Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

T

Krigsspel på Stockholms Spelkonvent

Startat av Tommy Röhs, 13 september 2005 kl. 15:36:59

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Tommy Röhs

Hej!

Är det någon som kommer till Stockholms spelkonvent och vill spela krigsspel?
http://stockholm.spelkonvent.se/pages/arrangemang/spel.php?guid=49

Spel som jag antagligen kommer att ta med mig:

War of the Ring
Raise and Fall
Fatal Alliance
Woodenships and Iron men
Krieg!
For the People och/eller Paths of Glory.

tobias

Jag kommer att vara där och arbeta i receptionen, dock oklart i vilken omfattning.
/Tobias
Anpassa - Improvisera - Kringgå

BigPapaBear

Trots att man är Stockholmare kommer jag inte att kunna närvara. Kanontrist att all info om konventet kom ut så sent...  :x

Skulle däremot gärna prova Paths of Glory vid tillfälle, om du har tid/lust att träffa vilt främmande karlar i det civila? Kanske en tête-a-tête på Dragon's Lair eller dyl?

Nästa konvent blir väl LinCon misstänker jag...  :cry:
En mycket bitter liten man.

Tommy Röhs

Citat från: "BigPapaBear"om du har tid/lust att träffa vilt främmande karlar i det civila? Kanske en tête-a-tête på Dragon's Lair eller dyl?

Kommer man inte att bli misstänkt att vara pedofil eller att ha något skymt i görningen om man kommer in på dragons lair.
Jag har ju hållit på med krigsspel längre är de flesta där är gamla   :cry:

Skämt åsido, visst vore kul att få spela "Paths of Glory" eller något annat
krigsspel.

A F

Citat från: "BigPapaBear"Kommer man inte att bli misstänkt att vara pedofil eller att ha något skymt i görningen om man kommer in på dragons lair.

Man kan flirta med YuGiOh-spalarnas mammor. Dom är i rätt ålder.

_

So many things to see and do and play with

Talk to strange looking girl or push around little cardboard things? Push strange looking girl or push around cute little cardboard things? Talk to strange looking cardboard girl or push around little girly things? Play with strange looking girl or talk to little cardboard things? Ask strange looking girl to please not hurt you or ask little cardboard things to take you to their 10-3 leader? Tell strange looking cardboard to please talk to little girl while you go and talk to convention security about the fact that someone looking a lot like Robert E Lee just brought four copies of "A House Divided" from a nearby booth. Then ask strange looking girl to please not run away before you ask the cute cardboard out for a drink. Wake up next morning and find out that your bed is full of smoke counters and Soviet militia squads. Tell the squads to please dig in while you go off in search of the strange looking girl. Meet strange looking girl and tell her that you are a Single Man Counter and that you know for a fact that she is dressed up as a manga heroine. Just as she tells you that she is in fact wearing the costume of the Pleasure Robot Acki from the cult TV show Star Nuns (season one, everybody knows the show want to the dogs after season one) the French partisan counter you met in the hotel bar a last night calls you and ask if you were serious about playing in the Puerto Rico tournament.

The day is shaping up fine.

Storuggla

Jag kommer närvara på Stockholms Spelkonvent, jag vet dock inte hur mycket tid jag har på mig eftersom jag står som spelledare åt Dungeon of Doom vilket brukar vara smockfyllt. Om jag får en andningspaus så kan jag titta in och säga hej och dregla över alla fina spel ni har. :)

A F

Kommer att släpa med mig några säljspel. ASL-startern och lite sånt. Och Operation Kadesh som är ritad av lilla mig.

:ultra:

Holmgren

Citat från: "Anders Fager"Kommer att släpa med mig [...] ASL-startern :ultra:

Sakta, men säkert, sugs han ner i ASL-träsket....  :D
Det var inte bättre förr, det är nu det är sämre!

A F

Citat från: "Holmgren"Sakta, men säkert, sugs han ner i ASL-träsket....  :D

:P

BigPapaBear

Tommy Röhs, fick du mitt PM?
En mycket bitter liten man.

Delirium

Hur var konventet nu då?
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

A F

Kul att se (några av) er på Stockholmskonventet. Det gav verkligen mersmak även om det var fantastiskt underliga lokaler. Tjohoo.

Tommy Röhs

Kändes konstigt att vara på konvent och kunna ta bussen hem och sova i sin egen säng.  :lol:  

På fredagen var det fler  arrangörer än spelare, i varje fall på brädspels/krigspels delen av konventet. Så i väntan på dettagare spelades det Die Marcher (stavning?) och Ticket to ride.
Det var inte förrrän efter 12 på lördag som det dök upp mycket folk. Lyckades få ihop fem spelare till ett parti 'Rise and Fall' på Lördag eftermiddag. Spelarna tyckte att det var ett kul spel och kunde tänka sig att spela det igen.  

Predikade en del om krigsspel. De flesta av de icke-krigsspelande besökarna på konventet har uppfattningen att ett krigsspel består av tusentals brickor, kräver flera veckors heltidsstudier av regler innan man ens kan starta spela, tar flera månader att genomföra och är dyrt i inköp.

Men vid närmare kontroll av besökarnas bakgrunder, visar det sig att många spelar rollspel och GW figurspelspel. Så långa uppstarts sträckor, komplexa regler, dyra spelinköp och långa speltider är igentligen inte något problem  

Det behövs några olika enkla och snabbspelade krigsspel för att kunna visa för en intresserad person som bara har nån timmes ledig tid mellan
två andra aktiviteter. Jag har tyvärr inte längre kvar några spel som faller i denna kategori.  

Jag ser med spänning fram emot nästa års spelkongress i Stockholm. Med en bra lokal (förhandlingar om detta pågår), mer reklam och längre varsel så kan det bli ett riktigt höjdar konvent.  

:ultra:

Scipio

Citat från: "Tommy Röhs"De flesta av de icke-krigsspelande besökarna på konventet har uppfattningen att ett krigsspel består av tusentals brickor, kräver flera veckors heltidsstudier av regler innan man ens kan starta spela, tar flera månader att genomföra och är dyrt i inköp.
Nä det gäller ju bara de riktigt bra krigsspelen!   :ultra:

Kul att höra att det vart lyckat, ingen som tog lite bilder som man kan få dreggla över?
"Randomization is too important to be left to chance"

A F

Citat från: "Tommy Röhs"Kändes konstigt att vara på konvent och kunna ta bussen hem och sova i sin egen säng.  :lol:  

Visst var det konstigt? Kunde till och med ta med mig sonen som hade det asakul.

Citat från: "Tommy Röhs"De flesta av de icke-krigsspelande besökarna på konventet har uppfattningen att ett krigsspel består av tusentals brickor, kräver flera veckors heltidsstudier av regler innan man ens kan starta spela

Och så framställer tyvärr en del krigsspelare vårt hörn av hobbyn. "Vi är de riktigt listiga typerna som spelar jättesvåraspel!!"

Citat från: "Tommy Röhs"Så långa uppstarts sträckor, komplexa regler, dyra spelinköp och långa speltider är igentligen inte något problem.

Håller fullständigt med. Folk spelar ju Magic och gud vet vad.

Citat från: "Tommy Röhs"Med en bra lokal (förhandlingar om detta pågår), mer reklam och längre varsel så kan det bli ett riktigt höjdar konvent.  

Verkligen. Det enda de där lokalerna duger till är nått slags cyberpunk-live.  8)