Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SCS Rock of the Marne

Startat av Strv102r, 21 augusti 2010 kl. 09:25:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Tysken återupptar anfallen med VIIIR kåren men han stoppas trots mina ganska stora förluster. Han anfaller även med XIV kåren mot CHALON SUR MARNE och slår en amerikansk brigad. Jag lyckas proppa igen hålet med det är svagt. Gkdo65 misslyckas med att återta bron bakom 5 armén.

Jag fortsätter min offensiv i väster och rör mig sakta men obevekligt österut. I amerikanska kåren tar sig in i tyskarnas linjer mot CHATEAU THIERRY men slås tillbaka av ett motanfall. XXI kåren förbereder att ta tillbaka den sista delen av CHALON SUR MARNE.

Tysken slår ofta dåligt. Sällan bättre än 8. Jag slår sällan lägre än 8...
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Må vara att tysken slår dåligt när han ska anfalla. Men han slår lysande när han ska återhämta kårerna (se om de blivit logistikst uppfyllda så att de kan anfalla med full effekt igen) och för att se hur mycket flyg han har tillgängligt.

I nordväst har han skapat en ny linje med hjälp av reorganiserade divisioner och noggrant urkammad trupp från andra sektorer. Och han håller SOISSON mot ett förtsa anfall medan han backar söder om staden. Mitt anfall går framåt som ett urverk. Pålitligt, men inte så snabbt.

XXIIIR kåren drar sig bakåt norr om MARNE igen för att kunna skicka trupp norrut och bättre försvara CHATEAU THIERRY. Dock lyckas jag åter ta mig in i det tyska skyttegravsystemet och slå en division. VIIIR och IVR anfaller igen men tar ingen så mycket terräng. Jag grupperar om försvaret och vill egentligen bara binda så mycket trupp jag kan.

I öster slår hans XIV och XXIVR kårer upp ett hål som medger framryckning halvvägs till CHALON SUR MARNE, men lite försent för jag slår de sista tyskarna i staden.

XXII brittiska kåren anländer i söder, och två brittiska div förstärker franska 10 armén.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Tyska 7. armén avbryter sin offensiv och dar sig bakåt och jag förljer sakta efter med 9 arméns två kårer. Tyska 1. armén fortsätter sina anfall för att avskära min 5. armé på nytt. Gkdo65 lyckas inte ta bron igen, men de avskär mig söder om bron och då 3. tyska armén slår den amerikanska div med XIV och VIIR kårerna så skär de också av livlinan till min 4. armé. Och de står utanför CHALON SUR MARNE igen...

[i]Amerikanska försvarare innan VIIR kåren kommer.

Brittiska XXII kåren framrycker norrut för att åter öppna de förbindelserna medan den nyanlända franska kavallerikåren rör sig mot CHALON SUR MARNE. I väster ta I amerikanska kåren mer terräng och börjar nu hota tysken i CHATEAU THIERRY. Min II kår slår fienden framför sig, till sist. XI kan intte anfall pga brist på underhåll. XXX två amerikanska tätdivisioner anfaller med kraftigt Strvunderstöd.

Men de hejdas lik förbannat och båda sidor tar förluster där de står.

Längst i norr blir XX kårens anfall in i SOISSON ett blodigt fiasko. Min I kår lyckas ta terräng norr SOISSON med framgång, men det lilla anfallet absolut längst i norr slutar med blodbad för båda. Både tysken och jag tappar alla inbandade förband! Detta innebär att I kåren står utan flankskydd i norr...

Strv102r

Tysken avvaktar vid CHALON SUR MARNE men han anfaller den på nytt avskurna 5 armén och ger denna stora förluster. II italienska och brittiska XXII kårerna öyckas motanfalla och öppna vägen igen men nu är det inte mycket kvar av 5 armén alls. 2 divisioner och något reducerad regemente...
Hela 7. tyska armén drar sig bakåt sakta och staberna börjar gruppera tillbaka över MARNE.
I sydväst ger han upp CHATEAU THIERRY och överger skyttegravslinjen. I övrigt fördröjer han utom i SOISSON som fortsätter försvara och hålla staden trots stora förluster.

Det mest anmärkningsvärda är att han får i 7 div i förstärkning men han väljer att inte kraftsamlat anfalla in i franska I kårens öpna norra flank, vilket kunde ha slagit kåren och kanske vänt hela slaget om SOISSON, utan han väljer att gruppera den för frontalt försvar genom att förstärka befintliga kårer i norr.

Detta kan ha kostat honom spelet... Nu rullar min plan på.

Strv102r

Tysken gör ett anfall in i CHALON SUR MARNE, men mitt försvar håller. Ett motanfall slår en tysk div och den anländande kavallerikåren med 4 div gör att jag känner mig trygg. Tysken fortsätter slå småförband i 5 armén norr om MARNE och tar sista delen av ESPERNAY. I övrigt grupperar han för försvar av broarna över MARNE längre västerut och drar sig sakta över på norra sidan igen. Jag följer efter med 9 armén. I väst backar han så sakta han kan men ändå så snabbt att jag inte ska hinna gruppera för anfall. Han överger SOISSON som håller på att omfattas norrifrån och söderifrån , men delar av truppen där hinner inte riktigt undan.

