Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

ATO#42 A Thunder Upon the Land, Narva och Poltava

Startat av Detox, 19 december 2012 kl. 01:33:16

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Detox

CiteraBefore Hitler. Before Napoleon. Another European strong-man invaded Russia...and came to grief. He was Charles XII of Sweden. In later years, they would call it "The Great Northern War."

http://www.atomagazine.com/Details.cfm?ProdID=131

Jag kommer köp den.

Hoppas ATO lyckas få i hopp några snygga counters till det här spelet, det brukar ju vara lite si och så med det...

P-O Jönsson

Tydligen kan man välja om man vill Karkollera med sitt kavalleri. Trodde att både svenskt och rysskt kavalleri hade slutat med det vid den här tiden.
Försöker lära mig Fighting Wings: Whistling Death
Mitt uppe i:Lbd Lutzen och CG II i Valor of the Guards

Scipio

Reagerade också på den saken.

Det låter även lite märkligt att dom skriver att Kalle startade kampanjen mot ryssland tre år efter Narva också.

Kommer väl ändå köpa det oavsett hur det blir, det är ju kul att det görs lite på det här kriget också.
"Randomization is too important to be left to chance"

Detox

Tänkte på vilka spel som behandlar Stora Nordiska kriget, de som jag har är:

S&T On to Moscow
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... -to-moscow

Fruktansvärt tråkig karta, men taktik brikorna man i hemlighet väljer innan slaget gillar jag.

Wargamer Peter the Great
http://www.boardgamegeek.com/boardgame/ ... -the-great

Jag gillar det här spelet. I det historiska scenariot har man inte en chans, men med options som att man förberett trupperna för att storma skansarna med stegar faskiner etc, eller tagit mer trupper som var kvar och vaktade trossen så har man en chans.

OBS!, Peter Englund är Speldesignern..

Pax Baltica

Är väl bäst bland de strategiska spelen.

Snowfox

Citat från: "Peojon"Tydligen kan man välja om man vill Karkollera med sitt kavalleri. Trodde att både svenskt och rysskt kavalleri hade slutat med det vid den här tiden.

Jag kan tänka mig att den ryska armen fortfarande tillämpade den taktiken vid Narva då reformeringen av den ryska hären skedde medan svenskarna sysselsatte sig med saxarna.

Men den svenska armén avvecklade väl den taktiken under Gustav II Adolfs tid när han såg hur slagkraftigt det polska kavalleriet var med blanka vapen?
Jag drar min Colt Peacemaker snabbare än min skugga men sitter i timmar och förundras över hur opraktisk regelboken till Panzer är.

Johan

Citat från: "Snowfox"
Citat från: "Peojon"Tydligen kan man välja om man vill Karkollera med sitt kavalleri. Trodde att både svenskt och rysskt kavalleri hade slutat med det vid den här tiden.

...

Men den svenska armén avvecklade väl den taktiken under Gustav II Adolfs tid när han såg hur slagkraftigt det polska kavalleriet var med blanka vapen?

Den "kröp" tillbaka senare, kanske pga att stor del av den svenska aktiva armén under trettio-åriga var utländska legosoldater. Jag tror att Kalle Dussin åter-avskaffade den, stegvis, runt 1700.
Mvh Johan

P-O Jönsson

Tror att det var Carl XI, fom Lund.

Johan

Citat från: "Johan"... Jag tror att Kalle Dussin åter-avskaffade den, stegvis, runt 1700.

På engelska kallas detta för en hjärn-fjärt. Borde stått återinförde.

:oops:

Till PeO:

Det finns en bok om karolinernas taktik som hävdar ovanstående. Tror författarens namn är Arteus.

Vilket naturligtvis inte förhindrar att Karl XI återinförde under skånska kriget. Troligtvis kändes det väldigt kontraintuitivt för användarna vilket så skulle förklara varför det tappades bort.
Mvh Johan

P-O Jönsson

Läste Arteus bok i helgen, och karakollering användes inte från Lund och frammåt. Under skånska kriget avlossades kavalleriets pistoler av det första ledet precis innan kontakt med fienden gjordes, men även detta togs bort. Sannolikt före Narva.

Engelbrekt

En del svenska förband gav sig på att karakollera vid Lund men åkte på däng i försöket. Aschebergs reglemente för kavalleriet förbjöd det men gamla vanor/försiktighet satt i ett tag till.

Edit: blev osäker på om Aschebergs reglemente kom före eller efter Lund, i vilket fall instruerade en av de andra generalern, Otto Wilhelm Fersen, trupperna före slaget att rida på och hugga in med värja utan att stanna.
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Johan

Citat från: "Peojon"Läste Arteus bok i helgen, och karakollering användes inte från Lund och frammåt. Under skånska kriget avlossades kavalleriets pistoler av det första ledet precis innan kontakt med fienden gjordes, men även detta togs bort. Sannolikt före Narva.

Då mindes jag fel. ;-)
Mvh Johan

P-O Jönsson

Areteus skriver däremot att rysarna tydligen använde det, företrädesvis då de slogs defensivt.

Engelbrekt

Ryska kavalleriet bestod väl dessutom uteslutande av dragoner? Då är ju eldgivning ett logiskt val.

P-O Jönsson

CiteraRyska kavalleriet bestod väl dessutom uteslutande av dragoner? Då är ju eldgivning ett logiskt val.

Inte alldeles. Knappt 100 år senare slåss de knappt avsuttet längre även om de har karbin. Tror inte man behöver titta så långt frammåt ens för att se att denna förändring slagit igenom i de flesta europeiska arméer.

Engelbrekt

Ja det var det jag menade, de slogs uppsuttet men med eldgivning som metod, inte galopp eller fyrsprång in i närstrid.