Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

World at war

Startat av atps, 10 juli 2010 kl. 15:30:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

atps

Goddag.
Jag har precis fått hem World at war: Blood and Bridges. Allt ser riktigt trevligt ut och jag är ytterst sugen på att sätta igång och spela. Problemet är att jag inte fattar hur spelet går till. Jag har försökt leta reda på en bra redogörelse för chit-pull men inte hittat någon som förklarar det på nybörjarspråk. Därför söker jag min lycka här istället; kan någon förklara hur man spelar World at war?

Ha det gott.
Martin

Nisse

Ett försök till förklaring. I en mugg eller liknande stoppar du aktiveringsbrickorna, chaos bricka och "end turn markers", samt ev flygbrickor.

Aktiveringsbrickorna är de som har text på sig, ex 37th guard något sådant. Sovjetiska enheter har oftast en bricka medans NATO oftar har två per enhet.

Sedan drar du en bricka ur koppen utan att titta. Den enhet som du dragit får genomföra något, ex skjuta, flytta osv. När enheten har agerat så drar du en ny bricka och aktiverar den enheten. Detta forsätter du med tills du dragit båda "end turn markers" då är turnen slut. Detta innebär att det är långt ifrån säkert att alla enheter får agera i varje turn. Det är betydligt större chans att NATO enheter får agera eftersom de har fler aktiveringsbrickor. Detta symboliserar att NATO enheter har bättre ledningsfunktion och eget initiativ.

Dessutom har oftast NATO fler enheter som kan aktivera. Oftast har varje NATO kompani två brickor med sovjetiska oftast har en per bataljon.

Så en sovjetisk bataljon kan ha en bricka medans motsvarande, dvs 3 NATO kompanier har 6 brickor. Så NATO får flytta lite men ofta, Sovjet sällan men mycket om man skall sammanfatta litegrann.

Ex Scenario 1 separation

Aktiveringsbrickor för 93rd recon 62nd motor 57AHR, 1/613 Panzer, 2/182 Pxgre samt två end turn markers och 1 chaos marker lägger du i en kaffekopp.

Sen drar du en bricka. Ex drar du 93rd recons bricka. Då får deras enheter ( 2 st T80, 2 BRDM och 2 st BMP2) agera. Nästa bricka du drar är chaosmarkern, nu följer du reglerna för det. Sen drar du nästa bricka, det blir 1/613 Panzer. Nu får deras M48 vagnar agera.

Sen drar du ny bricka, det blir 1/613 igen. Den enheten får agera igen. Sen drar du en endturn bricka. Lägg åt sidan. Dags att dra ny bricka, det blir 2/182 Pzgre. De får agera

Sen drar du nästa end of turn marker och turnen är slut. Det innebar att 62 motor och 57AHR inte fick agera denna turn.

Nu lägger du ned alla brickor i koppen igen, skakar runt och drar en bricka, det blir 62nd motor, nu får de alltså agera. Sen drar du två endturnmarkers i rad. Det innebär att tysken inte fick agera alls i turn två.

Ned med alla brickor i koppen igen och skaka runt och turn tre tar sin början. Dock får tysken lägga undan en endturn marker som först läggs i när tysken fått agera med sin första enhet. Detta så att man skall få agera minst varannan turn om man har maximal otur.

Hoppas det inlägg förklarat litegrann...

Annars hör av dig igen.

atps

Många tack, det klarnar något. Jag hör av mig om jag stöter på patrull..

Martin