Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

LinCon 2012

Startat av Rydfalk, 30 januari 2012 kl. 17:03:23

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

pelle

Kom hem för att sova i går, såg att någon hade startat en tråd om monsterspel på bgg. Jag kunde inte låta bli att posta den här bilden från TDC+WED-partiet:

Svårt att hitta en vinkel där allt syns och utan lysrörsreflexer tyvärr.

Senaste skvallret är att partiet startades om efter en seg allierad start första dygnet (det var väl morgon dag 2?). Ny setup påbörjades ungefär när jag smet hem efter elva i går.

Rydfalk

Yepp, det gick segt för de allierade och regnet dag två gjorde att det fanns en klar risk att alltihopa skulle bli Arnhem/Västfronte på tre platser på kartan...

Omstarten var lyckad och partiet jättekul! Vi kommer nog att - mot orginalplanen - även köra idag lördag.

/Mikael
"Hoppas det regnar i sommar!"

Rydfalk

Citat från: "pelle"
Citat från: "Sten Ekedahl"Hoppas ni har tillgång till TV i Linköping så att ni kan se VM-hockeyn också. :P

Rogers telefon.
Eh, va? Har nån spelat hockey?

/Mikael

Andreas Lundin

Från andra hållet...

Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

pelle

Citat från: "Rydfalk"
Citat från: "pelle"
Citat från: "Sten Ekedahl"Hoppas ni har tillgång till TV i Linköping så att ni kan se VM-hockeyn också. :P

Rogers telefon.
Eh, va? Har nån spelat hockey?

Om du hade kommit närmre Arnhem-kartan, där Rogers telefon låg, första partiet hade du också sett.

Andreas Lundin

Tack för den här gången. Vi ses nästa gång. Det var lika trevligt som vanligt och arret var perfekt. Fler här på forumet måste komma till liknande tillställningar i framtiden. Vi är lika trevliga i verkligheten som vi verkar.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Thunderbolt (deluxe). Hubris.

Rydfalk

Kul var det!

Har lagt upp en del bilder.

/Mikael

andqui

Instämmer även om jag ägnade mycket tid åt spel som knappt platsade (både fysiskt och genremässigt...) i detta rum. :D

Tack för ett mycket trevligt arrangemang! Bra jobbat!
Anders

Scipio

Tack för ett grymt trevligt event.
Det där måste vi ge oss på fler gånger helt klart.

Roligt också att se alla vanliga dödliga konventsbesökare tappa hakan och klia sig förundrat i huvudet varje gång dom kom förbi...  :)
"Randomization is too important to be left to chance"

Rydfalk

Ja! Ska se vad vi kan ordna i bordsväg till FF-12. Om inte annat kan man köra en del på pingisbordet och en del på biljarde och fortfarande ha bord över till annat.

Vi får fortsätta diskussionen om det goda livet aka mat/vin/krigsspel i FF tråden.

/Mikael

Delirium

Så, nu är jag lite mer vaken än igår – det var förbaskat kul som vanligt på Lincon och även om krigsspelsrummet lever och frodas (och expanderar) är jag en smula bekymrad över den vikande trenden vad gäller besökarantalet i stort. Låt oss göra en gemensam ansträngning att lura fler människor till konventet nästa år!

Som traditionen bjuder skulle jag vilja dela med mig av mina upplevelser för de som kan tänkas vara intresserade. Samtliga av spelen avnjöts i sällskap med riktigt mysiga helyllenördar, flera av dem sådana jag inte träffat tidigare men ändå angenäma bekantskaper trots att de aldrig lät mig vinna i något. Alla spelen spelades inte i Krigsspelsrummet, men de får vara med ändå.

Onsdag:
Ankomst vid sexsnåret, uppställning av monsterprojektet pågår frenetiskt. Under tiden ägnar vi oss först åt Sjörövarön – hexagoner, tennfigurer och skyttetärning, passar med andra ord utmärkt i Krigsspelsrummet!
Sedan blev det Empires of the Middle Ages – ett nygammalt Decision Games-spel; trevligt och uppskattat även om omdömet att det handlar mer om att det är fem solospelare mot systemet nog stämmer. Något snopna insåg vi att vi räknat fel på tidsskalan och spelet egentligen är fem gånger längre än beräknat. Det är i sig inget problem, men om det inte husreglas blir det nog svårt att hantera som konventsspel... Största chocken får nog annars jag när två man helt plötsligt börjar slå tärningar efter ett par timmar av att lösa alla konflikter med kort.

Torsdag:
Sword of Rome – vi testar femspelarvarianten och är väl inte överdrivet imponerade.
Richard III – Jag och Anders hann spela första tredjedelen av detta blockspel om Rosornas krig. Två spelare (York och Lancaster) krigar järnet om vem som ska vara kung.
Kingmaker – Plötsligt infinner sig fler spelare och intresserar sig för Rosornas krig. Jag introducerar det här gamla spelet som har en helt annan attityd till kriget och försöker vid presentationen tona ner förväntningarna men trots det blir vi fem man och riktigt engagerade. Visst finns det brister men som helhet ger spelet mersmak trots att det är från 80-talet. Av anledningar jag glömt nu spelar vi dock inte färdigt spelet.
Battlestar Galactica – numera hör det här spelet till standardmenyn på konvent. Originalspelet för fem spelare är normalt sett riktigt spännande men just den här gången får stackars Jonas exceptionellt dåligt läge efter att ha blivit ensam Cylon vid andra vändan (som Boomer). Första gången jag varit med om en human-vinst.
Som avslutning hittar jag ett Blood Royale på Arcane och måste helt enkelt köpa det eftersom jag velat ha det i 20 års tid.

