Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Organ på vift

Startat av Organ, 7 september 2009 kl. 12:14:35

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Organ

Liter senare i höst ska jag åka till franska medelhavskusten med familj och vänner. Lite skämtsamt fick jag höra att det låg på mitt ansvar att redogöra för allt av militärhistoriskt intresse som skett i den landsändan. Då jag inte har någon som helst humor tar jag denna uppmaning på blodigaste allvar.

Problemet är bara att jag inte har någon större koll på just södra frankrike. Det enda jag vet är att cirkus Hannibal borde passerat i krokarna, samt att Nappe haft något fuffens (väl?) för sig där. Vad mer? Är det någon som har något intressant för mig att att dela med mig av till mitt resesällskap? Området vi talar om är kring den lilla orten Frejus ( http://en.wikipedia.org/wiki/Frejus ) nära den Italienska gränsen, inte långt från San Tropez och Nice.

Andra tips tas, oavsätt art, även de mot med glädje.
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

berna

WW2's Champagne Campaign, Operation Anvil/Dragoon aug. 1944. Var väl rätt snabbt överstökad menmen...

Andreas Lundin

På tal om cirkus. Caesar var väl i krokarna när det begav sig?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

silversixx

Marseille spelade roll för att Julle drog till Gallien och bonkade på en massa löjliga barbarer.

Med tidsenliga legioner bör tilläggas..

Annars så är ju Vichy en bortglömd historia.

A F

Citat från: "Andreas Lundin"På tal om cirkus. Caesar var väl i krokarna när det begav sig?

Ceasar passerade ett antal ggr. Inget krigande. Napoleon (revolutionskrigen i stort) håller sig mellan Nice och Genua.

Snowfox

Kanske inte så krigiskt men Frankrike placerade påvestaten i Avignon under större delen av 1300-talet vilket de kunde göra i kraft att vara regionens militärt starkaste land.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Korståget mot Khatarerna ägde rum i krokarna (det som myntade det klassiska "döda alla och låt gud sortera dem" på frågan hur man identifierade vilka som var kättare).

Man kan följa vägen Napoleon tog när han kom tillbaka från Elba. Nånstans på vägen var väl incidenten med "tänker ni skjuta på er kejsare?"

Hannibal hade en större drabbning med galler när han korsade Rhone, men man vet inte så himla mycket om den.

Frejus finns med på spelplanen till Striking the Anvil från Battles #1, jag tror det finns kustförsvarsanläggningar där, så litet dödande förekom nog där under andra världskriget.

I Alperna hade de en del intressanta artilleridueller mellan fästningar 1940. Vad som hände där 1944 har jag ingen aning om, men det vore intressant att veta. De allierade försökte ju aldrig gå in i Italien den vägen, men nåt slags trupper måste ju ha stått och blängt på varandra i alppassen.

Var det inte vid belägringen av Toulon Napoleon gjorde sitt namn?

Morerna var inne och gjorde räder i regionen vid flera tillfällen.

Men som helhet får man säga att regionen har varit anmärkningsvärt militärt förskonat om man jämför med grannområdena.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Man kan följa vägen Napoleon tog när han kom tillbaka från Elba. Nånstans på vägen var väl incidenten med "tänker ni skjuta på er kejsare?"

I Lyon tror jag...

Kimberer och Teutoner lever hjävulen i trakterna. Antar att alla sen Hedenhös har följt samma stigar.

Organ

Nu kanske det bara är något jag fått för mig men gav sig inte italienenarna på frankrike 1940, i samma veva som tyskarna gav dem däng längre norrut? I såna fall borde det väl ha skett i det området, eller?
"Here's somewhere I don't believe in shouted the kid and hometown c-c-crumbled to the ground."

magnus lindström

Det var en del action i södra frankrike under de Italienska krigen på 1500-talet. Wellington var väl inne och härjade 1814 också.

Elias Nordling

CiteraNu kanske det bara är något jag fått för mig men gav sig inte italienenarna på frankrike 1940, i samma veva som tyskarna gav dem däng längre norrut? I såna fall borde det väl ha skett i det området, eller?

Se:

CiteraI Alperna hade de en del intressanta artilleridueller mellan fästningar 1940.

Det var ungefär vad italienarna lyckades med.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Organ

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraNu kanske det bara är något jag fått för mig men gav sig inte italienenarna på frankrike 1940, i samma veva som tyskarna gav dem däng längre norrut? I såna fall borde det väl ha skett i det området, eller?

Se:

CiteraI Alperna hade de en del intressanta artilleridueller mellan fästningar 1940.

Det var ungefär vad italienarna lyckades med.
Fan, de klarade inte ens av att sparka på nån som låg ner.
Man bara måste älska dem!  :lol:

P-O Jönsson

Det finns hur många museum som helst som har Napoleon som tema längs rivieran. I Nice finns Massena museet, nånstans i närheten av Antibes finns ett fort som ligger ute i vattnet som handlar om återkomsten efter Elba. Därifrån kan man följa Route Napoleon. I Grasse finns ett museum tillägnat Amiral De Grasse (Revolutionskrigen). Det finns en del monument tillägnade Napoleons Orient armé också.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

BigPapaBear

Citat från: "Organ"Fan, de klarade inte ens av att sparka på nån som låg ner.
Man bara måste älska dem!  :lol:

Ska tilläggas att de dessutom var mångdubbelt fler än fransmännen.
En mycket bitter liten man.