Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hemvärnet rekryterar (?)

Startat av Andreas Johnson, 17 februari 2010 kl. 20:13:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nisse

Jag fick också brev där de tackade för mitt arbete genom åren och önskade att jag ville fortsätta i hemvärnet.

Jag blev väldigt förvånad för jag har aldrig varit med i hemvärnet,  någonsin. Så exakt vad jag gjort som gör att de tackar mig för mitt arbete och önskar att jag fortsätter är ett stort mysterium för mig.

Snowfox

Citat från: "Nisse"Jag fick också brev där de tackade för mitt arbete genom åren och önskade att jag ville fortsätta i hemvärnet.

Jag blev väldigt förvånad för jag har aldrig varit med i hemvärnet,  någonsin. Så exakt vad jag gjort som gör att de tackar mig för mitt arbete och önskar att jag fortsätter är ett stort mysterium för mig.

Staten ser allt du gör, och har gjort sedan du föddes...  :?
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Andreas Johnson

Ja ha ja, här har man suttit på jobbet och missat hela diskussionen....

Fast jag förstår fortfarande inte varför dom skulle vara intresserade av mig. Ligger man kvar i rullorna och bor på rätt ställe eller?

Nej men "optisk spaning" verkar absolut vara nåt för mig som har linser med -8.25 i styrka och inte kan läsa vad det står på power-point presentationen fem meter bort.......
Solitär: Julian: Triumph before the storm, Last hundred yards

Med PO: Kiev to Rostov

Elias Nordling

CiteraEtt problem med truppspaning i dag är alla LRRP & SAS-idiotier man måste banka ur folk innan de kan spana som folk i sitt hemland. Säger man åt baskerdåre A1 att spana mot E4 så letar han upp en grop i skogen och lägger sig där och fryser efter att ha gått in i metkrok och skenspårat och gud vet vad. Den kloke knekten letar rätt på ett nattöppet tradarfik och skaffar ett bord med utsikt mot vägen.

Man kanske inte ska marknadsföra sig med såna här bilder isåfall?

Det nattöppna tradarfiket:
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Man kanske inte ska marknadsföra sig med såna här bilder isåfall?
Flygvapnet? Vad är det för några människor?

P-O Jönsson

CiteraDet finns bara en elit i sverige och det är kockarna på norrlandsskytte.

Så sant! Min koktroppschef fick pris som battaljonens bäste soldat vid muck, men så hade vi mat jämt när vi låg i busken. Spelade ingen roll om det var 2 meter snö eller om tross plt's hjulfordon satt fast i varsin snödriva på kilometeravstånd ifrån varandra, mat hade vi. Men, så fick kockarna köras i skytteltrafik in till sjukan under hela övningarna också.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

A F

Citat från: "Peojon"
CiteraDet finns bara en elit i sverige och det är kockarna på norrlandsskytte.

Så sant! Min koktroppschef fick pris som battaljonens bäste soldat vid muck, men så hade vi mat jämt när vi låg i busken.

Som sagt. Dom som varit där fattar. Lite som han killen i Band of Brothers som kryper runt i skogen utanför Bastogne och  tjatar på folk att dom ska byta strumpor. Det är sånna snubbar som gör ett elitförband.

Sten Ekedahl

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "Elias Nordling"Man kanske inte ska marknadsföra sig med såna här bilder isåfall?

Hörs redan på namnet Flygvapnet; över-människor! :P
Wargames - Laborationer i historia

Strv102r

Citat från: "Sten Ekedahl"
Citat från: "Anders Fager"

Hörs redan på namnet Flygvapnet; över-människor! :P

Uppe och svävar i det blå...  :D
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon & The Gamers GD 41. Därefter GMT Barbarossa; Crimea  och Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

A F

Efter ytterligare lite diskussioner har jag ytterligare en kandidat till den yttersta eliten: linjebyggargrupp, övre norrland.

Mode

Tyvärr är de nog ganska symptomatiska för hur flygvapenförvirrade ser på spaningstjänst. De verkar av någon outgrundlig anledning fortfarande leva kvar i sin LOMOSvärld. Med få undantag har de personer vi fått till vårt komp via FVRF antingen sprungit så fort de bara kan när vi visar vad tjänsten går ut på eller efter några övningar i fält. De som stannar har huvudsakligen armébakgrund.
Jag skulle kunna visa en del bilder från våra övningar men någon opl skulle inte synas - man märker den först när man trillar ner i gropen...    8)

Det största misstaget när undkonceptet lanserades var nog att ge FVRF uppdraget istället för att låta arméns spaningserfarna få det. Gissningsvis berodde det på att FVRF plötsligt inte hade något skäl att finnas till i och med nedläggning av LOMOS och organisationen behövde då rättfärdiga sin existens. Det är på tok för många X-befattningar och alldeles för få G-befattningar. Det funkar i praktiken inte med X-personer på en splut, de flesta har helt enkelt inte tillräcklig fältvana!
Synd att jag kom in LiTHe sent i diskussionen, men jag var på MSS fre - sön. Kraftigt snöfall, -17 grader och c:a 10 m/s - normalt vinterväder, m.a.o.    :D
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Mode

Citat från: "Elias Nordling"Det är på tiden att våra politiska partier börjar starta frikårer! Vi har inte haft ett anständigt inbördeskrig här i landet sedan Linköpings Blodbad.
De finns redan. De kallar sig dock för "autonoma" snarare än frikårer, men principen är densamma: att i gäng ge sig ut på gatorna och klå upp meningsmotståndare, vandalisera samt trakassera sina personliga hatobjekt.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

silversixx

Citat från: "Mode"
Citat från: "Elias Nordling"Det är på tiden att våra politiska partier börjar starta frikårer! Vi har inte haft ett anständigt inbördeskrig här i landet sedan Linköpings Blodbad.
De finns redan. De kallar sig dock för "autonoma" snarare än frikårer, men principen är densamma: att i gäng ge sig ut på gatorna och klå upp meningsmotståndare, vandalisera samt trakassera sina personliga hatobjekt.
Uhoh, det luktar diskussion om yttrandefrihet och demokrati...

Andreas Lundin

Sluta trolla båda två. Det kan bara gå utför härifrån om man blandar in dessa frågor.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Snowfox

Citat från: "Mode"
Tyvärr är de nog ganska symptomatiska för hur flygvapenförvirrade ser på spaningstjänst. De verkar av någon outgrundlig anledning fortfarande leva kvar i sin LOMOSvärld. Med få undantag har de personer vi fått till vårt komp via FVRF antingen sprungit så fort de bara kan när vi visar vad tjänsten går ut på eller efter några övningar i fält. De som stannar har huvudsakligen armébakgrund.
Jag skulle kunna visa en del bilder från våra övningar men någon opl skulle inte synas - man märker den först när man trillar ner i gropen...    8)

Det största misstaget när undkonceptet lanserades var nog att ge FVRF uppdraget istället för att låta arméns spaningserfarna få det. Gissningsvis berodde det på att FVRF plötsligt inte hade något skäl att finnas till i och med nedläggning av LOMOS och organisationen behövde då rättfärdiga sin existens. Det är på tok för många X-befattningar och alldeles för få G-befattningar. Det funkar i praktiken inte med X-personer på en splut, de flesta har helt enkelt inte tillräcklig fältvana!
Synd att jag kom in LiTHe sent i diskussionen, men jag var på MSS fre - sön. Kraftigt snöfall, -17 grader och c:a 10 m/s - normalt vinterväder, m.a.o.    :D

Fantastiskt vad man kan åstadkomma med lite förkortningar.  :up:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.