Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SCS Operation Michael

Startat av Strv102r, 30 juli 2010 kl. 17:47:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Så småningom blir vi väl klara med To The Green Fields Beyond också. Då går vi in på 1918.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Elias Nordling

Konstigt system med sturmblocks, väldigt gamey, vilket tydligen är avsett.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Kartan. Väldigt The Gamers standard. Alltså Ok. Men skyttegravsbältet är inte så snyggt. Å andra sidan var kanske den riktiga stridszonen en trädgårdsmästares dröm heller 1918.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Brickorna. Återigen typiskt The Gamers. Snygga och tjocka.

Strv102r

Kartan med lite namn inlagda. Färgen varierar beroende på bakgrundsfärg. De inrutade områdena är områden som vi krigat på innan i spel. Det svarta området är kartområdet, ungefär, i The Big Push medan det vita är en del av området i To The Green Gields Beyond.

Elias Nordling

Till ditt världskrigsmaraton rekommenderar jag Friedensturm.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Strv102r

Citat från: "Elias Nordling"Till ditt världskrigsmaraton rekommenderar jag Friedensturm.

Hexasims Marne 1918? Kommer efter SCS Rock of the Marne.

Fredrik H

Håller helt med Elias, ett riktigt roligt spel. Jag skulle faktiskt inte ha något emot All quiet on the western front, som jag också tyckte var riktigt roligt när det begav sig. http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... tern-front

Oavsett vad så uppskattar jag alla replays du postar här Ola, det finns alltid något nytt och intressant att läsa. Hatten av!

:up:  :up:  :up:  :up:

pelle

Det här och Marne tycker jag var kul, men de där stormblocken i båda spel är väldigt överdrivna och i helt fel skala.

pelle

En kul sak med det här spelet var när vi skulle spela det första gången och jag kom på att jämföra kartan med den från Great War in Europe för att se exakt var det var man var egentligen. Då insåg jag hur stort del av västfronten det där faktiskt är. Det framgår ju också här ovan med Somme-kartan inritad. När man ser att skyttegravarna täcker upp ett ca 4-5 hexar brett område kan man nästan tro att det är ett taktiskt spel.

Strv102r

Brittisk setup klar. Också på tysk sida är arméerna och kårerna utmärkta men själva brickorna är ännu inte på plats.

Strv102r

Så börjar det! 5. arméns tredje kår rivs upp helt och både artilleri och kårstab slås ut. Bara en brigad i norr och en div i söder överlever första dygnet. Förstärkningar rusar fram men fienden är genom skyttegravsbältet.

XVIII kåren håller ihop än, men den knakar i fogarna. I 3. arméns område gör tysken bara lokala framsteg. Ofta till priset av förluster. På det hela taget tickar förluster även in för tyskarna i hög takt. Men en anmärkningavärd händelse äger rum i XVIII kårens område. 3 div anfaller en brigad på högsta möjliga odds, och brigaden håller och alla hans div tar steploss! Victoriakors till alla!

Hjältarna nedan:

Strv102r

Offensiven fortsätter! Nu förefaller han kraftsamla mot min XVIII kår.

Denna slås i stort ut. Staben med lite skytte inringas. Dock lyckas jag få kav kåren på plats bakom med delar av XIX kåren och tillkommande infdiv. I hålet där III kåren fanns finns nu 2 kavdiv i söder och en infdiv, men de saknar ännu ledning.

På det hela taget var det inget bra dygn för tysken. Osannolik otur med tärningen minimerade framgångarna, främst i 18 och 2 arméns områden, och maximerade förlusterna.

Strv102r

XVIII kåren slås. En ny III kårstab anländer i söder och tar befälet över förbanden i den sektorn. Franska XI kåren gör också entré. På tysk sida så har Kår Gayl sänt fram en avdelning till vägskälet i sydost. Framsända delar av IVR kåren tar NESLE och HAM, men ett motanfall från Kavallerikåren med ca två stridsvagnsunderstödda infanteridiv återtar HAM och slår fienden där. Jag hade rejäl tur med tärningen på det 2-1 anfallet... I norr nöter sig 17 armén sakta söderut genom 3 arméns linjer och når slutet på skyttegravszonen.

Strv102r

Kår Gayl fortsätter mot sydväst och får kontakt med sin framsända avdelning. XVII kåren får kontraorder och marscherar bakåt och söderut in bakom Gayl. IVR och IX kårerna inringar min styrka i HAM, men jag lyckas slå mig ut mot väster och slå en tysk division, men jag hinner inte undan helt utan är ännu sårbar. Hela 18. armén är nu genom skyttegravsbältet, men det har kostat... Dessutom har han helt sprungit ifrån sitt artilleri. XXIIIR fortsätter ta stora förluster till små framsteg. I norr bryter 17. arméns tät genom och tar BAUPAUME!

Jag förstärker III kåren och Kavkåren men börjar undra om jag tagit för mycket förband från 3. arméns norra kårer... en division, 4 inf, får kontraorder och grupperar för att hindra att 17. arméns genombrott växer. XI franska får in en tredje div och XII kåren gör entré med en division.