Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SCS Operation Michael

Startat av Strv102r, 30 juli 2010 kl. 17:47:29

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Min stridsplan är att fortsätta dra ur "bulan" vid FLESQUIERES för att ta upp ett nytt försvar ungefär längs den vita linjen stödd på vattendraget.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Efter fem dygn. Kår Gayl finns knappt längre men den har slait ut de två amerikanska ingenjörbataljonerna som var farthinder, och tagit ROYE där man också slog ut III kårstaben, igen. XVII kåren framrycker bakom men jag tror och hoppas att med 40 brittiska infdiv nordväst om ROYE och fransmännen som anländer från söder, tvingar honom att övergå till försvar längs hela denna framryckningsriktning. IV och IX kårerna misslyckas kapitalt med att ta HAM och slå ut de inringade förbanden där, men nästa dygn kommer han ha artilleriräckvidd till HAM och då är det nog kört där... I norr vidgar 17 armén sitt genombrott genom skyttegravsbältet, men jag har förband som hindrar ett totalt genombrott. Min XVIII kårstab återbildas och tar befälet över fyra div, varav en nya zeeländsk, i AMIENS. Ska utgöra reserv.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Som jag trodde övergår tysken till försvar i söder. HAM tas och mina förband där slås. IX kåren lyckas hinna ifatt kavallerikårens stab och slå den. Även III kåren har framgångar och når nästan PERONNE där XIX kårens stab finns. Värst är att VI reservkåren får till en serie lyckade anfall och bryter genom och lyckas nästan avskära min V och VII kår tillammans med III kårens tät! Han slår IV kårens stab. Som tur är gör mina kanadensare skäl för sitt rykte då de stoppar flera överlägsna anfall, gasade till tusen, då tysken slår 2 på två 6-1 overruns. Jag tappar en brigad men hejdar tyskens anfall mot ALBERT. Hade han haft mer tur hade han kunnat stå där nu. Jag sätter fart på XVIII kåren mot nordost och börjar dra ur V och VII kårerna så fort jag kan. Det var redan påbörjat men då i god ordning. Jag kanske måste börja anfalla med fransmännen för att avlasta britterna i norr. Men de har ju varken gas eller artilleri... Nedan mina tappra kanadensare.

Strv102r

Nu kör tysken över mina kanadensare som försvarar vägen från BAUPAUME till ALBERT. Hans täter når ända ner till närheten av AMIENS! VIR kåren skär av mina V & VII kårer men ett motanfall slår ut en av hans div och återupprättar underhållet. I söder anfaller fransmän och britter samordnat med tre divisioner mot Gayls tät i ROYE men det blir fiasko med stora förluster.

Strv102r

Då tyskens täter sprungit ifrån sitt underhåll händer inte så mycket där från hans sida. VIR kåren återinnelsuter ,ina V och VII kårer och mitt motanfall misslyckas öppna ringen trots stora förluster på båda sidor. Det var så nära... I söder tar Gayl till offensiven igen då jag blev sårbar efter mitt fiaskoanfall. Han slår ut två brigader och hotar nu att inringa XIX kåren från söder. Jag börjar dra ur XIX kåren mot väster samtidigt som III kåren med två divisioner anfaller från AMIENS mot den tyska XVIII kåren. fiasko igen... En division reduceras till 50%. Tur att den Nya Zeeländska div står i reserv för ett ntt försök. Franska XI kåren anfaller tyska XVII kåren med framgång! Jag tar en VP stad och slår ut en reducerad div. Tysken har nu ett reellt flankhot i söder! I norr har nu 3 armén XVII kåren som skyddar ARRAS mot hot från öster, VI kåren som skyddar från hot från sydost, och den nyanlända återskapade IV kåren som med en australiensisk, en kanadensisk och en brittisk div ska anfalla rakt söderut och hota ALBERT från norr medan XVIII kåren binder fi mot väster. Stridsplan enkigt bilden nedan.

Strv102r

Tysken ringar in de mest östra delarna av XIX kåren strax väster om NESLE och i norr tuggar han på V och VII kårerna från väster. XIVR misslyckas med att få ett avgörande mot min XVIII kår som övergår till försvar när tysken förstärker XIVR kåren. Min IV kår grupperar ut för att omfatta tyskarna och nästa dygn kunna slå dem för att därefter fortsätta mot ALBERT, eller byta riktning mot BAUPAUME. III kåren misslyckas med ännu ett anfall mot XVII kåren.

Strv102r

De östra delarna av XIX kåren slås och tysken får en väg att framrycka med IVR och IX kåren. I övrigt gör han inte så mycket pga av underhållsproblematiken och att hans artilleri är långt efter täterna. I norr överger han en VP stad och backar inför hotet från min IV kår. Ja, han gnager på de inringade kårerna som binder mycket förband för honom.

Jag manövrerar vidare i norr för att komma i utgångsläge för anfall, men de tyska förstärkningarna till ALBERT gör att det nog är överambitiöst. Jag ska nog ge mig på BAUPAUME och öppna en väg till V och VII kårerna istället.  XI franska tar ytterligare lite terräng, men börjar nötas ner lite... III kåren slår tyskarna framför sig, men tar bara lite terräng och han (tysken) kommer att kunna återupprätta situationen.

