Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR GBoH, Alexander, Battle for Samarkand försök 2

Startat av nielsen.filip, 29 april 2013 kl. 21:01:11

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Samma scenario igen. Läste på lite fler regler som förhoppningsvis skall hjälpa makedonierna.

"Optional rules" gällande kavalleri är nu med (formationer och "pursuit").
Har även läst på om "Phalanx-square". Något som kan vara bra om man är dålig på att skydda sina flanker....
Brydde dock mig inte om "trumping och "momentum" initialt.

Annars samma förutsättningar:
Makedonierna vinner om den persiska kavalleri-styrkan flyr alternativt flytta ut från kartan på nordsidan (uppåt) inom 20 drag. Det är långt dit!
Perserna vinner genom att makedonierna flyr.

Makedoniernas tanke var att försöka hålla ihop och skydda flankerna med kavalleri.
Perserna skulle anfall tidigt från olika håll.

Setup:

Makedonierna:

Spitamenes och Arsames:

Mithradates:

Har även återlärt mig närbildsfunktionen på kameran.

Elias Nordling

"Hello, is it me you're looking for?"
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Elias Nordling

När jag köpte nyutgåvan av Alexander behöll jag expansionerna, och då försökte jag sortera ut alla dubletter av brickor till den gamla boxen, men jag missade tydligen Andromachus, för jag hade två av honom. PMa mig med din adress så kommer han med posten.

nielsen.filip

Citat från: "Elias Nordling"PMa mig med din adress så kommer han med posten.

Jag har en känsla av att han inte hinner i tid....  :)

nielsen.filip

Drag 1:

Makedonierna avancerar mot floden medan perserna närmar sig på flankerna.

Start drag 2:

Notera att Caranus fuskflyttar...

Elias Nordling

CiteraJag har en känsla av att han inte hinner i tid....

:lol:

nielsen.filip

Drag 2:

Pharnaces formerar sina hopliter i en fyrkant samtidigt som det tunga skytiska kavalleriet brakar in i det trakiska lätta kavalleriet. Trakierna klarar inte hålla emot och flyr vilket, naturligtvis, medför att Pharnaces fått nog och lägger benen på ryggen. Oordningen sprider sig och några grekiska kavallerister drar sig också tillbaka.

Glömde plocka bort formationsmarkören efter närstriden...

De beridna skytiska bågskyttarna sprider oreda bland Andromachus hopliter:

Det baktriska kavalleriet lyckas inte driva grekerna på flykten:

Andromachus formerar en enhet till en fyrkant och organiserar om (recovery) den andra:

Caranus lyckas stoppa grekernas flykt men trakerna lämnar området.

Start drag 3:

Någonstan här inser jag att detta är riktigt roligt och att jag vill spela mer. Kollar upp errata och liknande och förstår att en hel del har tillkommit efter att mina orginal-regler från ~1995 trycktes. En ny regelbok från 2004 och 5 sidor errata.....

nielsen.filip

Drag 3:

Det tunga skytiska kavalleriet fortsätter bakom den makedoniska linjen och anfaller en enhet hopliter i ryggen. Hopliterna flyr direkt och kavalleriet fortsätter anstormningen ("pursuit") rakt in i grekiska kavallerister. Även de flyr innan kraften i anfallet ebbar ur.

De beridna bågskyttarna försöker få en fyrkant hopliter att retirera men lyckas inte.

Det baktriska kavalleriet utför dödstöten på de flyende grekiska kavalleristerna. Perserna har nu tillfogat makedonierna tillräckligt stora förluster för att slaget skall vara avgjort.

Andromachus försöker med en sista manöver tillfoga några förluster för perserna men lyckas bara med ett "momentum"-slag. Hopliterna når inte fram. (men jag har iallafall testat mina första "momentum"-slag)

Slutet:

Förlusterna:

Det gav mersmak och nästa slag blir "The Battle of the Lyginus, 335 BC".

Förresten, går det vinna med makedonierna här? Och isåfall, hur gör man?

Doomfarer

Många av scenariona/scenarierna (hur säger man på svenska egentligen?) är obalanserade då det helt enkelt var så rent historiskt. Målet är att göra bättre ifrån sig än hur det gick i verkligheten.

Jag kan rekommendera Tyrant modulen till Alexander förresten. Många bra mindre scenarion.
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

Elias Nordling

CiteraFörresten, går det vinna med makedonierna här? Och isåfall, hur gör man?

Nej.

CiteraJag kan rekommendera Tyrant modulen till Alexander förresten. Många bra mindre scenarion.

Ja den är verkligen utmärkt. Kul asymmetri mellan arméerna också. vi lade ner en hel del krut på att scenariorna skulle vara balanserade när vi speltestade den.

nielsen.filip

Citat från: "Elias Nordling"
CiteraJag kan rekommendera Tyrant modulen till Alexander förresten. Många bra mindre scenarion.

Ja den är verkligen utmärkt. Kul asymmetri mellan arméerna också. vi lade ner en hel del krut på att scenariorna skulle vara balanserade när vi speltestade den.

Vilken tur att jag beställt den!

Elias Nordling

CiteraVilken tur att jag beställt den!

:up:

nielsen.filip

Citat från: "nielsen.filip"Vilken tur att jag beställt den!

och samtidigt som jag skrev detta så ramlade det ner i brevlådan.  :o

Elias Nordling

Citeraoch samtidigt som jag skrev detta så ramlade det ner i brevlådan.

:up:  :up:

Som sagt, ge mig din mailadress så kommer Andromachus med posten!