Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

TCS-spelare i Skåne?

Startat av Goose, 14 augusti 2011 kl. 10:42:37

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Goose

Hur ser det ut i Skåne med TCS från the Gamers? Finns det några som spelar det?
Jag har nyligen köpt GD'42 och testat lite småscenarios och tycker spelet är helt fantastiskt, men det är svårt att hitta någon att spela med.
Det hade varit kul om man var några stycken som försökte träffas regelbundet och dra igång en kampanj. För min del behöver det inte nödvändigtvis vara GD'42 utan jag är öppen för vilket TCS som helst egentligen.
Själv bor jag i Klippan men arbetar i Helsingborg och är ganska mobil. Om någon bor i närheten av Klippan så kan jag erbjuda ett dedikerat krigsspelrum där en spelplan kan stå ostörd mellan träffarna.
Jag är nybörjare med TCS men vågar påstå att jag har bra koll på reglerna och har även tagit del av Lee Foresters artiklar angående OpSheets.

För de som vill veta är jag 36 år gammal  :up:

MVh Tom Påhlsson
Klippan

jerry

Jo jag är mäkta intresserad av att försöka begripa detta system , har själv frozen hell samt hunters from the sky.
TYVÄRR bor jag ju inte direkt i närheten , vi har en bra förening här i karlshamn MEN vi spelar en dag i veckan o då kör vi till 99% World in flames det finns alltså begränsat med tid till annat.

Kanske man skulle samla ihop ett litet gäng MYCKET intresserade av TCS systemet o köra en hel helg ???

Fundera på saken, tror nog jag får med två till från mina trakter.
Enligt min mening kan man vara MÅNGA på dessa spel.

Som sagt jag bor i karlshamn ,hade /har två spelkompisar som jag spelade med för ett antal år sedan som flyttade till tyringe , vet ej om de bor kvar, dessa båda var mycket intresserade av diverse, mest taktiska krigsspel.

De är inte medlemmar i detta forum men den ene är medlem på ASL-sweden forumet under namnet "adolf the great"

/jerry

50 år på nacken spelat wargames sedan 1979
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Andreas Lundin

Jo TCS är ju riktigt skojigt. Själv bor jag i Lund och diskvalificerar mig därmed för transport till Klippan på reguljär basis (jag drar mig tom för att åka till Malmö på reguljör basis eftersom jag tycker det är jobbigt att åka...[ja, jag är jävligt lat]). Jerrys idé om spelhelg är däremed det enda som kan funka för mig, men det är ju liksom så att helgerna fylls upp jäkligt snabbt. Och så har vi ju 'lyxkrigsspelskonventet'...
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Goose

Vad är det? Lyxkrigsspelskonventet?

Andreas Lundin

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

MB

Den 25 – 27 november kommer det till att vara krigsspelskonvent i Helsingborg stadsbibliotek.

Det är ett perfekt tillfälle för att testa TCS. Vill du få med det bland arrangemangen är det bara till att höra av dig. Det kommer till att finnas gott om plats för spel i två salar och jag är helt säker på att många vill lira GD´42 på ett krigsspelskonvent.

Hälsningar
Magnus

Goose

Jag har faktiskt lagt in datumen i min kalender. Skall återkomma angående mina möjligheter att arrangera TCS. Finns det någon webplats för detta spelkonvent, samt en överblick över vad som kommer arrangeras?

jerry

Citat från: "Goose"Jag har faktiskt lagt in datumen i min kalender. Skall återkomma angående mina möjligheter att arrangera TCS. Finns det någon webplats för detta spelkonvent, samt en överblick över vad som kommer arrangeras?

NU SNACKAR VI !!

:up:  :up:  :up:

Goose

Tolkar jag det som en föranmälan, Jerry?  8)

MB

Hemsidan kommer upp om några veckor. Jag håller fortfarande på att jaga arrangemang, har bara fått in ett än så länge, och jag är väldigt säker på att GD´42 skulle göra sig fint på konvetet.

Forumt här brukar fungera som ett diskussionsunderlag till vad som ska spelas på konvent. Vill man vara helt säker på att få in anmälningar och plats till sitt arrangemang ska man helt klart få med det på hemsidan. Önskar man arrangera i den mindre och lugnare salen ska man definitivt lägga upp sitt arrangemang på hemsidan.

Andreas Lundin

Jag skulle också kunna tänka mig lite TCS-krig.

Goose

Nååå, det här låter ju spännande. Skall vi börja preliminärlista lite TCS-kandidater till Helsingborgskonventet? Vet vi i god tid vilka som är med så får ju alla chansen att förbereda sig lite, läsa på och klura lite på OpSheets.

Än så länge så verkar det vara:

Tom Påhlsson (jag)
Andreas Lundin
Jerry från Karlshamn ???

Vilka mer kan vi "rally"?

jerry

Citat från: "Goose"Nååå, det här låter ju spännande. Skall vi börja preliminärlista lite TCS-kandidater till Helsingborgskonventet? Vet vi i god tid vilka som är med så får ju alla chansen att förbereda sig lite, läsa på och klura lite på OpSheets.

Än så länge så verkar det vara:

Tom Påhlsson (jag)
Andreas Lundin
Jerry från Karlshamn ???

Vilka mer kan vi "rally"?

Ja räkna in mig, har väl rätt bra kläm på reglerna , MEN sen är det där med de därninga op-sheetsen, som får mig att tappa håret.
Hur det skall tolkas med diverse saker,  vi har testat en del i vår förening men det stupar ALLTID på att det blir gnabb om hur vissa förband framrycker retierar osv. osv. i förhållande till vad man skrivit på sina op-sheets.

Vill gärna testa detta spelsystem mera o med andra människor o få lite nya infallsvinklar.

Kanske kan ta med 2 man ifrån blekinge , dock lite osäkert.

/jerry

jerry

När jag ändå är inne , jag tycker nog personligen att gd -42 är lite maffigt att sätta upp.
Har iofs ingen koll på scenariona i nämnda spel.

Frozen hell , kanske .....?

Goose

Jag är öppen för vilket TCS som helst, men instisterar på att använda de senaste reglerna.
Gällande OpSheets så tycker jag att man bör använda sig av riktlinjerna Lee Foresters artikel. I synnerhet:
-Battalionsgränser
-Anfalls/Försvarsbredd på 5-8 hex som riktlinje för en bat.
-Samt de strängare reglerna för förflyttning/anfall nattetid. I princip måste någon typ av terräng följas (väg, vattendrag, skogskant), samt om någon enhet avviken kan den inte fortsätta sin förflyttning förren det blir ljust.

Dock så anser anser jag att OpSheetsen är mest där för att det gör det intressantare att spela TCS, och de får inte förstöra upplevelsen. Det är ju skaparen av OpSheeten som också kontrollerar att den följs, så det är i mitt tycke i slutändan var och ens ansvar och samvete. En "inre" diskussion så att säga. :P