Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Spelbord

Startat av magnus lindström, 14 december 2010 kl. 20:31:46

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

magnus lindström

Detta borde vara rätt sida att fråga på. Är det någon som vet om det finns bord med utdragbar låda i passande format för gmt-kartor? Skulle vara smidigt att ha ett vanligt skrivbord som man kan rulla ut en spellåda ur när man känner sig sugen utan att skrämma iväg folk med ett dammigt nördspel uppställt någonstanns :)

stenbäck

En tråd jag tänker följa med stort intresse.....

jonjac

Känner inte till något bord, men borde(!) inte en arkivbyrå funka bra för detta? Vi köpte ett sådant till spellokalen i Stockholm för ett tag sedan.

magnus lindström

Hmm arkivbyrå låter lite tungt :). Lådan måste gå på hjul också så inte alla pjäser ramlar när man öppnar/stänger

silversixx

Bygga-själv-projekt? :)

Elias Nordling

Compass Games hade på sin webbsida ritningar på ett väldigt läckert spelbord, men jag vet inte vart de tagit vägen nu.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Scipio

Jag byggde en egen väggmonterad lösning för lagring av spelplaner till mitt rum av spånskivor:

Byggde också ett eget modulärt spelbord för att kunna modifiera det beroende på vad som ska spelas för tillfället.
Det finns lite bilder på bordet i den här tråden:
http://www.krigsspel.se/forum/viewtopic.php?t=30&start=20
"Randomization is too important to be left to chance"

stenbäck

Är det denna från Compass Games du tänker på?

http://compassgames.com/downloads/cabinet_photos.zip
http://compassgames.com/downloads/cabin ... ctions.zip

Inte så rolig "ritning", men ett jäkla snyggt bord.
Måste kosta skjortan (om man nu inte är tillräckligt händig själv).

// Danne

Elias Nordling

Precis det!

magnus lindström

Hehe lite avancerat kanske. Detta skulle se ut som ett normalt skrivbord som inte sticker ut. Sen så kan man helt enkelt rulla ut en låda innehållande en spelkarta och rulla in den igen när man är klar.

zilver

Ännu ett av spelarens svårlösta världsproblem. Jag tacklade det på följande sätt:

1. Skaffa bra grundinformation. Det visade sig att en en spelarkompis hade en arkivbyrå/arkitektbyrå (jag har hört bägge varianterna, arkitekterna ingår vanligtvis inte). Det visar sig att exempelvis Normandy 44 (standardstorlek GMT) lagd på spånplatta går in rätt lagom. Spånplattor krävs naturligtvis för att transportera kartan till rätt ställe. Det krävs stadiga händer vid högstackade spel. En fördel med en byrå är att det inte dammar. Scipios lösning är mkt elegant, men kan om man inte har skydd leda till en bra dammig spelkarta. Att spela oftare är naturligtvis en lösning.

2. Hitta lämplig byrå. Jag tubbade min bror i byggsvängen att lokalisera lämplig möbel. De kan dyka upp på Blocket med ojämna mellanrum. Byråerna är dock på grund av sitt något fyrkantiga utseende inte riktigt haute couture på möbelmarknaden för privatpersoner. Själv hittade jag en standard med tio fack och med hjul. Perfekt!

3. Slutförhandling. Det här är den svåra delen. Hur motiveras att dyrbar plats ska avsättas för inplacerandet av en större kub (särskilt som "game room" inte är att tänka på för närvarande). Gissningsvis har det kostat diverse inflytande i andra sektorer av hemmet. Men egentligen är plats för spel (200+), ett vettigt bord att spela på och sagda förvaringsplats det som behövs för en "true gamer". Kan vara svårt nog att förhandla till sig i en snart tvåbarnsfamilj på nittio kvadrat. Jag har dessutom erbjudit de fem översta facken till sambon (storstilad gest). Att göra eländet barnsäkert är en annan sak. Ettåringar och katter kan skapa hjärtsnörp för mindre. En lösning för lite mogna barn är att barnet får ett "Ticket to Ride" att gå lös på istället.

Scipio

Citat från: "zilver"Att spela oftare är naturligtvis en lösning.
Det är _alltid_ en bra lösning!  :)

Det tar lång tid innan spelplanerna blir dammiga i lagerhyllan trots kattskrället.
Skulle det behövas lagras i ett år eller så då skulle jag nog lösa det med att häfta fast ett litet draperi framför öppningen.

Nån som sett ett duschdraperi i plast med NATO-symboler på någonstans?
"Randomization is too important to be left to chance"

Fredrik H

Inget NATO-draperi, men jag såg så sent som idag kakel som var hexagonformat! Det måste ju vara det bästa till barnrummen, det ska böjas i tid...
 :D

Elias Nordling

>Det måste ju vara det bästa till barnrummen, det ska böjas i tid...

Kakla barnrummen? Genialiskt eller bara vansinnigt? Visst, du behöver aldrig mer oroa dig för att de ska rita med kritor på väggarna, men vad gör det med decibelnivån, tro?

zilver

Ett helt vanligt vardagsrum...

...kanske inte helt vanligt ändå, för här finns bra utrymmen...

...i hylla sex skjuter vi in en välbekant karta på en specialsågad skiva...

...säkrad!