Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

PQ17 vs SWWAS

Startat av magnus lindström, 2 februari 2009 kl. 23:20:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Johansson

Spelat första scenariot som tysk.

Tyvärr har man inte så mycket att göra som ond axelmakt i det scenariot annat än att sitta och hoppas på att vädertärningarna tillåter ens flyg att gå upp och bomba britternas handelsbåtar.  Skulle rekommendera andra att börja med ngt scenario som ger tyskarna lite tunga enheter och/eller bättre flygväder.

Det blev en hel del regelletande, spec. som min motståndare knappt hunnit ögna igenom reglerna innan vi började, och regelboken kunde varit bättre organiserad för att hitta saker i. (Inte för att jag inte sett mycket värre, men ändå.)

Systemet med kort för identifikation tyckte jag fungerade bra. Det blir en massa blandande av kortleken (plastfickor är nog en bra idé om man lär spela ofta) men det ger en ngt och göra när motståndaren funderar över sitt drag. Symbologin på korten är lite udda men rimligt lättlärd.

Vi gjorde lite regelmissar, den viktigaste var att britterna räknade fel på bränslet vilket gjorde de förlorade en hög VP för enheter med kritisk bränslestatus. Detta förhindrade inte en brittisk seger i regelteknisk mening, men gjorde resultatet klart sämre än historiskt. Ngt som kändes lite märkligt var att såvitt vi kunde se fick tyskarna ingen VP-mässig cred alls för att torpedera ett par kryssare till stridsodugligt skick - kunde tycka att att förlägga dem till torrdocka borde vara värt ngt, men det är tydligen allt eller inget som gäller.

magnus lindström

Fasiken jag måste få chans att spela detta spel. Jag är glad så länge det påminner om verkligheten. Jag läste en hel del sanslös kritik på consim, bland annat var någon upprörd att man inte hittar konvojerna varje gång man söker och liknande.

Sten Ekedahl

Citat från: "magnus lindström"Fasiken jag måste få chans att spela detta spel. Jag är glad så länge det påminner om verkligheten. Jag läste en hel del sanslös kritik på consim, bland annat var någon upprörd att man inte hittar konvojerna varje gång man söker och liknande.

Tyckar att de flesta reaktionerna där har varit övervägande positiva. Dessutom är designern synnerligen alert att hjälpa till med regeltolkningar.
Wargames - Laborationer i historia

Sten Ekedahl

PQ-17 regler v1.1 finns nu tillgängliga för nedladdning på CSW och GMT websites. :up:
Wargames - Laborationer i historia

magnus lindström

Det som är illa är att jag inte ens har fått upp spelet på bordet än!!!

Jon

Jag har fått upp spelet på bordet men jag kommer bara inte loss! Jag har nog svårt att greppa plottandet och så, kom inte någonstans med Fields of Fire heller.

jonjac

Är inte någon redo för att ge någon AAR ännu? Elias? :)

Elias Nordling

Har bara läst reglerna. Björns leprasjuke barnvakt var märkligt nog sjuk när vi skulle ha spelat :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"