pbem Tactical Combat Series (TCS) - pre-game diskussion

Startat av tinG, 10 mars 2009 kl. 12:55:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Vilket TCS-spel?

GD'40 (The Battle for Stonne, 15 May, 1940)
2 (12.5%)
GD'41 (The Tula Road, 22-25 Oct, 1941)
2 (12.5%)
Objective Schmidt (Hürtgen Forest, 2-6 Nov, 1944)
4 (25%)
Bloody 110 (Skyline Drive, 16-17 Dec, 1944)
1 (6.3%)
Sceaming Eagles (The Battle for Veghel, 22-23 Sep, 1944)
5 (31.3%)
A Raging Storm (The Campoleone Salient, Feb 3-4, 1944)
0 (0%)
Matanikau (Guadalcanal, Sep-Oct, 1942)
1 (6.3%)
Annat
1 (6.3%)

Antal personer som röstat: 13

Omröstningen har avslutats: 10 mars 2009 kl. 12:55:11

tinG

Jag anmälde mitt intresse dirket när Lee tog upp det för ett bra tag seda. Jag har väntat på att det skulle starta...

:(

Well, well...
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

Elias Nordling

Ja jag såg ditt namn på listan i något stadium, sedan hade du trillat bort och jag tänkte inte mer på det.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

magnus lindström

Hade gärna sett Matanikau som faktiskt var mitt första spel.

Andreas Lundin

Kanske kan man be Lee & co. om lov att använda VASSAL-modulen för GD '42 istället för att köra med Obj Schmidt? VASSAL-modulen som än så länge har en mycket begränsad spridning är mycket bättre än alla andra TCS-spel. Det finns möjlighet att ha en referee, som döljer förband på kartan (så att motståndaren bara ser det den kan se). Plus en massa andra finesser.

Det finns dock ett problem och det är att det krävs 9 personer till kampanjen i GD '42. Finns det tillräckligt intresse på sajten för att upprätthålla en kampanj över halvannat år med rapporter och ordrar åtminstone en gång i veckan? Eller skall man inledningsvis satsa på något mindre för att kolla att upplägget fungerar?

Då är kanske Obj Schmidt mindre intressant... Man kanske skulle testa en omgång Bloody ridge istället?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

bambaladam

Jag är försiktigt intresserad.

tinG

Plockade just hem GD'42 från posten...
Ogillar den nya grafiska designen men kul att ÄNTLIGEN se v4.0 på pränt.

TCS-projektet får dock vänta över sommarlovet.
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Jag tycker tvärtom när det gäller den grafiska stilen (om du menar kartan). Kartan är suverän!  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Maglica

Kartan är snygg, men detaljerna på figurerna bli helt enkelt för mycket i den storleken. Skulle behövts 5/8 blippar för att det skall se bra ut.
Robert Maglica

tinG

Andreas

Kan du beskriva vad du som spelare får för information av spelledaren och vilka beslut som du behöver fatta i GD'42-spelet? Jag har kollat på Vassalmodulen till GD'42 och den verkar laddad med intressanta funktioner för spelledaren. Tyvärr finns inget sådan för de andra modulerna ännu, det är ganska blandad kvalitet på de övriga TCS-vassalmodulerna.

Mvh

Jonas
-- Napoleon Bonaparte

Andreas Lundin

Jo, du har rätt om de skojiga funktionerna i GD'42's VASSSAL-modul. Jag får bara information om var mina egna underställda förband befinner sig. Dessutom får jag fullständig information om de förband som jag kan spotta. Ibland får jag information om ljud, rökmoln och osäkra observationer av fientlig rörelse via vassal-filen.

Varje timme in-game rapporterar alla underlydande chefer till sin OC om vad som skett. Denna rapport får inte ha samma detaljgrad som den rapport spelledaren har skickat till KG-cheferna. OC:n får dessutom egen underrättelseinformation från spelledaren, som vi majorer och överstar ibland inte har en aning om vad den innehåller. Vi får instruktioner/ordrar (förhoppningsvis) baserad på den samlade informationen OC:n får. Det kan till exempel vara i formen: "Fienden förväntas ha anfallsmål A-By detta dygn. Han anfaller med tre mekaniserade brigader från B-By. Försvara linjen A-B, se framförallt till att inte släppa in fienden längs väg C-D."

När det gäller de beslut jag som KG-fürher befattar mig med, så är det främst att konstruera nya OP-sheets samt fortlöpande ge detaljer till spelledaren hur dessa skall följas (engagera resever, utföra förberedda fördröjande fältarbeten, 'preliminary instructions', hur mycket artilleriammunition som får gå åt, etc).

Som jag förstår det är detaljnivån på OP-sheets väldigt varierande mellan spelare. Lee får göra många egna tolkningar vad jag förstår.

Ett är säkert: det här är det roligaste onlinespelandet som går att finna.

Andreas Lundin

Jag skulle föreslå att man spelade GD '42 om man satte igång en sån här pryl. Främst för att VASSAL-modulen är konstruerad för det.

Dessutom är GD ' 42 en förbaskat intressant situation. Det är en desperat och förbittrad fördröjnings-/avvärjningsstrid under svåra vinterförhållanden. Det är intressant terräng, med mycket variation, främst småbruten terräng i en älvdalgång. Det finns även ett antal små samhällen utspridda på kartan. Det skulle kunna vara Mellansverige.

tinG

@Andreas: You've got mail!

Hur är det med kommunikation mellan spelarnapå samma sida? Ser du alla andra tyskars trupper eller mixtrar spelledaren med vassalfilerna så att du enbart kan se dina egna förband?
Rent praktiskt, får du en logfil av Lee där du kan följa alla förflyttningar, tärningsslag, stridsresultat etc.?

Jonas
-- Napoleon Bonaparte

tinG

Vi får helt enkelt dra igång ett GD'42-spel då!

Vi behöver alltså några spelare:
2 x OC's
>2 x ryssar
2 x tyskar
? antal reserver

Nytt upprop:
- Andreas L
- Jacob W (?)
- Peter L
- Mats (off-forum guy)
- Fredrik (off-forum guy)
- ?
- ?
-- Napoleon Bonaparte

Strv102r

Utan att ha en aning om vad det egentligen innebär anmäler jag mitt intresse!
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

tinG

Citat från: "Strv102r"Utan att ha en aning om vad det egentligen innebär anmäler jag mitt intresse!

Hehe... Det skall förhoppningsvis klarna inom kort. Det finns lite relaterad information här:

http://www.gamersarchive.net/theGamers/ ... /Lee/gd40/
-- Napoleon Bonaparte