Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Borås Spelkonvent

Startat av Adamius, 25 oktober 2010 kl. 09:28:17

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Adamius

Är det någon som vet om det blir något blippande på BSK nu första helgen i november? Jag kunde inte se något i schemat. Är det någon som har planer på att sätta ihop något på eget initiativ?
Vis tecum!

hybris

Sudan 2014

Telegram från TT
UD har på morgonen rapporterat att två svenska soldater ur FN-styrkan i Sydsudan har dödats i strid. Striderna i Juba, huvudstaden i Sydsudan, är ett oväntat utbrott av våld mot flyktingar och FN-personal i landet. Förstärkningar flygs omgående in och beräknas landa i Juba under morgondagen. Läget för den svenska styrkan är för närvarande oklart. -TT

Spela svensk FN-soldat i Sydsudan i en nära framtid. Detta är en fortsättning från LinCon 2010 men med ett annat kompani.
Spelformen är hidden i skala 1:1000 och spelet beräknas pågå under hela konventet. Ingen föranmälan krävs. :ultra:

Adamius

... och där blev jag lite mer sugen på att åka till BSK, faktiskt. :)
Vis tecum!

hybris

Det blev spelat 3st pass på vardera 6 timmar och som sig bör så återkom flera spelare varje pass.

Resultatet blev att det på stående fot bestämdes att det skulle fortsätta på Gothcon om möjligt.

silversixx

Var det det enda arrangemanget utöver 40k och Fantasy samt lite löst brädspelande?
Rätt ballt isåfall, och lite trist.

hybris

Vet inte men vi hade 8-10 spelare varje pass så det var nog stort deltagande med tanke på det låga antalet liknande arrangemang.

hybris

Det finns lite bilder på eventet denna gången och jag ska se över möjligheterna att lägga upp dom.

Hoel

Här är några av bilderna från konventet. Det finns fler och i större format.

Vy över området kring Bor Town, Jonglai provinsen i Sydsudan. Skalan är 1:1000

Bor Town med FN lägret Camp Marol i förgrunden

Briefing av svenska styrkan. Styrkan är modellerad efter NBG11 och spelarna har i detta fallet roller från lätt mekaniserad pluton bv309, närmare bestämtt 4 pluton, wilska kompani från skaraborgs regemente.
Deras uppdrag är att förstärka SoT kompaniet i Juba, men under inflygningen stängs Juba flygplats och dom blir omdirigerade till Bor

Svenskarna anländer offmap på Bors flygplats och sitter försöker säkra området i över en timme. De öppnar eld två gånger, första gången mot en lokal regeringssoldat (som möjligen kan ha uppträtt hotfullt) ochandra gången mot lägerdirektören för det närliggande flyktinglägret.

FN lägret camp marol med flyktingar från konflikten i Darfur. Krigsherren Zebra King har påbörjat en kampanj för att driva ut alla muslimer ur sydsudan och har därför anfallit Juba och hans styrkor är nu på väg mot Bor.

Zebra Kings styrkor anländer norrifrån för att raida FN lägret. De noterar dock aktivitet kring flygfältet med flygplan och flera helikoptrar i luften. En spanare raporterar om FN trupp på marken och befälhavaren för opfor sätter upp 2 60mm granatkastare och börjar beskjuta flygplatsen. En amerikansk medevac-helikopter fattar eld och 3 svenskar dör.

Opfors framryckning går långsamt och man lyckas skjuta sönder en egen technical mitt i vägen. Man väntar även på stora förstärkningar av trupp till fots. Under tiden så får svenskarna fart på spelet när de har ett flertal svårt sårade att föra till sjukhuset.
Underättelsepluton luftlandsätts som förstärkning men råkar landa mitt bland opfor. En grupp blir helt utplånad och de övriga kallar in en airstrike från ett amerikanskt hangarfartyg. Zebra Kings alla fordon och tyngre vapen blir utplånat i attacken och befälhavaren för divisionen blir tillfångatagen av jägarsoldaterna.

När natten kommer anländer ytterligare 300 fiendesoldater och angriper lägret. Svenskarna har nu fått upp försvar runt lägret och de sudanesiska barnsoldaterna blir slaktade i drivor. En pluton lyckas dock smita in i lägret och ta sig in i en moské.
Där slutade scenariot för denna gång, men det kommer återupptas på Gothcon.
Christian Hoel
Skövde

Fredrik H

Riktigt intressant. Påminner inte om något jag gjort i tabletop-väg, men ett mycket spännade perspektiv. Jag ser fram emot nya bilder när ni fortsätter!

:up:  :up:  :ultra:

silversixx

CiteraDe sudanesiska barnsoldaterna blir slaktade i drivor
:shock: