Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Skapa karta

Startat av Andreas Lundin, 21 november 2012 kl. 15:14:03

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Andreas Lundin

Innan jag sätter igång ett vansinnesprojekt och uppfinner hjulet på nytt, hur gör man enklast en spelbar karta? Säg, för exemplets skull, att jag vill göra en karta över Dalsland, Jämtland, Närke och Dalarna i OCS-skala. Hur går jag tillväga enklast?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

silversixx

Det finns en anledning till varför jättestora operationer innehåller detaljlösa kartor :)
För jobbet att sitta och "patha" allt är så mentalt påfrestande att de flesta människor kastat sig ut för en bro hellre än att göra om det.

Andreas Lundin

Jo, men, ska jag scanna Generalstabskartan och lägga ett hex-raster över i ps? Eller finns enklare sätt?
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

En scan med hexar över. Svårt att tro att det kan bli mycket enklare än PS isf.
Jag bygger mina kartor i Illustrator men jag ritar dom från grunden och då är nog det en bättre lösning än PS men om du bara ska ha hexar över en scan så är nog PS bra.
"Randomization is too important to be left to chance"

Micke G

Gör också mina kartor i Illustrator, väldigt enkelt tycker jag.

silversixx

Citat från: "Andreas Lundin"Jo, men, ska jag scanna Generalstabskartan och lägga ett hex-raster över i ps? Eller finns enklare sätt?
Jag hade fuskat lite och scannat kartan. Sett kollat om Illustrator har möjligheten att tracea så mycket av kartan så mycket jag bara kunde (du får pilla i inställningarna tills du får rätt effekt). Det hade gett en vektoriserad bas att jobba ifrån. Sen hade jag tagit samma karta igen och kört igenom alla banor och rättat dem lite här och där (tracen är inte helt hundraprocentig och den läser allt som vektormöjlighet).

Så:
Scanna
Lägg in i Illustrator
Dubplicera lagret, dölj det understa
Tracea det första lagret
Rensa allt skräp som fastnar
Visa det duplicerade lagret
Rätta eventuella fel och fortsätt efter det.

Engelbrekt

Jag har ett sånt där vektoriserat hex-mönster till photoshop eller illustrator. Det är till Musket and Pike, så det är ju inte supermånga hexar, 34x21 om jag minns rätt, men det kanske går att överlappa eller liknande för att öka ytan?
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

Andreas Lundin

:up:

Engelbrekt

Ja tummen upp för det, är det något du vill ha får du säga till :-)
På bordet nu: BAR, BCS och Nevsky.

pelle

Jag säger som vanligt Inkscape. Gratis och enkelt och tillräckligt bra. En knapp för att infoga den scannade bilden, sedan är det bara att rendera en hexgrid (eller importera) och börja rita (eller bara låta det vara som det är, men terräng brukar ha den irriterande egenskapen att inte vara följa hex-kanterna). Googla upp en tutorial och det går att lära sig tillräckligt mycket för en spelbar Inkscape-karta på högst en kväll.

Min online-genererare för hexgrid (borde gå att importera i Illustrator och kanske Photoshop; har bara testat med Inkscape och Gimp; Inkscape blir bäst för det ingår special-saker i filen som gör att man får saker i olika lager automatiskt i just Inkscape):
http://hexmaps.appspot.com/

En något bättre version av samma, som körs som en plugin i Inkscape i stället:
http://boardgamegeek.com/thread/299033/ ... evelopment

Andreas Lundin

CiteraEn något bättre version av samma, som körs som en plugin i Inkscape i stället:
http://boardgamegeek.com/thread/299033/ ... evelopment

Hur funkar detta? Om jag laddar ner detta, vad ska jag göra med .py och .inx -filerna? Hör dom hemma någonstans? Går man in i extensionsmenyn i inkscape så fattar jag ingenting.

pelle

Filerna ska ligga där inkscape letar efter expansioner. På en Mac eller i Linux är det enklast att lägga i .config/inkscape/extensions/. I Windows blir det något i stil med c:Program FilesInkscapeshareextensions (sök efter filen inkex.py; i den foldern den filen ligger ligger alla extensions också, så det ligger redan en massa py och inx-filer där).

http://www.inkscapeforum.com/viewtopic.php?f=5&t=4205

När filerna ligger rätt ska det bara vara att starta om Inkscape och så ska Create Hexmap dyka upp i menyn.

Alternativt går det att få en närmast identisk hexgrid från den där online-versionen jag länkade till. Det är någon feature som saknas där, men minns inte ens vad.

Andreas Lundin

Sådärja! Jag supernovis när det gäller grafikprogram. Tackar.

Andreas Lundin

Finns det någon här som vet om det finns någon källa att tömma ur kartor i skala 1: 100 000 eller mindre? Närmare bestämt vill jag ha kartor från området öster om Kharkov där 23. och 3. PDiv gjorde motanfall den 13/5 och framgent. Om ni inte vet exakt, vet ni kanske vem till eller vart jag ska vända mig?

Andreas Lundin

Ja, jag har kollat google maps och sånt, men jag litar inte på en karta som är från 70 år senare.