Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Regelfrågor World in Flames

Startat av Adamius, 12 augusti 2011 kl. 09:13:05

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Adamius

1. Flottenheter från "Ships in Flames" ersätter flottenheter från "World in Flames" - rätt eller fel?
2. Flygenheter från "Planes in Flames" ersätter flygenheter från "World in Flames" - rätt eller fel?
3. Hangarfartygsbaserat flyg från "Carrier Planes in Flames" ersätter desamma från "Ships in Flames" - rätt eller fel?

Det är framför allt den sista jag är osäker på. Ska markörerna från CPiF läggas till dem från SiF, eller ersätter de varandra?
Vis tecum!

Adamius

4. Kan hangarfartygsbaserat flyg verka som "normala" flygplan om de är baserade på land? Kan man då skicka ut dem att verka med en "air action"?
5. I "Ships in Flames" så har fartygen blivit ganska så mycket billigare? Är fortfarande lätta kryssare och slagkryssare separata "force pools"? De har samma initialkostnad och samma symbol på baksidan, så de är inte lätta att skilja åt som de var tidigare.
Vis tecum!

Tommy Röhs

Har du kikat i WIF FAQ?

Finns att ladda ned från http://www.a-d-g.com.au/.

jerry

Citat från: "Adamius"1. Flottenheter från "Ships in Flames" ersätter flottenheter från "World in Flames" - rätt eller fel?
2. Flygenheter från "Planes in Flames" ersätter flygenheter från "World in Flames" - rätt eller fel?
3. Hangarfartygsbaserat flyg från "Carrier Planes in Flames" ersätter desamma från "Ships in Flames" - rätt eller fel?

Det är framför allt den sista jag är osäker på. Ska markörerna från CPiF läggas till dem från SiF, eller ersätter de varandra?

Du får gärna ställa frågor här, men det finns på boardgamegeek, inne på sidan för WIF ,en
"Wif-professor" som brukar svara inom ett dygn.

Han heter (kallar sig)WIFWENDEL

Har anlitat honom nog snart 100 ggr.

/jerry
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Adamius

Citat från: "jerry"Du får gärna ställa frågor här, men det finns på boardgamegeek, inne på sidan för WIF ,en
"Wif-professor" som brukar svara inom ett dygn.

Han heter (kallar sig)WIFWENDEL

Har anlitat honom nog snart 100 ggr.

/jerry
Ah, tack för tipset. Då provar jag där.
Vis tecum!

Delirium

Hej Adam, kul att ni spelar (ska?) WiF!

De tre första frågorna besvaras i Scenarioboken sidorna 3 och 5, de grå rutorna.

1. SiF ersätter WiF-skeppen förutom TRS, AMPH och SUB som man adderar.

2. PiF adderas till WiF-flygen (men jag vet att en del spelar med husregel att inte göra det, eftersom de tycker att det blir för mycket flyg).

3. Adderas också ihop.

4. Ja, och ja (se flygreglerna). De räknas då som vilka flyg som helst. En del har husregler som begränsar det (däribland vi periodvis) eftersom det blir billigare än att köpa "riktigt" flyg.

5. Se ovan att SiF ersätter WiF. CL, CA och BB har separata force pools, där de med olika initialkostnad utgör olika sub-force pools. Håller med om att CL och CA ibland kan vara svåra att skilja åt men jag vill minnas att definitionen är att andra kostnaden alltid är 1 för CL.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Adamius

Jag har en tolkningsfråga angående milis- och garnisonsförband. Dessa har genomgående klart godkända stridsvärden (Moskva-milisen har stridsvärde 8 - rys!) men lägre förflyttning än infanteriförband.

En miliskår (MIL - det är milis, va?) har stridsvärden nästan lika höga som infanteri (kanske lite lägre i snitt) men bara två i förflyttning, och garnisonsförband har futtiga ett i förflyttning men kan ha fyra, fem eller till och med sex i stridsvärde.

Vad är skillnaden mellan infanteri-, milis- och garnisonsförband? Hur förklarar man den dåliga förflyttningsförmågan? Vad hade de typiskt för TOE, till exempel?
Vis tecum!

Andreas Lundin

Alltså, många av enheterna i WiF är ju rent hittepå.

Om man bortser från det så kan man ju säga att MIL och GAR motsvarar lokalförsvarsförband och fästningsinfanteri, utan doktrin och utrustning för att kunna utföra rörlig strid på operationell nivå.

Infanterienheterna däremot är ju stommen för strid på operationell nivå. Deras relativt höga mobilitet i WiF ska väl reflektera doktrin, attityd och utrustning som medger högre rörlighet på nämnd nivå.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Det finns de som spelar husregler som att milis aldrig får föras ut ur hemlandet för att komma runt den knasiga effekten att miliserna alltid är i frontlinjen och blir första förlust (billiga, tar en turn att bygga tillbaka). En annan variant jag sett är att milis aldrig kan vara den första förlusten i strid.
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires