Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Regelfråga GBoH, Alexander

Startat av nielsen.filip, 30 april 2013 kl. 15:21:10

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Har två funderingar:

1. Vilka effekter har floden Granicus i "The Battle of the Granicus"?

2. 8.38: En phalanx är en cohesion från automatic rout i enemy ZOC och misslyckas med TQ-checken. Flyr de för att sedan elimineras i rout-fasen? Skippar man helt 9.65 eftersom enheten inte är upp i tillräckligt många hits. "Each time any of these units incurs Hits greater than or equal to its TQ, the player rolls the die." Eller slår man en extra gång, både för 8.38 och 9.65?

Det blev väldigt intressant svengelska, hoppas ni förstår.  :insecure:

Antagligen finns svaren på dessa frågor någostans i consimworld, när jag har oändligt med tid skall jag titta där......

Elias Nordling

Jag spelar ju egentligen SGBOH, så mina svar blir approximationer?

Citera1. Vilka effekter har floden Granicus i "The Battle of the Granicus"?

Om jag inte minns fel finns det floder som hexsidor och floder som hexer, så det beror på om floden är ritad i hexen eller på hexsidan. I detta fall i hexen om jag inte mistar mig. Dessutom har den någon form av steep bank på bortre sidan IIRC yada yada.

Citera2. 8.38: En phalanx är en cohesion från automatic rout i enemy ZOC och misslyckas med TQ-checken. Flyr de för att sedan elimineras i rout-fasen? Skippar man helt 9.65 eftersom enheten inte är upp i tillräckligt många hits. "Each time any of these units incurs Hits greater than or equal to its TQ, the player rolls the die." Eller slår man en extra gång, både för 8.38 och 9.65?

Är det den modifierade regeln som inte finns i din utgåva du kör med? Isåfall routar aldrig falanger, de utplånas, men de får något slags extra saving throw.

Kör du med de äldre reglerna så kommer du väl över din TQ-nivå när du misslyckas med TQ-checken, och därmed routar du. Eller?
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

nielsen.filip

Citat från: "nielsen.filip"1. Vilka effekter har floden Granicus i "The Battle of the Granicus"?
Har nog löst detta. Var lite konfunderad eftersom floden inte gav någon försvarsbonus för perserna.
En "cohesion" för att hoppa ner i floden och en "cohesion" för att gå upp för "steep bank" (om man jagar iväg kavalleriet som står där).

Citat från: "Elias Nordling"Är det den modifierade regeln som inte finns i din utgåva du kör med? Isåfall routar aldrig falanger, de utplånas, men de får något slags extra saving throw.
Jag kör med de senaste reglerna, dvs att falanger utplånas om de misslyckas med sitt extra saving throw. Problemet är att de bara får det saving throwet(!) om de har nått upp i sin TQ eller högre med hits. För en hit ifrån sitt TQ och flykt så står det inget i reglerna, alternativ att jag är lite lätt korkad och missförstår.  :)

Elias Nordling

Ja där är jag ute på djupt vatten, men fråga på C-world så får du snabbt svar.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"