Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Förvaring av brickor

Startat av yvig, 1 december 2012 kl. 13:24:19

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

yvig

Det här med hur man förvarar sina brickor kan ju blir rätt dyrt, och särskilt till spel med stora krav på många fack som exempelvis ASL.

Raacolådor (finns på clas ohlson) eller planolådor (finns på world of boardgames) verkar vara populära men planolådorna kosta 139 spänn styck och ett rack raacolådor  med fyra askar i kostar 699 kr vilket är en del pengar.

http://www.clasohlson.com/se/F%C3%B6rva ... r311432000

http://www.worldofboardgames.com/plano_3700

Jag tänkte här tipsa om en väldigt billig variant som jag tycker är riktigt bra. Sortimentaskar från biltema kostar 14,90 för de små och 19,90 för de stora askarna. De små tycker jag är bästa och de är helt suveräna för spelmarker till det allra mesta utom av ASL:s storlek. 18x12x3 cm stora går de in bra i en kartong och räcker oftast bra. De större askarna använder jag för ASL och jag tycker att de fungerar bra där även om brickorna kan byta fack om man vänder den uppochner och skakar. Jag tycker inte det är ett stort reellt problem. Finns också ett rack med fyra sådana lådor med bärhandtag för 139 spänn.

http://biltema.se/sv/Verktyg/Arbetsbank ... ada-20590/

Med andra ord väldigt mycket mindre pengar än de ovan nämnda och fungerar mycket bra.

B_J_S

Bra tips!
Skall titta närmare på dessa.
//Jonas

jerry

Köpte en sådan där , typ , skruvsortimentsplåtlåda på clas ohlsson för ett antal år sedan massor med små lådor sen kan man sätta in små väggar inne i respektive låda har lyckats sortera alla ryssa alla tyskar samt alla amerikaner i denna box , men den är inte helt mobil det krävs ett visst mått av hemarbete katastrofen kan vara ett faktum om den under transport tippar framåt o de små infernaliska boxarna inte hålles på plats på något sätt.
Har löst det någorlunda genom att hitta en bärkasse som ta mig faan passade som handsken.

Den riktigt stora fördelen som jag ser det är att du plockar ut dina små mini askar o har tillgängligt på spelbordet under speltiden , i vårt pågående Red Barricades så har jag exempelvis ett litet fack för prep fire samt residual firepower denna ger man till anfallaren.

O till försvararen first fire samt pin o DM-brickor.
Nu spelas WIF på 5 pers samt red barricades på 2 man
Empires in arms kollapsade

Scipio

Till ASL så är det Raaco som gäller, Raaco, Raaco och Raaco.
Det finns inget som kan komma i närheten av att konkurrera, nej inte ens tändsticksaskar.

Vill du ha små fack på spelplanen så lyfter man ut dom man behöver och travar bredvid spelplanen.

Till övriga spel så mixar mellan jag ziplockspåsar och GMT-trayar beroende på vad som verkar mest praktiskt.
"Randomization is too important to be left to chance"

P-O Jönsson

Måste hålla med Scipio där. Efter att ha haft mina ASL brickor i AH Countertrays sedan sent 80-tal började jag härom året att gå över till RAACO och har inte ångrat mig en sekund. Beställde insatslådor på en järnaffär härom sommaren så det skall räcka livet ut!
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

yvig

Citat från: "Peojon"Måste hålla med Scipio där. Efter att ha haft mina ASL brickor i AH Countertrays sedan sent 80-tal började jag härom året att gå över till RAACO och har inte ångrat mig en sekund. Beställde insatslådor på en järnaffär härom sommaren så det skall räcka livet ut!

Ja det blir väl säkert det steget vad det lider men just nu har jag större problem än perfekta lådor. Exempelvis att puncha och hörnklippa allt som behövs för ett scenario...

Tycker dock att biltemaskarna ger en bra funktionalitet och det är snabbjobbat och lätt att hitta rätt counter. Då jämför jag med ziplockpåsar och så. Har man spelat ett stort antal scenarion tröttnar man säkert och vill ha det ännu snabbare men där är jag inte än.

Tommy Röhs

Plano 3700 från amazon.com

http://www.amazon.com/gp/product/B007N5ZULO/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&smid=ATVPDKIKX0DER

Köper man 12 boxar så blir det c:a 60 SEK per box.

Momsen ingår i detta pris då Amazon betalar in den åt dig, så det är bara ev. tull man kan åka på.

Tommy Röhs

(Vet inte om det är samma som det talats om här)

ELFA säljer ut för 386:-

Raaaco
Sortimentlåda 376 x 310 x 265 mm, HANDY BOX 4XPSC

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=80-050-27&gclid=CJPOjvDd_rMCFUh2cAodQncAxQ

Snowfox

När man lägger ned så där mycket pengar på att förvara brickorna är man rätt allvarlig med sin hobby.  :up:
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Mode

Att räkna hyllmeter spel (och de bokhyllor som går åt för förvaring) kan kanske ses som en alternativ måttstock på allvarligheten?
Själv klockar jag in på drygt tio hyllmeter, exklusive tidningsspel.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

Nisse

Citat från: "Snowfox"När man lägger ned så där mycket pengar på att förvara brickorna är man rätt allvarlig med sin hobby.  :up:

En hobby skall vara dyr, annars är det en dålig hobby :D  :wink: