Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Stalingrad trilogin

Startat av Andreas Lundin, 22 oktober 2010 kl. 17:08:34

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Någon som läst Glantz' Stalingradtrilogi? Är den nåt att ha?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Mode

Man kanske ska väga in vad Zetterling sade om Glantz under föredraget på Friendly Fire. Jag är böjd att (åtminstone delvis) hålla med honom.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

jonjac

Citat från: "Mode"Man kanske ska väga in vad Zetterling sade om Glantz under föredraget på Friendly Fire. Jag är böjd att (åtminstone delvis) hålla med honom.
Lust att repetera vad han sa för oss som inte var där?

Elias Nordling

Något i stil med att han är bra på att leta upp ryska källor, men har en tendens att ta den bokstavligt, även när det finns tyska källor som klart visar att de ryska är felaktiga och/eller propaganda.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Andreas Lundin

Jo, men bara man är medveten om detta, så ser jag inget problem. På det professionella planet har undertecknad sett en del i böcker om vikingatiden som har gjort att man höjt ögonbrynen ända upp i taket. Det kan ändå finnas intressantheter i dessa ögonbrynshöjare.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Nej precis, det gäller att veta att det Glantz skriver är vad de sovjetiska källorna påstår, utan källkritiskt filter.

Marten

Hej! Jag heter Mårten och är ny på det här grymt trevliga forumet för människor med världens roligaste hobby! :)
Är ute efter en militärhistorisk bok om hela östfronten från början till slut på strategisk/operationell nivå. Ej taktiskt sett från en soldat utan gärna på general(ledar) nivå om strategierna och slagen sett från båda sidor. Men det verkar svårt att hitta någon opartisk.
David Glantz och John Erickson får kritik för att vara prosovjetiska och Albert Seaton och Fredrick Ziemke för att vara protyska. :?  Finns det någon därute som har ett bra tips på en objektiv bok i det ämnet?

Tack på förhand!
Spelar just nu - Afrika SCS

Andreas Lundin

För det första: inga texter uppkommer i ett objektivt vakuum. Panta Rei.

Är man medveten om det kan man läsa allt, inklusive Tjukovs, memoarer med storbehållning.

Jag gillar exempelvis Glantz' Before Stalingrad och Citinos' Death of the Wehrmacht. De täcker in en stor del av kriget i öst. Man kan komplettera med Sennertegs Nionde Arméns undergång och Stalins Hämnd, så har man täckt in kriget i stort. Man saknar kanske fronten vid finska gränsen...

Jag vill dock både varna för och hylla Citino. Du måste vara lite bevandrad i grundläggande historisk teori för att till fullo uppskatta Citinos storhet.

Känner man till begrepp som La longue durée och mentalitetshistoria kan man bara luta sig tillbaka och njuta. Läser man Death of the Wehrmacht kan man lika gärna ha läst The German Way of War som är prequel (vad heter det på svenska?) till Death of the Wehrmacht.

Då får man helhetsbilden och kan njuta till fullo av en sammanhållen helhet och hur han bygger upp en bild av hur en tysk idé om krigsföring föds och utvecklas under sekler, för att missförstås och missbrukas av en galen österrikisk korpral under 40-talet.

Fredrik H

Hitler och Stalin av Zetterling är en alldeles utmärkt översikt över kriget i öster. Zetterling är förvisso polemisk mot till exempel Glantz, men det tycker jag ju bara är intressant.
Boken är lättläst och Zetterling är en militärhistoriker som åtnjuter mitt fulla förtroende. Rekommenderas  - i alla fall som startpunkt.

Välkommen till forumet för övrigt!  :up:

Marten

Tack så mycket för tipsen och tack för välkomnandet!  :)
Ska kolla upp dom rekommenderade böckerna och beställa!
Är även sugen på Albert Seatons "The Russo-German War 1941-45".
Finns det någon som läst den och har synpunkter?

lampros

@marten: om det gällde generalsaktiga böcker, strategi och sånt, läs "På andra sidan kullen" av Liddell Hart. Den innehåller intervjuer med Guderian, Kluge osv osv om hur de utkämpade kriget (östfronten mm).

Liddell Harts "Andra världskrigets historia" (två band) är också mycket bra när det gäller östfrontens strategi.

Marten

"På andra sidan kullen" hamnade oxå på min lista över böcker som ska beställas!
Har förstått att Liddell Harts "Andra världskrigets historia" är WW2 bibeln. Den är oxå ett måste!
Tackar för tipsen!  :)
Ursäkta Andreas om jag råkat kidnappa din tråd!  :oops:
Du har för övrigt forumets klart sjystaste avatar!  :up:
Är själv en stolt ägare av singeln!  :)

ErikLj

Ang Liddell Harts "Andra världskrigets historia" Den är klart läsvärd och intresant men har en viss tyngdpunkt på England. Fler kapitel om ökenkriget än om hela östfronten. Engelska bataljoner som far runt Tobruk beskriv i detalj och sen kommer fyra rader om Armégrupp Mitt.

Marten

Har hört samma kritik från flera andra och jag antar att det har att göra med att han är från England.

Elias Nordling

Den är också skriven innan ULTRA offentliggjordes, vilket påverkar bilden en hel del.