Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Vårens projekt i Karlshamn

Startat av jerry, 17 januari 2012 kl. 09:22:52

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

jerry

I går , efter ett par timmars brainstorming ,kom vi 6 personer som samlats , överens om att det blir GMT´s "The battle for normandy" som kommer att spelas under våren.

jag kör Gold Juno sword
Midget kör Omaha
Snapphanen kör Utah

Lord Balder kör Tyska sektorn vid Caen
Spac3d kör centrala avsnittet bakom Omaha
Little round top kör Cotentin-halvön

kanske orkar jag skriva rapporter.
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Elias Nordling

Kallar ni varandra för Midget och Lord Balder till vardags?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

jerry

Nä för helv...e Lord balder heter egentligen Pilen eller Tojo
O Midget heter egentligen Dvärgen Bagdad bob eller Goebbels
Spac3d är Bromöllamannen eller biomannen
Little round top heter sotar´n
Snapphanen heter egentligen Skåningen eller Pär

Skämt åsido, eftersom de här herrana heter som de gör på vår hemsida så får dom vara anonyma så länge dom själva vill.

Jerry Adamsson
Medlem i en numera, efter 16 år, återuppväckt, blomstrande krigsspelsförening i Karlshamn/Asarum
Nu spelas third World war (gamla utgåvan)samt red barricades i vår lokal, tvåmanna Atlantic Wall i Ronneby tvåmanna WIF i skogen i en källare vid Bräkne hoby

Elias Nordling

Ja jag klagade inte på anonymiteten, jag var bara nyfiken på om smeknamnen var etablerade :-)
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Delirium

Jag tycker det är kul och inspirerande att ni har hittat sex man som alla har intresse och uthållighet för att köra den här typen av spel i en (vad jag trodde) liten ort som Karlshamn. Trevligt också att ni rapporterar om dem!
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Engelbrekt

Ja tummen upp för detta, skriv gärna rapporter med bilder vad som händer. De behöver inte berätta allt, bara ge en känsla för vad som händer.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

jerry

ja jag hoppas på bilder får se...jo vi har ett antal som är lite bildnördar framförallt little round top sen skall han bara hitta in i detta forumet också.

Jo Karlshamn har ca 30000 invånare men nu spänner medlemmarna från Ronneby i öster till Bromölla i väster ca 6 mils radie.

BigPapaBear

Citat från: "Delirium"Jag tycker det är kul och inspirerande att ni har hittat sex man som alla har intresse och uthållighet för att köra den här typen av spel i en (vad jag trodde) liten ort som Karlshamn. Trevligt också att ni rapporterar om dem!

Precis. Jag är imponerad att du har hittat fem andra MÄNNISKOR i Karlshamn. :)
En mycket bitter liten man.

jerry

Citat från: "BigPapaBear"
Citat från: "Delirium"Jag tycker det är kul och inspirerande att ni har hittat sex man som alla har intresse och uthållighet för att köra den här typen av spel i en (vad jag trodde) liten ort som Karlshamn. Trevligt också att ni rapporterar om dem!

Precis. Jag är imponerad att du har hittat fem andra MÄNNISKOR i Karlshamn. :)

ha ha nja så litet är det ju inte o kom ihåg som jag skrev att föreningsmedlemmarna sträcker över ett område på ca 6 mil.

En annan detalj är att ett par av oss spelat sen sent 70-tal tidigt 80-tal och att vi har haft en fast lokal (den som syns på vår hemsida) sedan 1996 och flera som var med då är fortfarande med.

Så detta med kontinuitet kan vara hemligheten med medlemsantalet, samt att man kanske är mindre rörlig på landet, typ gräv där du står, men vi är ett bra gäng med gediget historieintresse.

Nu till Tbfn, personligen tycker jag det verkar lite "enkelt" inte mycket till finesser , men ok , det kan ju vara kul med ett lite mer okomplicerat spel än andra, kanse få upp lite tempo i spelandet.

