Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

försvarsfordonsmuseet Arsenalen

Startat av Nisse, 19 juli 2011 kl. 20:12:13

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nisse

Idag besökte jag och en kamrat det nya "pansarmuséet" Arsenalen utanför Strängnas.

Jag är klart nöjd med muséet. Det var så som jag vill att museer skall vara. Mycket att titta på. Det var en mängd fordon, mest svenska och med förklarande skyltar vid varje fordon. Vidare var det stora planscher med ytterligare text som förklarade en mäng företeelser på väggarna.

Dessutom ett antal dioramor med modellstridsvagnar.

Inträdet var 80 kr för vuxna vilket är helt överkomligt. Vid entren fanns en liten souvenirbutik med lite plastmodeller och pansarrelaterade böcker och tidningar.

Mitt besök tog ca 1,5 timmar. Om man är ny på området och vill läsa alla skyltar och så så kanske 2  till 2,5 timmar är mer realistiskt.

Mitt betyg blir en svag 5 av 5 möjliga faktiskt. Jag är väldigt nöjd med besöket

Allmän bild på fordon

Stort diorama hur hela försvaret var tänkt att fungera. Skala 1:300 med pansar, kaserner, fältsjukhus med mera. Jättesnyggt och massor med små detaljer.

Vy på en av salarna från ovan

BigPapaBear

Strängnäs...

Undertecknad kommer att hänga i Mariefred de närmaste två veckorna. Får se om jag kan övertyga barnen om ett besök...
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Har också varit där. Inte lika imponerad. Har sett nästan allt förrut och hade förväntat mig mer. Guidningen gav mig heller inget jag inte redan visste. När de får igång verksamheten med shower och sånt kan jag tänka mig en till tur.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Jag har svårt att bli tagen av museer. Typ, Tutanchamons dödsmask. Där är den. Ser ut som på bild. Informationsmässigt får man ju väldigt lite av ett museum. Därför är det nog ändå inget för mig.

Hade man fått krypa in i stridsvagnarna hade det nog varit en annan femma.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Tordan

Vill du krypa/klänga så finns det möjligheter hos Föreningen P5 i Boden. Ideell förening så det är ganska rudimentära lokaler, läs garage, men fri entré kostar så lite ;)
Sedan har du Försvarsmuseum runt hörnet, även det på gamla A8-området. Lägg till Rödbergsfortet ett par kilometer bort och Flygmuseet på F21/Kallax i Luleå så har du några dagar att roa dig med militärturism i Norrbotten.

Hoppas OP inte misstycker att jag lägger till lite platser att besöka i tråden :)
/Tord Hoppe

Fredrik H

Själv är jag nyss hemkommen från Tyskland och två besök på pansarmuseet i Munster. Det var verkligen riktigt häftigt, allt från tyskarnas WW1-vagn till LeoII, enormt många modeller från WW2 och kalla kriget (båda sidor). Man kunde gå in i en M48 och dom hade till och med en stridsvagn S. Munster var den ort där Guderian började bygga upp pansarförband och än idag utbildar man pansartrupper där. Det var skyltat till en brigad ur Panzer Lehr och bara det att se vägskyltar med stridsvagnar på var roligt... Rekommenderas varmt!

[img] http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... rontal.jpg [img]

Elias Nordling

Jag trodde den enda existerande A7V, den tyska VK1-stridsvagnen, fanns i Australien.

Klas Malmström

Citat från: "Elias Nordling"Jag trodde den enda existerande A7V, den tyska VK1-stridsvagnen, fanns i Australien.

Bild från Munster 2009:

Har ett svagt minne att det stod att Sverige hade skänkt denna vagn till samlingen, men jag kan minnas fel.
Klas Malmström
Linköping

Elias Nordling

Var tvungen att googla. Den i Münster är visst en replica.

Mode

Citat från: "Klas Malmström"Har ett svagt minne att det stod att Sverige hade skänkt denna vagn till samlingen, men jag kan minnas fel.
Du tänker förmodligen på strv m/21 (= tyska LK II). Strax innan flytten från Axvall till Strängnäs talades om att tyskarna var väldigt intresserade av den.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Klas Malmström

Citat från: "Mode"
Citat från: "Klas Malmström"Har ett svagt minne att det stod att Sverige hade skänkt denna vagn till samlingen, men jag kan minnas fel.
Du tänker förmodligen på strv m/21 (= tyska LK II). Strax innan flytten från Axvall till Strängnäs talades om att tyskarna var väldigt intresserade av den.
Kan nog vara så.
Klas Malmström
Linköping

Strv102r

Den Strv m/21 som står på Munster är den vagn som stod utanför Strvkompaniets kasern på P18 fram till 1991. Man ville inte ge bort en funktionsduglig vagn från Axvall så de fick nöja sig med ett som bara är ett skal.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

engelsmanen

the old museum in Skövde was just great.
The old guys who ran the place actually encouraged you to climb onto and into the tanks.

if the new place wont even let you touch them then its a great shame and a loss to Sweden.

oh well,

Det var Mycket bättre förr......

BigPapaBear

Tyckte att muséet var helt okej. Väldigt "Svensson"-anpassat. Rent och fräscht. Kanske inget för den inbitne stridsvagnsvetaren, men jag hade kul. Plus för att kidsen fick köra funtrack-stridsvagn. :)
En mycket bitter liten man.