Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Nya spel 2012 och som jag spelat

Startat av Andreas Lundin, 29 januari 2013 kl. 09:10:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Här följer min rangordning av inköpta spel utgivna år 2012.:

1. Red Winter. Underbart litet spel. Inte för komplicerat. Helt rätt nivå. Många scenarier. Mycket historia. En spelbok utöver det vanliga och onlinesupport i världsklass. Bra Vassal-modul ockspå. Snygg grafik. Ser ut att vara början på en serie spel med samma grundsystem. Mycket bra!

2. Where Eagles Dare. Snyggt monster som dessutom går att spela. I grunden enkelt system. Del av serie. What's not to like? Scenarierna är lite tråkiga vilket tvingar en att spela hela kampanjen.

3. Somme 1918. Kanske borde hamna högre, men jag har bara lyckats solospela det här. Tveksamt om det är ett 2012 spel också. Jag vet inte exakt när första snubben fick ett rykande färskt spel i sina händer. Före eller efter nyår? Snyggt och roliga regler. Någon borde dock ha korrekturläst regelboken som inte innehåller de mest klockrena formuleringarna jag sett. Kartan plåttrig. Systemet verkar dock solitt och segervillkoren ger extra krydda.

4. Panzer med expansioner. Detta spel förtjänar en högre plats på grund av att det är snyggt och har spelarvänliga komponenter. Oändlig utvecklingspotential. Regelboken är dock svårgenomtränglig och dessutom indelad i en basic-, advanced- och optional-del. Ska man köra med alla regler måste man bläddra mellan de olika regelavsnitten. Inget index! Bah! För den med svår detaljmani. Jag gillar't, men detta är inte för alla.

5. Franco-Prussian War 40. Har spelat för lite för att bedöma. Kul idé och något jag vill testa mer ingående och mot en levande individ.

6. Virgin Queen. Svårt att få till ett multispelarspel. Därför samlar det mest damm. Borde inte köpt.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Detox

Red Winter

Tolvajärvi slaget i nu tappning, blev en klar vinnare på sin lägre trupp nivå än de andra "Frozen Hell" spelen.  

Bomber command

Gillade speciellt Berlin scenariot, skulle gilla en solitär variant av spelet ännu bättre.

Andean Abyss

Tänkte förstagången jag såg den tänkte jag, att " Den vill jag inte ha", men efter att ha spelat Labyrinth och sett youtube klippet hur man spelar Andean Abyss så var jag fast. Riktigt kul så väl 1 som fyra spelare.

Bloody April 1917

Ospelad endast pgrund av att det finns så andra många bra spel, men snart så....

Blitzkreig Legend

, väntar också på att spelas...

Scipio

Red Winter: The Soviet Attack at Tolvajarvi, Finland: 8-12 December 1939
Roligt och spännande spelsystem och riktigt vackert och lättspelat. Det finns mycket att gilla här.

The Blitzkrieg Legend: The Battle for France, 1940
Bara kört hollandscenariot än så länge men det här kan vara ett av dom ballaste OCS-spelen hittils.

Where Eagles Dare
Roligt och snyggt. Interaktivt och spännande system och sa jag att det var snyggt?

Panzer (second edition)
Kul variation från ASL där pansar är i fokus istället för infanteri. Snyggt och man får gamla figurspelar-"wibes" när man spelar det.

Kingdom of Heaven: The Crusader States 1097-1291
Har bara provat ett scenario än så länge men gillade vad jag såg. Kan nog vara ett stabilt och roligt CDG när man fått prova det lite mer.

Virgin Queen
Fanns en hel del förbätringar här jämfört med HIS men jag kan inte undgå från att känna att under allt pillande och tweakande så tappade dom bort hjärtat som HIS hade.

No Question of Surrender
Nah, GTS systemet är rätt roligt men det här gick inte riktigt hem även om jag hade förhoppningar då det var ett betydligt mer obskyrt slag och situation.
"Randomization is too important to be left to chance"