Jag hoppas jag har fel angående simpliciteten, och att spelet lever upp till rankingen på BGG.

Eller hur ? ni andra i föreningen som dissar alla mina spel för att de råkar vara gamla =)

jag undrar innerst inne om inte mitt gamla "atlantic wall" är intressantare , återstår att se.

jerry

Jaha så är vi då igång.

Röriga regler konstigt med attachmentsen oklart vad som skall vara med innan kampanjen börjar, oklart med KA-batterierna.

Dock infann sig en viss charm i detta med de konstiga supply/attachmentsreglerna trots allt.

Men vi ger det nog inte mer än ett par veckor till, spelade till 00:10 igår o vi kom inte speciellt långt , vet inte om vi är osedvanligt tröga eller....?

Slog katastrof på väderslaget o vi har knappt kommit iland på de brittiska stränderna, o sen detta med att tvingas anfalla adjacent enheter, jag spyr på sådant , man kan ju visserligen "soaka off" med artilleri , MEN inte mycket "soak off" kapacitet i "Heavy rain"...............

aegneus

Citat från: "jerry"Men vi ger det nog inte mer än ett par veckor till, spelade till 00:10 igår o vi kom inte speciellt långt , vet inte om vi är osedvanligt tröga eller....?

Vi kom till 13:e på en hel helg. Men då hade mer än hälften spelat ett antal småpartier. Som alltid är invasionen och dagarna precis efter intensiva.

Citat från: "jerry"Slog katastrof på väderslaget o vi har knappt kommit iland på de brittiska stränderna, o sen detta med att tvingas anfalla adjacent enheter, jag spyr på sådant , man kan ju visserligen "soaka off" med artilleri , MEN inte mycket "soak off" kapacitet i "Heavy rain"...............

1) Här är ju smaken delad, men vid det här laget (sådär en 6-7 monsterkampanjer i Normandiet senare) så kör vi med husregler som förbjuder helruttet väder första veckan efter landstigningen. Det är helt enkelt inte värt det att sabotera spelupplevelsen.

2) Jag minns det som att det inte var så hysteriskt mycket tvingade attacker, dels utnyttjade man terrängen (och i ruttet väder var det inte tvång alls så länge man inte anföll... men det är inte så kul att göra i dåligt väder ändå).

Andreas Lundin

Jag har ungefär samma upplevelse. Väldigt snabbspelat. Men det det är andra saker i spelet som gör att andra system går före.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

aegneus

Citat från: "Andreas Lundin"Jag har ungefär samma upplevelse. Väldigt snabbspelat. Men det det är andra saker i spelet som gör att andra system går före.

Är det Killing Ground som är ditt toppförslag? Jag har inte erfarenhet av det, tycker TBfN har väldigt mycket som talar för sig (under förutsättning att man gillar Normandy-kampanjen som ju är lite speciell). Jag lyssnar gärna på en vidareutveckling av TBfNs styrkor och svagheter (men vi kanske inte skall kapa Karlshamns tråd till det).

jerry

Efter mycken vånda sattes spelet igång igen denna veckan förra partiet la vi ner pga för mycket negativism även från min sida , men när vi satt där den sista kvällen innan själva kolapsen så fick flera av oss ändå upp humöret o ögonen för detta spel , en konstig upplevelse , så vi bestämde oss för ytterligare ett parti.

Har haft problem med både det ena o andra detta resulterade i direktkontakt med Dan Holte , o han svarade snabbt som ögat o inte nog med det igår skickade han nya o uppdaterade regler som skall ingå i expansionsspelet  :up:

Nåväl som sagt vi genomförde endast landstigningen samt paradropen i onsdags, en anekdot är att jag klagade hela kvällen på att man inte har advance after combat i invasionsfasen , det har man i de nya reglerna :up:

Onsdag kväll brakar det vidare i buskagen i Normandie/Asarum(Karlshamn)

Andreas Lundin

Har ett parti på gång härnere i Lund. Skulle du kunna skicka de nya reglerna på epost?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.