Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

The Kaiser's War (Decision Games)

Startat av Elias Nordling, 6 september 2010 kl. 13:26:33

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Elias Nordling

The Kaiser's War är ett spel på sista året av Första Världskriget, med möjlighet att fortsätta in i 1919. Spelet bygger på det tidigare Twilight of the Ottomans, som i sin tur bygger på ett spel som jag tror hette Barbarossa från SPI.

Poängen med systemet är i alla fall att victory points är spelets valuta. Varje omgång får man poäng för de områden man kontrollerar, men man betalar poäng för att bygga nya trupper och försätta dem i attackförråd, man förlorar poäng om man förlorar strider, med mera.

Reglerna är klara och enkla utan några större hål, och spelet fångar tydligt behovet av stormtrupper och liknande. Tyskarna har valet att göra den historiska satsningen på västfronten eller i stället vara på defensiven där och rensa på de andra fronterna.

Det känns som om det är mycket svårt att uppnå det historiska villkoret att ha tyskar bredvid Paris omgång tre, då man inte kan dra nytta av fiendens skyttegravar. Med en husregel för det som ger försvarare i fientlig skyttegrav 1.5 gånger stridsstyrkan är jag beredd att ge spelet en fyra av fem.

Glömde återigen att fota.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Snowfox

Den stora behållningen med spelet är att du som tysk kan pröva strategin att försöka erövra stora landområden i Ryssland och slå ut Bolshevikerna under 1918 för att sedan vända västerut under 1919. Jag tror inte något av de andra strategiska spelen om första världskriget ger spelaren den möjligheten.

Det är svårt att se det som mer än drömmar inom den tyska generalstaben som bortser från den politiska instabiliteten som smög sig in under slutåren av kriget i Tyskland.

Men som "what if" situation har den ett analytiskt värde på samma sätt som vi laborerade med olika Nato vs WP spel en gång i tiden.
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.