Fredag:
Kingmaker – Döm om min förvåning när det plötsligt dyker upp folk som vill spela ETT TILL parti Kingmaker. Den här gången är vi sex spelare och vi får till det riktigt bra tycker jag. I slutändan inser vi varför man bör använda alliansreglerna eftersom spelet låser sig (och att vi vill göra pestreglerna tuffare så att spelet inte låser sig så lätt).
Here I Stand – tja, här har vi en konventstradition till, inklusive att yppa att man aldrig mer ska spela HIS på konvent. Det går dock inte att motstå när åtta man "slåss" om platser vid bordet och vi därigenom "slipper" nybörjare helt och hållet. Förutom att mina fransmän går historiskt dåligt (delvis tack vare en vältalig turk?) är det ett spännande parti som dock fastnar i tidsfällan (igen) och avbryts med att protestanter och katoliker ligger klart bäst till.

Lördag:
Game of Thrones – efter lång tvekan ramlar vi nästan in i ett sexmannaparti av nyutgåvan av detta välrenommerade spel. Måste nog säga att 2 ed har gjort en del riktigt bra grejer och det härpartiet blir ett av de mest rafflande och välspelade (eller åtminstone jämnspelade) i ett multiplayerspel jag någonsin varit med om. Ingen tillåts sticka iväg i ledning och ingen blir därför utan chans att vinna. Efter samtliga 10 omgångar (och nästan 10 timmar) blir min egen vinstchans som Tyrell spolierad av den avskyvärda Cersei Lannister och familjen Lannister vinner sedan efter mycket om och men genom att inneha en något bättre position på supplytracken (tredje tiebreaker) än sin medtävlare.
Battlestar Galactica – Chans på ett femmannaparti till säger jag inte nej till. Det här partiet har tre av fem nybörjare och blir lite annorlunda just därför. Något antiklimaktiskt och plötsligt slut när bränslet går ner på noll efter att vi humans missat en 5+ för att slippa dra ett civilistskepp och det dragna och sprängda skeppet visat sig innehålla just bränsle. Galactica syns fortfarande driva planlöst genom rymden.
Bang – Fram på småtimmarna plockar jag fram det gamla hederliga spaghettivästernkortspelet Bang (med expansion) och sex man skjuter järnet, så mycket att sheriffen noggrant och metodiskt väljer att döda sin vicesheriff i andra partiet, till allmän förnöjsamhet.

Söndag: På förmiddagen finkammar jag affärernas reahyllor (alltid en god idé att studera vad de inte orkar släpa med tillbaka från konventet) och hittar ett ex av Ikusa (det gamla Samurai Swords/Shogun) till 25% rabatt. Roger får mig att köpa det, och vi blir sedan snabbt fem man som plockar upp det och spelar ett par timmar innan städpersonalen kommer och vill städa ut oss. Konventet packas ner runt våra vinande samuraisvärd, och det är väl ett ganska passande slut på den här framställningen.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed

Rydfalk

Citat från: "Delirium"Så, nu är jag lite mer vaken än igår – det var förbaskat kul som vanligt på Lincon och även om krigsspelsrummet lever och frodas (och expanderar) är jag en smula bekymrad över den vikande trenden vad gäller besökarantalet i stort. Låt oss göra en gemensam ansträngning att lura fler människor till konventet nästa år!

Vi får hoppas att det var Diablo III och nåt magickonvent i Malmö som drog bort nåt hundratal besökare(1). Vi jobbar på att göra rummen ännu mer besökvärda till nästa år. Pubkvällen blir nog kvar och jag ska försöka komma ihåg att fixa lite käkbeställningar till torsdagen...

Vi återkommer, bättre och större!

/Mikael

(1) Men visst var luften bättre i år ;)

Sten Ekedahl

CiteraKingmaker – Döm om min förvåning när det plötsligt dyker upp folk som vill spela ETT TILL parti Kingmaker. Den här gången är vi sex spelare och vi får till det riktigt bra tycker jag. I slutändan inser vi varför man bör använda alliansreglerna eftersom spelet låser sig (och att vi vill göra pestreglerna tuffare så att spelet inte låser sig så lätt).

Bevisar bara vilket klassiskt och bra spel det är! Alliansreglerna är en självklarhet. Det är de som verkligen gör spelet! Med dem så behövs inte tuffare pestregler. Det räcker med alla lömska knivhugg i ryggen som alliansreglerna så småningom ger upphov till. Det är möjligen bara Junta och Kremlin som kan tävla med Kingmaker i att locka fram de allra sämsta och skrupelfria sidorna hos spelarna.  8)
Wargames - Laborationer i historia

Scipio

Har laddat upp lite bilder från LinCon-helgen på vårat feta parti WED+TDC.

Resten av bilderna finns här: http://www.boardgamegeek.com/images/user/15140/svarthand

TDC+WED restart at LinCon 2012.

TDC+WED restart at LinCon 2012.

TDC+WED restart at LinCon 2012. The situation at Arnhem during the morning of the 18th

TDC+WED at LinCon 2012

LinCon 2012 Here I Stand
"Randomization is too important to be left to chance"

Andreas Lundin

:up: