Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Empires in Arms på konvent

Startat av Delirium, 21 mars 2011 kl. 11:20:24

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Gentlemen,

låt mig helt kort presentera en idé jag har för hur man skulle kunna spela Empires in Arms på konvent och se vad ni tycker. Förutsättningen är att spelet gäller en kortare kampanj, kanske 1805-07, eller ännu hellre 1813-15.

En spelledare är antagligen nödvändig, och det finns små detaljer som behöver mejslas på, men detta är förändringarna i stort.

1. Begränsad diplomatisk kommunikation
Diplomati begränsas till fem minuter, och SKRIFTLIGA meddelanden.

2. Lån
För att komma runt alla problem med hantering av mixade styrkor införs en husregel där man måste låna ut styrkor i diplomatifasen till en allierad för att de ska kunna samarbeta (stulet från Here I Stand).

3. Gunboat
INGEN form av muntlig överläggning eller påverkan är tillåten vid bordet.

[Ni behöver inte dela med er av era åsikter om Empires in Arms generellt, jag är i nuläget enbart intresserad av om detta upplevs som ett spelbart alternativ på konvent.]
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Andreas Lundin

Det tror jag!  :up:
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Jo jag skulle nog inte vara helt oäven till något sådant, EiA är alltid EiA.
"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Jo, jag hittade den här GAMLA tråden.  :P

Jag tror fortfarande Empires in Arms kan vara ett bra multiplayerspel för konvent med vissa effektiviseringerar och avgränsningar enligt ovan (ingen diplomati och fokus på taktiken i ett begränsat stridsområde). Till exempel Spanienscenariot eller 1813 i tyska kampanjerna.

Ett betydligt galnare alternativ (inspirerat av Herr Dr i 1st Minnesota på BGG och hans briljanta AAR:er) är att faktiskt sätta igång en kampanj Empires in Arms som ambulerar mellan konventen: man spelar x antal timmar, skriver ner ställningen och fortsätter på Friendly Fire och så vidare. Då skulle man kunna göra hela enchilladan. Riskerna är förstås oändliga, men vad skulle kunna gå fel...om man är medveten om det? :)

Roger eller annan moderator (99% chans för Roger först): kanske bra att kalla den här tråden Empires in Arms på konvent istället?
Imperial Elegy
Space Empires

Scipio

Nu gick chansen plötsligt upp till inte mindre än 100%  ;)

Jag tycker ivf. fortfarande att det här vore ett spännande upplägg! 
"Randomization is too important to be left to chance"

Delirium

Roligt att höra.  :up:

Vi får se om det här kan bli något framöver, jag tar med mig åtminstone och så kanske man kan bygga ihop något.
Imperial Elegy
Space Empires