Strv102r

Tysken gör inte så mycket pga logistikproblem i täterna. Han gnager vidare på främst VII kåren. XXXIX kåren får ny uppgift och marscherar mot sydost, till HAM, istället för att fortsätta bakom LI kåren. Han bedömer väl att han behöver en reserv bakom XVII kåren.

Min XII franska kår misslyckas med ett anfall och tar rejäla förluster. III brittiska avdbryter sina anfall då tysken fört fram nya förband. XVIII kåren drar sig bakåt för att komma ur räckvidden för det tyska artilleriet som nu kommit fram till ALBERT. VI kåren som nu leder flera starka förband (tagna från IV) misslyckas med ett anfall mot BAUPAUME. Det tyska artilleriet är starkt här och han bekämpar mina kraftsamlade divisioner med god verkan vilket mitt svaga artilleri inte kan kompensera.

Strv102r

Genom att jag backar ur tyskens artilleriporté väster om ALBERT så blir det bara ett anfall där. Det går ingen vidare för tysken och jag kan ersätta mina förluster. Däremot slår han resterna av VII kåren helt. Mina fransmän anfaller på bred fron och slår ett hål i stort sett mellan mina XVIII och XI kårer. Tysken har dock sin XXXIX reservkår till hands som kan plugga igen i öster, men i väster kan det bli värre. I norr är tyskens artilleri alldeles effektivt i att riva upp mina kraftsamlade anfallsdivisioner så jag ger upp och övergår till försvar då jag kan sprida ut mig lite.

I det stora hela ser det som om han laddar för ett sista försök mot AMIENS när han fått fram lite artilleri och underhållsresurser.

Strv102r

Tysken försöker manövrera sig i läge för ett genombrott längs vägen mellan AMIENS och ALBERT, men det är svårt då jag backat utanför hans artilleriporté. Hans enda anfall slutar i fiasko då han åter slår uselt på tärningarna (3). I norr har jag helt övergått till defensiven pga av hans artilelri, men han försöker nu anfalla och har goda chanser pga just sitt starka artilleri, men han slår 2! Fiasko...

Jag backar åter närmare AMIENS och fransoserna manöverar för att hålla trycket uppe, men de är nu ganska nednötta själva.

Mina australiensare som håller sina ställningar i norr.

Strv102r

Tysken trycker på mot AMIENS men jág fortsätter dra ur sakta för att minska hans artilleris verkan. Kan inte göra det så länge till utan att stå i AMIENS... Men det är ju bara två dygn/GT kvar...

Tysken gör en konstig prioritering denna gång. Han har ingen artilleriräckvidd i AMIENS riktningen men han har massor med artilleri som kan skjuta på min VI kår, också med gas, för att göra en push mot ARRAS i väntan på att ha ska komma i läge längs AMIEN vägen. Istället grupperar han för försvar där och kraftsamlar allt atilleri och gas mot den nu helt irrelevanta V kåren?! Som vanligt slår han uselt och det blir minimal verkan. I söder för han fram förband som täpper till luckan mot fransmännen.

Strv102r

Norr om AMIENS lyckas tysken bryta sig in i XVIII kårens ställningar  vilket leder till att nya zeeländarna backar in i AMIENS och går in under Kavkåren. III kårestaben skickas att leda fransmännen öster om AMIENS som saknar effektiv ledning. XIX kåren slås slutgiltigt. I norr händer ingenting. Ett dygn kvar... Allt hänger nu på om tysken tar AMIENS. Då vinner han stort, annars förlorar han knappt. Oavgort, det historiska resultatet, kan han inte uppnå då jag har en liten småby för mycket. I och för sig har han kommit mycket närmare AMIENS än historiskt vilket dock inte permieras i VP systemet.

Strv102r

Slutläget!

Im norden nichts neues då båda sidor är på defensiven.  Im süden nichts interesantes då fransoserna tappat all anfallskraft pga förluster och tysken inte har grupperat för motanfall utan för försvar.

Im westen... Tysken kraftsamlar allt han kan för att inflitrerar förbi XVIII kåren och komma in i AMIENS. Han får till två försök, en overrun och ett anfall, men båda på 1-1 och trots att jag tar förluster så misslyckas han ta staden. Under min tur grupperar jag fram nya zeeländarna och återknyter kontakten med XVIII kårens kringsrända enheter.

Men ett eller två dygn till hade blivit intressant för nu kommer det fram nya tyska förband... FÖR SENT!

Detaljerna runt AMIENS och i norr nedan:

Strv102r

Nu lite i efterhand tycker jag nog ändå att det är ett av de bättre spelen i SCS serien jag provat. Inte som Bastogne eller Fallshirmsjäger kanske, men väl i klass med Stalingrad Pocket eller Afrika. Bättre än Crusader och Gazala.

Elias Nordling

Vad jag förstått är Rock of the Marne inte alls lika bra, främst för att det matchar historien så dåligt.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"