Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av West End Games South Mountain

Startat av Strv102r, 20 juli 2012 kl. 15:09:12

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

Efter 2nd manassas ur Red Badge Of Courage blir det detta. Inte helt modernt men jag spelade det en gång på 80-talets första halva och vann ganska snabbt som federal spelare.
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

zilver

Situationen är lite enahanda, där nordstatarna har en betydande överlägsenhet men där terrängen är bland de besvärligaste under hela kriget.

Systemet är intressant (och var rätt nydanande när det kom), med ett stort fokus på disruption. Enligt vissa med för stort fikus på det. Jag skulle nog föredra Chickamaugaspelet i samma serie.

Strv102r

Visste inte att det fanns en spel i serien om Chickamauga. Hade tänkt att låta det slaget representerats av River of Death i vår spelserie, men det visar sig att det inte finns några mindre scenarion att tala om. Alla använder alla fyra kartor mer eller mindre, och det har vi inte plats till. Har i och för sig också APs Chickamauga & Chattanooga...
Ola Palmquist. Spelar nu:  Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; därefter The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie och GMTs The Hunters.

zilver

Det heter lämpligt nog Chickamauga (det finns ett rätt bra om Shiloh också). Det är ett hyperintressant slag, väldigt rörigt med all skog och där artilleri har en begränsad roll. Lite svårt att göra bra som spel dock, borde vara mycket "hidden movement" för att det ska fungera. Jag skulle tippa att Barren Victory annars är det bästa spelet för slaget, men i det systemet har ni ju redan bränt av några slag. AP skulle jag nog inte ta i med tång, men det är ju jag det...

http://www.boardgamegeek.com/geeklist/6 ... d-tactical

Strv102r

Brickorna. Ganska få och inte helt moderna kanske, men säkert funktionella.

Strv102r

Kartan.... Funktionell antar jag. Men hur kan man kritisera Avalanche Press kartor för deras estetik när sådana här finns?

zilver

Det var murrigt i kartbranschen på 80-talet. Lite som 70-talets tapeter. Det stora problemet med AP är väl inte kartorna, snarare att de har ett tryckeri men ingen riktig spelavdelning. Något de har gemensamt med L2.

Strv102r

Min utgångsgruppering. Colquitts brigad vid Fox´s Gap och Garland vid Turners Gap. Rosser bevakar den norra vägen.

1 brigadens tät, Kanawa divisionen, Renos IX kår anländer i söder och kavalleribrigaden i norr.

Kanawa divisionen marscherar snabbt mot Fox´s Gap medan kavalleriet går mot Rosser.

De suddiga bilderna beror på att vi har plexi just nu och då blir det inte så bra med blixt, och ljusförhållandena är sådär i detta rum.

Strv102r

Kanawa divisionens två brigader är under gruppering för ett anfall mot Fox´s Gap. Likaså kavalleriet mot Rosser. Täten på G B Andersons brigad anländer i väster.

Kanawa divisionens artilleri börjar bekämpa Colquitts norra del av brigaden. Vi skjuter tillbaka med ganska god verkan Det verkar bli en rejäl fight vid Fox´s Gap så Andersons tät marscherar åt det hållet. Bakre del ansluter framåt. I norr slår Rosser tillbaka det federala kavalleriet som tar mycket stryk, men han grupperar två batterier flankerande medan Rosser är upptagen i närstrid.

Kanawa divisionen stormar i effektiv eld från Colquitt. I närstriden nedkämpar han norra delen av brigaden (upplöses i flykt) och har tar ett batteri. Södra delen av Kanawa divisionen slås tillbaka. 1 brigaden kanawa divisionen är dock mycket medtagen nu, och ett beslutsamt motanfall av Colquitts andra del av brigaden och Andersons tät river upp fienden fullständigt så att 1. brigaden tappar allt stridsvärde för resten av spelet.  I norr anfaller det federala kavalleriet på nytt, efter artillerield, och slår Rosser helt. Andersons bakre del avdelas åt det hållet istället. Det federala kavalleriet är dock i princip slut nu.

Strv102r

De federala återhämtar, liksom jag med de södra nu medtagna förbanden. Stridspaus således. Jag får in två nya brigader ur D H Hills division.

