Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Konventsspel, lite meta

Startat av Delirium, 22 februari 2010 kl. 16:13:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mode

Citat från: "Delirium"... all action är beroende av att leka telefonförsäljare.
:lol:  :lol:  :lol:
Instämmer till fullo - antar att jag saknar den där politiska backstabbing- och manipulationsgenen som behövs för att vinna i Dippy. Den enda diplomati jag klarar av är kanonbåtsdiplomati...

Månne har vi begåvats med ett nytt epitet för en viss kategori av spel: telefonförsäljarspel.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

jonash

Citat från: "Mode"
Citat från: "Delirium"... all action är beroende av att leka telefonförsäljare.
:lol:  :lol:  :lol:
Instämmer till fullo - antar att jag saknar den där politiska backstabbing- och manipulationsgenen som behövs för att vinna i Dippy. Den enda diplomati jag klarar av är kanonbåtsdiplomati...

Månne har vi begåvats med ett nytt epitet för en viss kategori av spel: telefonförsäljarspel.

jag föredrar tandläkarbesök före diplomacy

Elias Nordling

Några av de bästa spelupplevelserna någonsin har jag haft med Diplomacy. Några av de sämsta också.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

Citat från: "Elias Nordling"Några av de bästa spelupplevelserna någonsin har jag haft med Diplomacy. Några av de sämsta också.

Spelet står och faller med kvaliteten på spelarna.  8)
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Snowfox

Citat från: "Delirium"Jag har väldigt svårt för diplomatispel, det är alldeles för energikrävande med spel där all action är beroende av att leka telefonförsäljare.

:D
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Sten Ekedahl

Citat från: "Elias Nordling"Några av de bästa spelupplevelserna någonsin har jag haft med Diplomacy. Några av de sämsta också.

Några av mina roligaste spelupplevelser har jag haft med Kingmaker och Junta.  :D
Wargames - Laborationer i historia

jerry

Victory games gamla "hells highway" superbt  6-7 manna spel !
Kanske iofs lite tidsoptimistiskt men det flyter på i ganska hög hastighet.

Helt suveränt med 4 olika allierade commands samt tre separata tyska dito.

/jerry
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Vvornth

Jag sätter stora förhoppningar om att Valley Games reviderade och nytryckta upplaga av Republic of Rome som släpps snart ska fylla denna konventslucka för mig nu när jag inte längre främst agerar som arrangör.
Reporter: "What do you feel when you kill an insurgent?"
Operator: "Recoil"

Now Playing: Ftf - World In Flames, pbem - Here I Stand, Age of Renaissance

Gamaliel

Jag tycker inte de gamla AH-spelen håller måttet längre. De är oftast alltför långa, har för mycket dödtid eller har för dåliga/klumpiga regler. Republic of Rome skulle kunna vara ett roligt spel men sabbas av att alla måste vara inställda på att faktiskt rädda Rom i kritiska lägen. Om någon som känner att det inte går att vinna längre beslutar sig för att sänka Rom så alla förlorar förstörs lite av upplevelsen. Britannia är ett undantag bland AH-spelen. Det tycker jag fortfarande är ett lysande spel (AHs version då. Den nya FF-versionen med Romerska motorvägar till Skottland gillar jag inte alls).

Förslag till spel på GothCon:

- Britannia. Alltid skoj och nästan alltid tight intill mållinjen

- Napoleonic Wars från GMT. En lite förenklad version av HIS med mer action.

Elias Nordling

CiteraNapoleonic Wars från GMT. En lite förenklad version av HIS med mer action.

Spelet som kan ta slut innan en av spelarna fått flytta en pjäs. Nej tack.

silversixx

Inte för att det har så jättemycket med tråden att göra, men om än med diskussionen.
Drömde inatt att jag utvecklat 2-i-1 spel på strategisk nivå.
Det var en världskarta med point to point som var ett spel och sedan fanns det en slagserie för att utföra slagen "inzoomade" på större kartor. Kanske helt galet, men det är nästan så att man är sugen på att se ifall det går att göra (då en viss Uffe snackat om att göra ett helt nytt AETO så...).
Galenskap?

Andreas Lundin

Näe inte galenskap, eftersom du själv ifrågasätter idén. Ogörligt? Ja.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

silversixx

Bah, tror du inte folk har viljan att lägga 8000:- på ett spel? ;)

jonash

Det där låter som spelet Risorgimento 1859, där finns det två spel i ett, dels två fältslag men även ett kampanjspel som rör hela kriget.

Elias Nordling

Problemet med den iden (förekommer såvitt jag vet inte för landkrig i andra världskriget, men är inte helt ovanligt i spel om förmoderna krig, sjöstrid eller luftstrid) är att det är kul att utkämpa slagen du genererar en, två, ja kanske till och med tre gånger. Men när du är inne på det 20e identiska slaget önskar du mest att du slapp den biten.