Strv102r

Tysken ger upp på CHALON SUR MARNE, drar sig bakåt och försvargrupperar. 7 armén fortsätter dra sig bakåt över MARNE medan han grupperar för att försvara ESPERNAY. Han grupperar också för försvar i väst i ungefär den linje han hamnat i nu. Han har ganska gott om reserver och jag har väl bara drygt 50% chans att återuppfylla mina kårer efter ett anfall så vi får se om jag hinner knäcka denna nya linje.

Strv102r

I öster händer ingenting. I centern anfaller britterna mot ESPERNAY (klustret med tre stjärnor vilket är de enda VP tysken har tagit)  men det blir katastrof med 4 steploss! II italienska kåren jagar en två sturmblocks som försöker infiltrera (gamey...) Cav kåren framrycker för att understödja XXII brottiska i anfallen mot ESPERNAY. I kolonialkåren och IV kårerna består egentligen bara av luft så de är inte så mycket att ha längre, men officiellt så har 5 armén undkommit över MARNE med alla kårer! III och V kårerna försöker anfalla över MARNE men det blir blodiga fiaskon. I väster gäller det nu att på ett par rundor ta de VP ställen som är markerade med stjärnor. XX kåren lyckas ta sig över vattendraget med 1 amerikanska div och slå en div söder om VP stället vilket bäddar för ett lyckat anfall nästa gång med både jänkare, marockanerna över bron med Strvunderstöd. XXX, XI, VII och II kårerna försöker ta terräng för att få ett gynnsamt utgångsläge för VP stället i centern och det går hyfsat. I US kåren misslyckas blodigt med sina anfall.

Strv102r

Denna gång lyckas så XXII brittiska kåren ta en del av ESPERNAY. III och V franska kårernas anfall över MARNE blir åter katastrofala fiaskon. Känns som att jag ska avbryta dem nu. Även om de lyckas nästa gång är det för sent. I amerikanska kåren har ingen framgång men VII, II och XI tar terräng som ger ett bra utgångsläge att ta VP hexen nästa gång. Tyskarna tar svåra förluster, och det gör jag med, men det har jag råd med. XXX kåren tar lite terräng men kommer inte hinna uträtta något. XX kåren tar sig åter över vattendraget, nu på två täter vilket ger ett bra utgångsläge inför nästa runda. Problemet är bara att alla förband som tagit sig över är reducerade... I kåren har ett hyfsat läge att ta sin VP hex om allt funkar nästa gång. Om allt går som det ska har jag 8 VP mot 1 tysk då när spelet slutar. Det bygger på att XXII brittiska tar en till av ESPERNAY från tysken och att II och XI samt XX och I kårerna tar sina mål förutom att jag har CHATEAU THIERRY och SOISSON.

Strv102r

Brittiska XXII misslyckas med sitt anfall och tar förluster så att båda divisionernas alla sex brigader nu har step loss. VII, II och XI kårerna lyckas bra med sitt anfall. Mindre egna förlsuter och tre steploss för fienden, men han hade fyra steps kvar i VP-hexen. Alltså misslyckas anfallet lik förbenat. XXX kåren misslyckas också och tar mer förluster. XX kåren får ta emot ett nytt tyskt motanfall mot jänkarna som gått över vattendraget. De slås i princip helt. Jag går över igen och anfaller VP-hexen, men många är reducerade och bara den marockanska elitdivisionen är på full styrka. Det är den inte efter anfallet. Som misslyckas... Också I kåren misslyckas.

Alltså har jag bara 5 VP för CHATEAU THIERRY och SOISSON. Tysken borde ha två för de två hex i ESPERNAY han håller. Men det händer en sak till detta sista GT. De infiltrerande tyska sturmblocks som II italienska jagat bakom mina linjer har ett efter ett slagits med förluster för mig själv. Men det sista Sturmblocket hinner asa sig in i en VP hex längs kartkanten och mitt sista anfall med II italienska blir ett fiasko.
Vi har således 5 VP var! Oavgjort! Fast jag ser nog det hela som en mindre seger för mig då jag anser att det där sturmblocket som är utelämnat och utan underhåll är bara för gamey.

Förluster:

Jänkaren har 7 brigader kvar på kartan varav 5 har steploss. 8 brigader är slagna.
Britten har alla tolvbrigader på kartan men 8 har step loss.
Italienaren har båda div slagna.
Den polska brigaden är slagen.
Fransosen har förlorat mostvarande hela 28 divisioner slagna.
Summa motsv 40 div slagna

Tysken har mostv 45 div slagna.

Strv102r

Ok spel. Op Michael var bättre. Men detta är inte uselt eller så. Det är ju ett problem att den tyske spelaren vet att 10. armén kommer att anfalla vilket de ju inte visste historiskt.

Strv102r

Nu när jag snart är klar med Marne 1918: Friedensturm kan jag konstatera att det är ett mycket bättre spel som ger en mycket bättre känsla för operationerna. Men Rock of the Marne är ju en del av SCS vilket ju innebär en del kompromisser. Helt Ok inom den ramen, och bättre än ökenspelen Gazala och Crusader.