Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Behöver tips på bra WW2-teamspel

Startat av MB, 2 september 2009 kl. 13:42:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

CiteraHar dock inte hunnit spela det själv än och Prados spel brukar behöva en insats av en developer för att komma i mål.

Något ATO inte precis är rätt ställe för.

Jag har pillat litet med det, och fann mycket som var direkt avtändande, inte minst att den historiska framryckningen inte går att återskapa med spelets mekanismer.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

Sant, dina antipatier gentemot Rohrbagh är ju allmänt kända här.  :D
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Elias Nordling

Jag minns inte om det fortfarande var Rohrbaugh som var utvecklare åt ATO då. Han ar ju slutat som det, och även om det inte sagts rätt ut finns det tecken på att han fick sparken efter feedback från missnöjda kunder.

I vilket fall "slutade han för att kunna ägna hela sin tid åt sin doktorsavhandling", varpå han ökade sitt engagemang i bl a Firefight och Panzer Digest, vilket ju verkar konstigt om han slutade pga tidsbrist. Detta skedde strax efter att ATOs grundare bett om och fått feedback i en blogg, och lovat bättring.

Memnen, Rorhbaugh eller inte Rohrbaugh, det förändrar inte att det inte går att återskapa den historiska framryckningen i spelet. Samt att en hel del av mekanismerna känns rätt antika. Som att ledares huvudsakliga effekt är att plussa på stridsvärde. Minns att stridsvärdena för de allierade också var klart skumma, men minns inga detaljer där.

Spelet bygger på samma system som Panzerkrieg, om vilket det ibland sägs att det är en eftersökt klassiker bland dem som inte försökt spela det nyligen och upptäckt vilken gammal häck det är.

Snowfox

Spelet är från 2006 så visst tusan är risken stor att han låg bakom developjobbet.

För övrigt refererade jag till dina personliga erfarenheter som du skrivit om på den här sidan, inte om vad andra tycker. Men jag antar att du kände att du behövde motivera dig.  :D

Även en gammal häck kan ha kraft och energi idag beroende på vad du letar efter. Panzerkrieg var ett fantastiskt spel när det kom ut, liksom The Russian Campaign och Panzergruppe Guderian. Inget av spelen levererar det jag söker idag och i mina ögon är de gamla häckar, men inte dåliga spel.

Vid närmare funderande tror jag att ett bra val torde vara Decision Games Drive on Stalingrad. Spelet har mycket bra segervillkor som ger ett utmanande parti för något jämnställda spelare.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

MB

Nu har jag äntligen fått möjligheten till att testa Stalingrad Pocket 2.
Efter tre runder måste jag säga att det är ett spel som faller mig helt i smak. Bra grundregler med överskådlig speltid, kanske inte helt optimalt för lagspel dock, jag vill ju styra mina flanker själv.

Ett stort tack till alla tips här på forumet och självfallet till Daniel H här på forumet som dukade upp spelet så att jag kunde få prova det.

Nästa spelsession blir på onsdag den 16 och jag kommer till att bita bättre ifrån som ryss.

Elias Nordling

CiteraKanske inte helt optimalt för lagspel dock, jag vill ju styra mina flanker själv.

För kontrollfreak som oss är inga spel bra teamspel  :lol:

silversixx

Ett spel som slår mig direkt är Breakout: Normandie. Det funkar ypperliggt för lagspel! I alla fall om man är halvny med krigsspel och hela kalaset. Ganska mycket krom, en hel del abstrakta beslut och en massa livsviktiga tärningsslag hela tiden.

Elias Nordling

Fast det är ju ett spel där man flyttar en stack i taget, vilket innebär att bara en spelare spelar åt gången, dvs ingen vinst om man är flera.

wingnut

Vi spelade Ambush i lag, varje spelare fick 2-3 gubbar i squaden. Systemet är ju solitärt, men det var skitroligt att köra alla mot spelsystemet. Det var en grupp där det sociala var viktigare än tävlandet som sådant, för alla var inte gamers. Men vi fick tid att spela flera scenarion och då blir ju figurerna bättre efterhand som extra krydda.

Vem ska vi offra mot den tyska ksp:n? NEEEJ inte min gubbe, han slog ju ut snipern alldeles nyss. Skicka din egen gubbe!
wingnut

Elias Nordling

Jag har aldrig provat, men jag kan verkligen tänka mig att Ambush blir ännu bättre som lagspel.

Profit

Jag kan rekommendera Conflict of Heroes, det fungerar bra i lag om två spelare per sida. Sedan kan jag tänka mig att Fields of Fire måste vara roligt om man är två spelare som spelar bredvid varandra.

MB

Vi kommer troligtvis till att testa Conflict of Heroes i lagspel nästa gång vi kör spelkväll.

Verkar helt klart ett kul spel att kunna köra i lag.

pelle

Japp, jag har nästan bara spelat Ambush med två spelare. En ledare och tre soldater var.