas
ytterligare.

När vi nu nått mitten av februari och den ryska frammarschen har gått i tillfälligt stå tvingas ryssen till förhandlingsbordet och freden är ett faktum!

Miku

Tack Asko (alias Dagon) för AAR-rapporten.  :)

Scenario 1 har hittills visat sig för svår för Röda Armén när det gäller "Victory Point Condition". Scenariot har oftast slutat med en finsk seger och den redan i februari. Därför kommer jag att sänka VPC (i 0.97 versionen) till följande: 0-1 VP = Very High; 2 VPs = High; 3 VPs = Average; 4 VPs = Low och 5+ VPs = Very Low Finnish Morale.

Detta tror jag kommer att göra stor skillnad, då små scenarios är väldigt känsliga för ändringar.

M.v.h.
Miku

dagon

Jag tror det är en god idé att sänka VPC enligt ditt förslag ovan. Det känns mycket tungt för ryssen att skramla ihop 2VP innan februari inträtt och då är ju risken ganska stor att ryssen ger upp.
Han har ju alltid Kuusamo att ta, men att skicka ner något förband dit är nästan självmord eftersom förnödenheterna tar slut mycket fort. Å andra sidan hade väl ryssarna just detta som ett mycket stort problem på den tiden det begav sig.

I övrigt kändes det som att skulle det kunna bli ett nervpirrande scenario. Hade kriget fortsatt tror jag det hade kunnat bli tufft för IR40 (eller senare SFK) att hålla stånd mot två-tre hamrande ryska divisioner ifall de kraftsamlar mot ett ställe.

------

Vi stötte på några regel-issues:

1) Om vi förstod reglerna rätt måste ett divisions-HQ ha LOC till ett kår-HQ för att kunna använda sig av CAL. Hur är det innan ryssarna får in sitt kår-HQ, har inte ryssen någon CAL för sitt div-HQ under den tiden?

2) Om man gör en "retreat before combat" med en finsk TO. Räknas det som att ryssen har varit i combat då? Dvs, får han gå in i den vakanta rutan? Får han förflytta sig i Advancement Phase osv?

3) Om man påbörjar en demolering av en mine/roadblock i Movement Phase och inte MP räcker till, kan man då slutföra den i Advancement Phase eller måste man vänta till nästa turn?

tinG

I Göteborg startar vi speltestandet med scen.1 imorgon onsdag.
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Miku

Citat från: "dagon"Vi stötte på några regel-issues:

1) Om vi förstod reglerna rätt måste ett divisions-HQ ha LOC till ett kår-HQ för att kunna använda sig av CAL. Hur är det innan ryssarna får in sitt kår-HQ, har inte ryssen någon CAL för sitt div-HQ under den tiden?
2) Om man gör en "retreat before combat" med en finsk TO. Räknas det som att ryssen har varit i combat då? Dvs, får han gå in i den vakanta rutan? Får han förflytta sig i Advancement Phase osv?
3) Om man påbörjar en demolering av en mine/roadblock i Movement Phase och inte MP räcker till, kan man då slutföra den i Advancement Phase eller måste man vänta till nästa turn?

1) Bra fråga! Ja, divisionen har CAL även innan kår HK:t anländer. Problemet med scenariot är att det finns ett kår HK, men den är utanför spelplan först och att den byts ut till ett annat kår HK och det är den som sedan kommer in i spelet. Varför ryssarna bytte kår HK vet jag inte riktigt. Jag får ta och skriva detta i "special scenario rules".

2) Ryssen får gå in i rutan om den har förflyttningspoäng kvar, annars ej. Alla enheter som har en "partisan" symbol (t.ex. TO:s) har en "retreat before combat" -möjlighet, oavsett om de har ett stridsvärde (t.ex. "0") eller ej ("N"). Detta gäller både för finnar och ryssar.

3) Ja, man får slutföra det i Advancement Phase. Jag har nu även beslutat att man får påbörja vissa constructions/repairs i Advancement Phase för att sedan fortsätta med det i nästa turns Movement Phase.

/Miku