Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Tuchman vs. Keegan

Startat av BigPapaBear, 1 januari 2006 kl. 03:28:54

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Det verkar som att alla människor i hela världen har läst Barbara W. Tuchmans "Guns of August". Det har gjorts film av den och den är tryckt i sisodär en biljard ex. Själv är jag mitt uppe i John Keegans "Det första världskriget".

Har någon läst båda och kan säga något om skillnader likheter - är det värt att läsa båda?

Är filmen bra?
En mycket bitter liten man.

tinG

Citat från: "BigPapaBear"Det verkar som att alla människor i hela världen har läst Barbara W. Tuchmans "Guns of August". Det har gjorts film av den och den är tryckt i sisodär en biljard ex. Själv är jag mitt uppe i John Keegans "Det första världskriget".

Har någon läst båda och kan säga något om skillnader likheter - är det värt att läsa båda?

Är filmen bra?

Keegan.... jag blev väldigt besviken på den boken. Om det beror på en usel översättning... nja, jag tror inte det. Den föll inte mig i smaken helt  enkelt.

Guns of August är en MYCKET välskriven bok. Populärhistoria när den är som bäst.

Film? Denna Guns of August eller någon annan?

Stanley Kubrick's Paths of Glory är bra.

CiteraSaint-Auban: How far did you advance?
Private Ferol: To about the middle of no man's land, sir.
Saint-Auban: Then what did you do?
Private Ferol: ...Well, I saw that me and Meyer, sir...
Saint-Auban: I didn't ask you what you saw. The court has no concern with your visual experiences.
Private Ferol: I went back, sir.
Saint-Auban: In other words, Private Ferol, you retreated.
Private Ferol: Yes, sir.

Gott Nytt År!
Never interrupt your enemy when he is making a mistake.
-- Napoleon Bonaparte

BigPapaBear

Citat från: "tinG"Film? Denna Guns of August eller någon annan?

Högst densamma
En mycket bitter liten man.

A F

Citat från: "tinG"Guns of August är en MYCKET välskriven bok. Populärhistoria när den är som bäst.

Kan bara hålla med. Keegan är faktiskt ganska ojämn i jämnfört med tant Barbara.

P-O Jönsson

Den största skillnaden mellan de två böckerna är ju att Guns of August tar slut efter september 1914, medans Keegans bok håller ut hela kriget.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Jon Karlsson

Citat från: "Anders Fager"Kan bara hålla med. Keegan är faktiskt ganska ojämn i jämnfört med tant Barbara.

Inte för att jag har läst denna hans bok men det har alltid slagit mig som att Keegan skulle vara mycket roligare om han a) inte ansträngde sig så hårt för att vara litterär och b) avstod från att berätta om sig själv och hur mycket han umgås med militärer (även om han aldrig varit i strid själv) i varje bok. Istället borde han komma fram till vad han vill säga fortare.
[tittar på bildskärm] - Vad är min position?
- Det beror på vilken av prickarna som är du.
- Vadå 'vilken av prickarna'? Jag är ensam här!
- Då föreslår jag att du börjar springa och skrika!

magnus lindström

Jag trodde jag funnit det ultimata översiktsverket om första världskriget när jag läste keegans bok. Men efter ett tag så ändrar boken helt karaktär och blir väldigt dålig. Efter ett tag så vet man vad en soldat drack för te för slaget vid Somme men man har knappt en aning vilka förband eller befälhavare som finns i området. Hade han hållit samma stil som i början hade jag ansett att boken är otroligt bra. En bekant håller med mig helt och hållet.

Doomfarer

Min pappa (som är dansk) har en bokserie i 6 delar på danska om Första Världskriget som är superhäftigt. Skriven 1914-22. Den heter:

Verdenskrigen i samtidige Skildringer - af H.Jenssen-Tusch, H. Ewald, E. Gyldenkrone, Johs Lindbæk og H. Styrmer.

Totalt sett är det väl närmare 5000 sidor här som diskuterar varenda liten sak som hände och med långa bibliografier över alla inblandade. Vet inte hur korrekt den är men mängden information är nog svår att överträffa.

Det ingår även ett antal kartor i varierande storlekar. De största är väl runt 1,5x1m stora.

Det borde ju finnas ett antal ex på olika antikvariat eller på nätet om ni är intresserade.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Yngve

Citat från: "Anders Fager"
Citat från: "tinG"Guns of August är en MYCKET välskriven bok. Populärhistoria när den är som bäst.

Kan bara hålla med. Keegan är faktiskt ganska ojämn i jämnfört med tant Barbara.

Jag har läst både First World War och Second World War (hette den så?) av Keegan, men kommer inte ihåg så mycket av dem så de var kanske inte så bra. Däremot är Face of Battle och Mask of Command två av mina absoluta favoritböcker, så Keegan är nog en av mina favvisförfattare.

Jag har däremot väldigt svårt för Tuchman. Nästan alla hennes böcker följer resonemanget "Det gick dåligt och jag förstår varför och därför är de har ledarna idioter". Fullt av slutledningar med hjälp av facit, och inte ett dugg av insikt i vilken situation beslutsfattarna faktiskt satt i. Guns of August (hennes debut/avhandling?) är möjligen lite av ett undantag, jag har för mig att jag läste den utan avsmak.

Elias Nordling

CiteraDäremot är Face of Battle och Mask of Command två av mina absoluta favoritböcker, så Keegan är nog en av mina favvisförfattare.

Akta dig för den tanken! Dessa två lär vara de enda riktigt bra böckerna han har skrivit. Själv har jag bara läst "Krig och kultur" (A History of Warfare), och den var verkligen provocerande dålig med enstaka intressanta insikter fördärvade av en gegga av logiska felslut, halvsidorsmeningar där det bara MÅSTE fattas ett inte nånstans för att det ska gå ihop, och rena dumheter. Min favorit är när han säger att romarrikets expansion gick så långsamt delvis för att de gick till fots. Eh?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

A F

Citat från: "Elias Nordling"Dessa två lär vara de enda riktigt bra böckerna han har skrivit.

Håller fullständigt med. Five Armies In Normady är trevlig för att den inte teoretiserar ett skvatt. Tror att den del av Keegans problem är att han hare ett behov av att baka in smaskiga sociologiska teorier i sina skriverier.