Mina nya förband marscherar in medan återhämtningen fortsätter.

Återhämtningen fortsätter. Rhodes och Ripley kommer på plats medan två brigader ur en ny division anländer. Även de fderala får in nya förband. Då de kommer bli ganska starka märker jag bara ut deras divisiontillhörighet. Annars hade det blivit rörigt.

Renos IX kår har nu tre divisioner på kartan, och Hookers första kår får in sin tätdivision, under Meade. Återhämtande förband börjar bli klara så det drar ihop sig igen...

Strv102r

De federala utgångsgrupperar för anfall mot Fox´s Gap. Fler divisioner anänder medan mina tillkommande räknas i brigader. Nu ser jag dock att jag glömt ändra de federala symbolerna från X till XX. Nåväl, det får vi leva med ett par bilder till då de redan är producerade...

Anfallet mot Fox´s Gap möts med kraftig eld, men den federala överlägsenheten och vikten att kunna fördröja även efter Fox´s gap samt att jag kan släppa ett par VP ställen gör att jag inte tar en hård strid där nu, utan faller bakåt till en ny ställning. Vid Turners Gap hejdar Garland Meades division. Det finns nu två brigader vars chefer heter Anderson hos mig. Lite förvirrande kanske...

Turner´s Gap håller än trost förluster på båda sidor. I söder faller jag delvis bakåt men försöker mig på ett motanfall mot en utsatt brigad, men jag misslyckas. Ripley/Drayton håller i norr. Nu är båda sidor så starka vi kommer att bli.

Strv102r

På min höger (södra) flygel faller jag tillbaka och återhämtar snabbt i väntan på att de fedrala ska fortsätta. Stora delar av Meades 3. division i Hookers I kår viker bakåt men 2 divisionen är på väg fram genom de vikande.

Min vänsterflygel (i norr då) drabbas av ett bakslag då Drayton snabbt viker bakåt. Ripleys halvbrigad får sakta vika mot MONUMENT MOUNTAINS topp.

2 div IX kåren trycker min högra flygel bakåt igen. Longstreet personligen är kvar med en framskjuten enhet som försöker köpa tid för huvuddelen att återhämta på nästa höjdkamm. 3 div, I kåren har nu vikit i sin helhet och återhämtar. 2 div grupperar för anfall mot TURNER`S GAP. Till vänster anfaller det fedrala kavalleriet mot den topp som Andersons halvbrigad håller. Drayton framgrupperar för att understödja Ripley.

Strv102r

Min högerflygel får vara i fred just nu. Fienden anfaller istället in i flanken på centren nu när högerflygeln inte längre skyddar den. Men Laws brigad ur Hoods division hejdar fienden! Samtidigt anfaller den fräscha 2 div ur I kåren centern frontalt. De får omedelabrt problem med att min eld får dem att vika. Till vänster driver en brigad ur1 div, I kåren och kavalleriet (avsuttet) bort mig från den östra höjden. Ett nytt anfall mot Ripleys halvbrigad är under uppsegling och Drayton viker ånyå för en svag federal brigad. De kommer nu ta södra toppen på MONUMENT HILL.

Strv102r

2 div IX kåren börjar en ny framryckning mot min högra flygel. I centern så drar jag tillbaka Law men Anderson kommer ännu inte helt bakåt. 2 div I kårens anfallskraft är nu också mer eller mindre bruten, men 3 div är på väg framåt igen, bara halvt återhämtade. Till vänster håller Ripley MONUMENT HILL mot ett anfall. Jenkins skyddar hans flank.

Strv102r

2 div IX kåren gör ett anfall mot högerflanken och tar stora delar av höjden. Ett motanfall av Law och Anderson slås tillbaka. I centern slås 3 div I kåren tillbaka och också Ripley får de federala anfallarna att fly tillbaka ner för sluttningarna.

Det är slutläget. Fienden håller Fox´s Gap men inte Turner´s Gap. Jag har tagit förluster men fördröjt honom. Ett väldigt historiskt resultat!

Kul spel. Snabbspelat och ganska enkelt men med mycket finesser inbyggda i systemet. Inte så mycket utrymme för taktiska finesser i situationen dock.