Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

ÄNTLIGEN: FÖRSVARET SÄLJER UT LITE KUL GREJOR

Startat av A F, 20 oktober 2005 kl. 10:44:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 4 Gäster tittar på detta ämne.

A F

(Istället för de vanliga snuskburkarna & linnebyxorna.)

Detta finns just nu till salu för dig som tycker att det är lite tyst hemma i da hood:

50.000 - AK4 Mt
222 - 8 cm Grk i olika modeller.
200 - PBV401/MT-LB
25.541 - Kpist m/45B
24 -  9 cm PvPj
1 - Ubåtsjaktsflygplan SH 89
500 - Robot 56
4 - Korvett Typ Göteborg
160 - Strv 121/T
29 - TGB 40
700 -  Bv206A MT
3 - Ubåt Näcken
200 - Krigsbro 4 (Köp alla och du har världnes största Meccano!)

:ultra:  :ultra:

Mattias Rönnblom

Ulrika ville ha en stadsjeep som andrabil, så jag köpte en sån här:
http://www.lysator.liu.se/~hofors/tmp/tgb11/.aphoto
Hon är inte båtintresserad, så någon Göteborg kan det inte bli tal om.

A F

Citat från: "Mattias Rönnblom"Ulrika ville ha en stadsjeep som andrabil, så jag köpte en sån här:

Vad får man ge för en elva-bil nuförtiden?

Mattias Rönnblom

TGB11 kostar 20-40 kkr, beroende på skick. TGB13 och TGB20 är lite billigare, 15-35 kkr. Om BV206 är ditt fordon så får du hosta upp runt 120 kkr. De gamla Volvo-bandvagnarna är billigare, ca 40 kkr.

A F

Citat från: "Mattias Rönnblom"Om BV206 är ditt fordon så får du hosta upp runt 120 kkr. De gamla Volvo-bandvagnarna är billigare, ca 40 kkr.

Vill minnas att min privata 206a drog fyra-fem liter per mil. PÅ VÄG. Ett toppköp i dessa tider.

Går det inte att få tag på 903-valpar?

Mattias Rönnblom

Det låter rimligt. I snö med last och galen förare var det inga problem att komma upp i 20-30 l/mil.

CanuckWannabe

Citat från: "Mattias Rönnblom"Ulrika ville ha en stadsjeep som andrabil, så jag köpte en sån här:
http://www.lysator.liu.se/~hofors/tmp/tgb11/.aphoto
Hon är inte båtintresserad, så någon Göteborg kan det inte bli tal om.

För att gå lite "off topic" (en favoritsysselsättning) så är det grå byggnaden i bakgrunden på de tre sista bilderna vart jag, Mattias med flera ägnar oss åt att slava för en ringa penning.

Tillbaka till ämnet, någon som har en susning vad en TGB 40 kommer att kosta.

Jag vill köra nedkabbat med min bandvagn så jag vill ha en 2062 istället, men det var tydligen ingen sådan till salu.

En "Göteborgare" är nog inte aktuell heller, för stor för slussarna i Göta kanal. Att parkera den i Norrköping känns inte bra.

9 cm pv-pjäserna, är det bakblåsvarianten? Jag behöver nya stuprör till sommarstugan  :P
In war it does not matter who is right. What matters is who is left.

Using statistics to define the truths that I want to believe in

thermopylai

Anders, har du nån länk till den här auktionen?

Varför i h-e säljer dom Gbg? De är ju nästan nya med flottmått mätt. Vi måste tydligen ta och privatisera Sveriges försvar nu så varför inte sala ihop till en kkv här på listan. Jag är med.
"För övrigt anser jag att Ryssland bör förstöras."

Elimää

Citat från: "thermopylai"Anders, har du nån länk till den här auktionen?

Varför i h-e säljer dom Gbg? De är ju nästan nya med flottmått mätt. Vi måste tydligen ta och privatisera Sveriges försvar nu så varför inte sala ihop till en kkv här på listan. Jag är med.

Det blir så mycket enklare att göra militärkupp då, de e bara å gå in i riksdan med en smörkniv...
blupp eller bly?

V2 diorama group, Sweden
Micro][/url]

A F

Citat från: "CanuckWannabe"9 cm pv-pjäserna, är det bakblåsvarianten?

Japp. Vi riktiga karlar kör med sånna.

CanuckWannabe

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "CanuckWannabe"9 cm pv-pjäserna, är det bakblåsvarianten?

Japp. Vi riktiga karlar kör med sånna.

Tillbringade en stor del av lumpen med att åka omkring med en sådan, dvs när inte de där mrgrgkndskgns befälen hitta på att vi skulle bära den eller dra den på lavetten.

Vet av egen erfarenhet att det är värdelöst som älgjaktsvapen, "instant älgfärs" så att säga. Inget för jaktlaget med andra ord.
Erfarenhet nummer 2: göm dig aldrig bakom ett stridsvagnsmål när några galna värnpliktiga börjar skjuta järnklumpar på nämnda stridsvagnsmål. De kan faktiskt träffa  :D

A F

Du lyckades träffa en älgstackare? Respekt.

:ultra:

Själv har jag bara lyckats klippa en hare (av resterna att dömma) med kulspruta.

CanuckWannabe

Citat från: "Mattias Rönnblom"TGB11 kostar 20-40 kkr, beroende på skick. TGB13 och TGB20 är lite billigare, 15-35 kkr. Om BV206 är ditt fordon så får du hosta upp runt 120 kkr. De gamla Volvo-bandvagnarna är billigare, ca 40 kkr.

Vart får man tag på en TGB11, 13 eller 20 då? Har lite onödigt mycket pengar på lönekontot för ögonblicket.

CanuckWannabe

Citat från: "Anders Fager"Du lyckades träffa en älgstackare? Respekt.

:ultra:

Själv har jag bara lyckats klippa en hare (av resterna att dömma) med kulspruta.

Nja, jag visste inte att den gömt sig bakom målet så det var inte avsiktigt. Men det blev en fullträff.   :ultra:

Off Topic: Enter lumparminne mode

En av de andra på samma bandvagn lyckades slå ut kaptenens Mazda 323  med bakblåset.

Någon gång ska jag dra hur samma pluton lyckades med att förstöra 4 206:or och (med viss hjälp från en  fänrik) spränga en 2062. Min U-formade k-pist är knappt värd att nämnas i sammanhanget.

Exit  lumparminne mode

Mattias Rönnblom

Terrängbilar kan man hitta på auktioner lite här och var i landet.