Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Nations in Arms

Startat av Delirium, 22 januari 2012 kl. 00:20:02

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Delirium

Compass games gör nyutgåva av Le Grand Empire:

http://compassgames.com/show/product/na ... o_waterloo

Det är Anders fel att jag fastnat för detta, har otroligt svårt att inte fascineras av perioden och det är ett förbaskat snyggt spel vad det ser ut som, även om förhandsbilderna inte är så många...
Imperial Elegy
1914 Twilight in the East
Space Empires

Fredrik H

När det gäller strategiska Nappe-spel så väntar jag fortfarande på ett som "känns rätt". LGE var ett bra försök men ändå inte helt och hållet min kopp te. Jag kommer att köpa nyutgåvan, men har alltid funderingar i bakhuvudet om hur det borde vara.. Perioden är riktigt rolig och förtjänar roliga spel  på alla nivåer.

jonjac

Nyutgåvan är ruggigt snygg!

Men vore coolt om det varit lite mer tematisk beskrivande text på korten.

Delirium

Hur hanteras multiplayeraspekten i LGE? Är det fri diplomati som i Empires in Arms eller finns det begränsningar?
Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Händer lite saker med det här spelet nu, verkar faktiskt lovande även om det är långt mellan uppdateringarna. På BGG finns mer bilder nu, exempelvis på blipparna:

http://www.boardgamegeek.com/image/1340 ... size=large

Designerna har lagt upp en ofärdig version av regelboken. Engelskan är lite exotisk på sina ställen, men på det hela taget känns det som ett ganska simpelt system:

http://talk.consimworld.com/WebX?7@@.1dd5833a/163
Imperial Elegy
Space Empires

silversixx

Köp, så kan jag förstöra med hawaiispel!

Delirium

Jag föll till föga och köpte spelet.
Imperial Elegy
Space Empires

Doomfarer

Citat från: "Delirium"Jag föll till föga och köpte spelet.

Sweet. Gärna mer info så snart du hunnit pilla lite på det.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Delirium

Beställde det idag och hoppas det kan dyka upp till jul så jag kan plocka fram det bland tjocka släkten. Är försiktigt förväntansfull på spelet, hoppas lite att det skulle kunna bli fint både för mindre scenarior och längre kampanjer, men man vet ju aldrig.

http://talk.consimworld.com/WebX/.1dd5833a/497

De har postat reglerna på csw och de ser fina ut. Dessutom är där en kille (Donald Katz) som uppdaterar errata/clarifications dagligen efterhand som smådetaljer kommer in, och det är verkligen på detaljnivå, stavning på ledare och dylikt.

I post 454 finns en screenshot från vassalmodulen som en kille håller på med, löjligt snyggt. Försökte länka direkt men funkar inte.
Imperial Elegy
Space Empires

Andreas Lundin

Habegärsfaktor: stor.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Delirium

Framme, och slapp tull! Måste vara ett gott tecken. Väldigt snyggt spel, det enda man skulle kunna anmärka på är att papperskvaliteten på kartorna känns lite sämre än genomsnittet, plus att blipparna är lite knasigt tryckta, men det är omtalat på CSW och ska meddelas till Compass. Det är inget fel på dem, bara att mindre av porträttet kommer med av ledarna än som var avsikten från början.

Verkar mycket lovande.
Imperial Elegy
Space Empires

Delirium

Vill gärna lyfta upp det här spelet lite i trådkaoset. Vi är en ganska liten men dedikerad skara som går igenom spelet med lupp just nu på consimworld, och designern och developern är mycket tillmötesgående med att svara på frågor och funderingar och postar errata/clarifications med jämna mellanrum. De har heller inga problem med att ändra saker som visat sig vara fel. Idealiskt är naturligtvis att inga fel upptäcks alls, men detta är det näst bästa.

Förutom att spelet är ruskigt snyggt vad gäller blippar och karta (bortsett från Storbritannien som Mahaffey måste fått ett frispel med) funkar det också såvitt jag kan se alldeles utmärkt på operationell nivå. Man drar aktiveringschits numrerade 1-4 för endera sidan, och när ditt chit dyker upp kan du välja att aktivera alla ledare med så högt initiativ eller mer. Föga överraskande har Nappe bäst initiativ med 5.

När du är klar dras ett nytt chit, och så vidare. En ledare kan aktiveras vid ett andra chit också, men då räknas det som force march och ger automatiskt attritionslag. Med ett visst kort på hand kan du till och med aktivera en tredje gång. Man spelar vinter, vår, sommar och höstomgångar och i alla utom sommaren lägger man en "Winter Quarters" chit, och när den dyker upp är omgången slut (vissa justeringar dock vår/höst). Detta är helt min kopp te.

Även diplomatin verkar funka (även om regeln är lite luddigt skriven). Man kan välja att betala för diplomatiska overtyrer till först minors och sedan majors, förutsatt att länderna är neutrala, när de väl går med dig lämnar de bara per event eller conquest. Till saken hör att det är svårt att lyckas.

Ytterligare en sak jag gillar är att trupperna är kraftigt begränsade av din force pool. Varje land har x antal "kårer" med två steps vardera och även några "detachments" med ett step. När du byggt dessa har du nått taket för din armé. Både denna punkt och diplomatin är klara förbättringar jämfört med Empires in Arms (som verkar vara spelets största konkurrent även designern säger sig mer inspirerats av War and Peace). "Kårerna" är av slagen inf, guards, guard cavalry, light cavalry, cuirassiers, grenadiers, militia och annat pack som guerillas, feudals, med mera. Kårer och detachments har en combat mod, ett artillerivärde och en moral mellan 1 och 5. Som nämnts ovan är det ledarnas initiativ som är viktigt för när man får flytta.

En bra grej är att du i en armé får nytta av att ha fler bra ledare i din stack till skillnad från många andra spel. Underställda generaler kan dels göra att du får spela fler taktikkort, dels lägga till sitt stridsvärde men om de gör det löper de risk för casualty checks.

Om något är problematiskt i nuläget är det att det är lite strul med vissa scenarior och hur eventkorten scriptar, där känns det som att de kunde jobbat mer men förbättringar pågår as we speak. Det har även varit klurigt att förstå skillnaderna mellan ett tvåspelarparti (Frankrike vs Koalitionen/Storbritannien) och ett multiplayerspel, men det klarifieras också löpande.

Möjligtvis känner jag också spontant att flottstriderna är väl simpla men det var å andra sidan inte så många så det kanske är motiverat att begränsa reglerna för dem (jämför reglerna för många WW2-spel som är tvärtom). I princip köper man flotta och amiral i ett paket. Varje flotta är cirka 15 skepp, och man kan aldrig stacka mer än tre flottor per sida i en sea area (inga monsterflottor alltså). I strid slår varje flotta 1d6 plus amiralens stridsvärde (mellan 1 och 3). Den som slår högre totalt vinner, men diffen måste vara minst 5 för att det ska bli någon förlust.
Imperial Elegy
Space Empires

silversixx

Jag blev väldigt sugen efter din härligt pedagogiska genomgång, Björn!

Delirium

Tackar, om det blir ett Blippspel Galore vilket jag hoppas är Nations in Arms ett av spelen jag vill testa åtminstone lite grann.
Imperial Elegy
Space Empires

aegneus

Någon känsla än för hur lång tid en kampanj tar?