Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Hotbilder, kapacitet och återtagning.

Startat av EvilSpook, 4 oktober 2010 kl. 15:07:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Är vi för svaga militärt?

Nej
1 (2.8%)
Ja - vi är rökta.
18 (50%)
Ja - men vi hinner bygga ett försvar i tid.
4 (11.1%)
Militär kapacitet är inte lösningen på säkerhetsfrågan.
11 (30.6%)
Det kommer inte finnas en militär hotbild i framtiden.
1 (2.8%)
Ingen åsikt
1 (2.8%)

Antal personer som röstat: 37

Omröstningen har avslutats: 18 november 2010 kl. 14:07:24

Erik Axel

Sidohistoria: lv-robotar med lång räckvidd är bra, och man kan antagligen hålla större delen av gasledningen under uppsikt med sådana, baserade i Kaliningrad.

Det är dock inte helt enkelt. Ju längre flygtid roboten har till målet, desto enklare är det att sätta in motmedel (och det finns ganska mycket sofistikerade sådana nuförtiden, facklornas tid är förbi).

Att ryska flottan numera bara kan basera i Kaliningrad och Kronstadt (och inte som förr längs halva Östersjökusten) är en enorm nackdel. Kaliningrad är litet och inträngt mellan andra stater - en logistisk mardröm. Om någon skulle få för sig det så skulle det ta mycket kort tid innan Kaliningradenklavens relevanta delar förvandlades till en parkeringsplats - det finns en uppsjö vapensystem i området som skulle kunna göra något sådant.

Att ha bra lv-robotar är bra, men vart grupperar man dem?

Strv102r

Citat från: "Erik Axel"Sidohistoria: lv-robotar med lång räckvidd är bra, och man kan antagligen hålla större delen av gasledningen under uppsikt med sådana, baserade i Kaliningrad.

Oj då! Jag trodde att gasledningen skulle gå på havsbotten och att flyghotet mot den var det minsta problemet. Men om man med Lvrb ska hålla den under uppsikt måste den ju vara över ytan med en helt annan hotbild och olycksrisk...

Förlåt... Kunde inte låta bli...

:wink:
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

EvilSpook

Citat från: "Strv102r"Oj då! Jag trodde att gasledningen skulle gå på havsbotten och att flyghotet mot den var det minsta problemet.
Men projektet kanske blir uppskjutet?

Förlåt...  Kunde inte låta bli...
:wink:

//EvilSpook

Andreas Lundin

:lol:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Erik Axel

Öhm, haha. Det blev lite virrigt.

Jag tror jag tänkte mig att eventuellt muckande med gasledning kan man inte göra utan flygskydd, därmed betydelsen av luftvärn.

Men ja. Vem som skulle vilja göra något ont mot röret är ju så klart en bra fråga. Båda ändar tjänar på den. Funderingen om lv-robotar i Kaliningrad kan väl vara en fundering om ryssarnas villkor i Östersjön i stort.

Kanger

Oj, bra tråd. Synd bara att jag inte upptäckte den för två månader sen.

CiteraTaget från "Counterinsurgency warfare" av David Galula. Tunn bok med mycket kloka saker. Märkligt att en man som förlorat alla krig han kämpat i kan komma fram till det (Galula var fransman och aktiv från VK2 över Kina, Indokina, Grekland till Algeriet)
Mycket bra bok. En ännu bättre bok, skriven av Galula, är "Pacification in Algeria 1956-58. Kan tankas ner här: http://www.rand.org/pubs/monographs/2006/RAND_MG478-1.pdf

Som har sagts här så är det i princip maffiametoder som används av upprorsmän för att tvinga till sig samarbete. I runda slängar kan man säga att 25% stöder upprorsmännen, 25% stöder den sittande makten och 50% stöder den de tror kommer att vinna. Det är därför inkompetensen och korruptionen inom den afghanska staten är så förödande. Alla vet att väst kommer att lämna förr eller senare. Vi kommer inte att vara där för evigt. Därför tittar folk på Karzai och kompani  (och inte på oss västtrupper) och gör en bedömning vem de tror kommer att vinna mellan staten, styrd av Karzai, och talibanerna. Tyvärr vinner Talibanerna hands down. Därför är folk ovilliga att satsa på fel häst och riskera ett väntat besök av ett gäng skäggiga typer om ett par år.

Appropå otrevliga typer så fick ju Stockholm besök av en sådan igår. Otrolig tur att bara han själv bet i gräset!