Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Stridsvagnar

Startat av Doomfarer, 14 april 2013 kl. 22:49:31

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Mode

Citat från: "Strv102r"Nu svänger det igen och de nationella behoven blir åter dimensionerande. Alla utländska alternativ är sämre ur kostnadseffektivitetssynpunkt. Med stridsvagnar är det lite annorlunda. Kraven skiljer mindre med hänsyn till nationella krav än med flygplan.
Hkp 16 (Blackhawk) är ett exempel på motsatsen. De har inga svenska modifikationer alls utan är köpta rätt från hyllan i USA. Förmodligen p.g.a. de dåliga erfarenheterna med hkp 15.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.

silversixx

Citat från: "Mode"
Citat från: "Elias Nordling"Ska tillägga att jag inte visste att även Gripen kunde använda vägnätet för start och landning. Trodde det var en specialitet för Viggen som berodde på dess motor.
Vägbaser har vi använt för det mesta av attack- och jaktflyg åtminstone sedan 50-talet. Även Schweiz har ett vägbassystem och jag har en gång sett det med en rote F-5E. Vet inte säkert om det används för F/A-18 men principiellt bör det inte vara något problem.
Jag bodde i Schweiz i lite över 2 år, och det var en spännande känsla att helt plötsligt åka på en 5-filig motorväg, som efter ett par kilometer blev 2-filig :) Och det är på mer än ett par platser i landet (Jag rörde mig i området Bern, Neuchatel, Lausanne, Verbier och Geneve, så jag kan inte uttala mig om de nordöstra delarna.)

Tryggve

Citat från: "Strv102r"Vi har redan betalat för mycket av det och vi har logistiken vilket är stora ingångsfaktorer. Den korta räckvidden är inget problem inom ramen för nationellt försvar. Då är det viktigare att den är liten och lätt. Alla konkurrenter innebär större, tyngre, dyrare flygplan med längre räckvidd som vi inte behöver men med problem att använda vägnätet som baser. Om vi nu vill återinföra det bassystemet vilket vore logiskt ur en hel del perspektiv.
Samtidigt så verkar väl ett av argumenten för Gripen E nu vara att man vill ha ett plan med längre räckvidd? Men det kanske beror på att antalet flygflottiljer har minskats drastiskt.

När det gäller vägbaser så var mitt intryck från diverse diskussioner på bla Skalmans forum att det mest rörde sig om reservvägbaser till krigsbaser, men jag är verkligen inte så insatt i det där.

http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=54&t=41585