Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

resin?

Startat av pelle, 1 januari 2010 kl. 21:58:22

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

pelle

Jag har läst på Nätet om folk som gjuter saker (eller säljer saker gjutna) med "resin". Vad är det egentligen? Kan man köpa det i en vanlig hobbybutik i Sverige?

pelle

Som här typ:

http://www.boardgamegeek.com/thread/478 ... g-geometri

Det står iofs där att epoxylim är i princip samma sak som resin, så jag förstår väl ugnefär hur det fungerar, men jag lyckas inte förstå vad resin heter på svenska eller om det ens går att hitta här. Det är mer att det stör mig att inte veta än att jag vet något jag skulle vilja använda det till.  :oops:

Kreufeldt

Resin kallas resin även på svenska, men jag har för mig att den korrekta översättningen är polyuretanharts. En tvåkomponents epoxyhistoria som är allt annat än hälsosamt. Går att få tag på i konstnärsbutiker och liknande

pelle

Aha. OK. Så enkelt.

pelle

"Harts" verkar vara ett namn som används på svenska också, som här:
http://www.kinn.com/?pid=167564

Nu ska jag vara tyst. :)

lampros

Enligt ordboken är eng. "resin" lika med "kåda" eller "harts".

Och i modellsammanhang är det ett slags hårdplast. Som visats ovan.

Vad i så fall kåda har att göra med plast, kan man få en ledtråd till om man minns att förr i världen så kallades "plast" för "konstharts". Plast görs förvisso av olja men kanske var det utseendet man tänkte på, att känslan i plast är ungefär som stelnad kåda.

Elias Nordling

Jag mötte en indisk shellack-handlare på en fest en gång.

Shellack anses vara en sorts harts. Förutom som möbelfinish användes det till att pressa stenkakor, så överlappningen med plast här är stor. Förmodligen skulle shellack kunna vara en ekvivalent produkt till resin.

Och nu till det festliga. Shellack är, något hårdraget, lus-svett.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jonjac

Citat från: "Elias Nordling"Och nu till det festliga. Shellack är, något hårdraget, lus-svett.
Shellack används också för att förhindra att kåda kommer fram i kvistar på träinredning. Men att måla över shellacken så att det inte syns kräver en hel del arbete i sig.