Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Blogg om mitt soloparti av The Battle for Normandy

Startat av Andreas Lundin, 29 februari 2012 kl. 10:30:26

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Nick

Jag får läsa på om AWII på CW. Atlantic Wall hade en så genuint usel OOB att det var ospelbart.

jerry

Citat från: "Nick"Jag glömde EZOC-biten.

Vid reträtt är det friendly supply "whenever possible". Notera dock att vidare i regeln under EZOC "Units may only retreat into a EZOC as a last resort" och naturligtvis att egna enheter negerar EZOC.

Reträtt om inte villkoren för mandatory attack kan uppfyllas är i mitt tycke av mycket begränsad betydelse (det gäller trots allt bara open, farmland, flooded/marsh utan POI eller village) och naturligtvis blir det steploss för EZOC.

Tackar lägger in detta på vår egen klubb-regel-sida
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Tommy Röhs

Citat från: "Andreas Lundin"Det slutade med Sudden Death den 9:e juni - seger för de allierade.

IIRC så har Dan Holte sagt att "sudden death" är något man ska undvika om man tänker spela hela kampanjen.

Det är till för om man vill spela till och med ett visst datum.

aegneus

Citat från: "Tommy Röhs"
Citat från: "Andreas Lundin"Det slutade med Sudden Death den 9:e juni - seger för de allierade.

IIRC så har Dan Holte sagt att "sudden death" är något man ska undvika om man tänker spela hela kampanjen.

Det är till för om man vill spela till och med ett visst datum.

Du IIRC. Om jag IIRC correctly ville inte Holte ha med SD, men blev övertalad/överkörd.

Jag funderar på om slut-på-supply dyker upp pga att man kör med SD (eftersom tysken då inte spelar långsiktigt? Som jag minns vårt parti med Tommy så var det görsvårt att hålla de allierade från en SD 9:e - om man inte bumlade in halva Lehr i Bayeux eller något sånt. Och det är kanske kul att göra men inte direkt vad jag tror på...)

Andreas Lundin

CiteraJag funderar på om slut-på-supply dyker upp pga att man kör med SD (eftersom tysken då inte spelar långsiktigt? Som jag minns vårt parti med Tommy så var det görsvårt att hålla de allierade från en SD 9:e - om man inte bumlade in halva Lehr i Bayeux eller något sånt. Och det är kanske kul att göra men inte direkt vad jag tror på...)

Jag håller med precis. Men du menar väl "...eftersom DE ALLIERADE då inte spelar långsiktigt..."
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jerry

CITAT :
Jag funderar på om slut-på-supply dyker upp pga att man kör med SD (eftersom tysken då inte spelar långsiktigt? Som jag minns vårt parti med Tommy så var det görsvårt att hålla de allierade från en SD 9:e - om man inte bumlade in halva Lehr i Bayeux eller något sånt. Och det är kanske kul att göra men inte direkt vad jag tror på...)

He he , exakt vad som hände oss halva armégrupp väst stod i Bayeux och motanfallen duggade tätare än mässlingen på ett spädbarn.

Att stå emot en tysk mega-abressiv spelare då man inte kan understödja sitt försvar med minsta lilla artilleripjäs.....nej det suger.

aegneus

Nja, jag tänker att om tysken försöker förhindra en SD så måste de allierade bränna mer supply... Bägge sidor går all in istället för att som mer naturligt som tysk spela för att hindra breakout.

Eller säger spelet att den rätta taktiken för tysken är att göra slut på allierat supply?

aegneus

Nu har jag inte regler här, men  står man i bayeux måste väl naval guns kicka in som utjämnare? Mot naval guns och flyg kan jag inte se att tysken kan komma framåt, och med ycket trupp på ett ställe måste det bli luckor någon annan stans.

Jag vill spela igen! :)

Andreas Lundin

Rätt taktik för tysken är att få de allierade att göra av med så mycket supply som möjligt per förlorat tyskt step.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

jerry

Citat från: "Andreas Lundin"Rätt taktik för tysken är att få de allierade att göra av med så mycket supply som möjligt per förlorat tyskt step.

Alldeles korrekt , antingen har vi spelat galet eller ser jag inte hur den allierade sidan skall kunna stå emot minsta pryl man lägger in äter ju supply.

Nu spelar väl ingen av våra sidor medvetet med att det skall bli en sudden , men vi vet alla att vi kommer att bryta om en månad ca vilket kan leda till "stand and die".

Jag är medveten om att vi brände lite väl mycket i början , men det kändes som att vi var helt enkelt tvungna att komma loss från stränderna, men som stridstabellen ser ut så kan man ju göra betydligt mindre kraftsamlingar än vi gjorde.

jerry

Citat från: "aegneus"Nu har jag inte regler här, men  står man i bayeux måste väl naval guns kicka in som utjämnare? Mot naval guns och flyg kan jag inte se att tysken kan komma framåt, och med ycket trupp på ett ställe måste det bli luckor någon annan stans.

Jag vill spela igen! :)

ja det vill nog ja´g också trots allt.
Men som sagt när man hr 0 i supply när pm-turnen den 10:e går in ja då kan tysken lira boll det vill jag lova.

Ett motanfall som släppte iväg så att pegasus-bron rensades från västra sidan så att snart hela brittiska styrkan öster om caen-kanalen kommer att dö o bara ett stenkast från havet.

Sen hjälper det inte med 100 slagskepp  :D
På tal om slagskepp milde himmel vilka förluster man lider i fartyg tror nog ett 10-tal brickor försvunnit varav 5-6 gått på minor

Tommy Röhs

Fartygs attrition:
1. flytta inte fartygen om det inte är absolut nödvändigt
2. Tysken får inte under några som helst omständigheter få ned trupp till någon kustruta, för då kan de börja leda eld från KA batterierna mot de allierade fartygen.

Supply:
Som allierad måste man snåla med sin supply. Den supply man startar med måste räcka tills Mulberry hamnarna kommer igång.