Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av SPIs Terrible Swift Sword

Startat av Strv102r, 29 april 2013 kl. 06:57:07

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

Strv102r

Snart detta! Köpte det i Los Angeles 1983. Har inte spelat det på mycket länge.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

dagon

Schysst! Ska ni spela alla tre dagarna eller kortare scenario?

Har själv spelet i hyllan, 2nd edition som gavs ut av TSR. Det är helt ospelat och tom opunchat men hoppas på att en dag kunna sätta upp det. Om det bara är hälften så bra som A Gleam of Bayonets så är det ett jäkla bra spel.  

Ser verkligen fram emot denna AAR.
För Kung och Fostervatten

Strv102r

Det blir hela slaget! Som bilden på kartan nedan visar så är grafiken lite omodern...

Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Brickor. Inte state of the art i dag kanske. Notera avsaknaden av moralvärden.

Strv102r

Kartan med förtydliganden från "mitt" håll.

Strv102r

Den federala grupperingen med Bufords division om två brigader

Täten på Heths division, Hills kår, gör entre för att tjacka lite pjucks i stan.

Strv102r

Archers och Davis brigader närmar sig Buford. I söder gör tätdivisionen på Reynolds kår entré.

Resten av Heths division anländer, med kårchefen Hill själv. Davis och Archer börjar breddgruppera och gruppera artilleri.

Strv102r

Heths division är gruperad för anfall.

Heths anfall går bra men förbrukar mycket artilleriammunition. Dessutom tar de två småbrigaderna Archer och Breckinridge förluster som hotar att knäcka dem. Davis föll i första stridskontakten. Dessutom har Buford köpt tid för Wadsworths två brigader, med järnbrigaden främst, att hinna fram till SEMINARY RIDGE. Som historiskt. Det har kostat en av Bufords brigader men det kan det kanske vara värt?

Strv102r

Wadsworths 1. brigad, järnbrigaden, grupperar för försvar längs åsen söder om Devin medan 2. brigaden fortsätter västerut på kolonn för att omfatta Archers södra flank.

Archer omgrupperar för att möta flankhotet och inför hans eld viker 2. brigaden tillbaka till SEMINARY RIDGE. Davis brigad påbörjar en omfattning av Gamble som vinklar upp.

Davis anfaller in i skogen mot Gamble. Dock dras både Gamble och Devin ur och hela Bufords division, eller resterna av den då den är illa medfaren, grupperar i GETTYSBURGS utkant. Järnbrigaden vinklar upp mot Davis. På bilden ser man också hur de två andra divisionerna ur Reynolds I kår närmar sig. Doubleday kommer från ett intressant håll...

Strv102r

Doubleday rör sig österut medan två divisioner ur Howards XI kår kommer in i området från söder. Archer grupperar för att möta hotet från Doubleday och mitt anfall tar för stunden slut. Robinsons division framrycker genom GETTYSBURG ut på fältet norr om staden.

Doubledays tät viker av norrut på skogsspåret. Robinsons två brigader delar upp sig och börjar breddgruppera medan järnbrigaden anfaller Davis brigad inne i skogspartiet. Initiativet har gått över till de federala.

Doubleday fortsätter på spåret och Archer grupperar om för att möta honom längs spåret i skogen. Järnbrigaden pressar Davis bakåt medan Robinsons breddgruppering fortsätter. Penders division ur Hills kår anländer bakom Heth.

Strv102r

Täten på Penders division, Perrins brigad, viker av söderut medan övriga fortsätter på landsvägen. Doubleday retirerar mot en liten skogsbeklädd höjd. Rodes division, ur Ewells kår, anländer i norr och robisnon måste raskt ändra frontriktning och vinkla upp mot det nya hotet. Buford gör uppsittning och rider österut.

Hela Penders division lämnar landsvägen och marscherar mot sydost. Tanken är att den ska marschera bakom Archer och sedan breddgrupperat anfalla mot södra delen av SEMINARY RIDGE, dit Barlow nu svängt av.
Schurz breddgrupperar inne i staden bakom Robinson medan Buford grupperar för flankskydd i öster. Jag grupperar om artilleriet i Hets division i söder så att jag kan inleda anfallet mot SEMINARY RIDGE med bra en bra artillerismäll.

Artillerielden från Heths batterier mot Wadsworths förband drar igång! Barlow grupperar fram, liksom Robinson som lite går Rodes till mötes,  och Schurz grupperar ut ur bebyggelsen som andra linje. Earlys division anländer nu också i norr. Det drar ihop sig igen och initiativet har klart återgått till mig.

Strv102r

Ovanför en bild utan förbandförtydliganden som kanske blir tydligare ur vissa avseenden. Nedan en med förstydliganden.

Wadsworth backar ner från krönet inför min artillerield. Heth framrycker mot åsen med Davis, Breckinridge och Pettigrew. Samtidigt närmar sig Rodes fem brigader från norr. Schurz får en ny order och marscherar österut och sedan mot sydost och CULPS HILL. Buford lämnar sin åskamm när Earlys brigader närmar sig. Doubleday påbörjar en ny framryckning mot Archer.

Strv102r

Buford tar en ny ställning bakom nästa åskamm medan Schurz marscherar på mot höjderna vid CULPS HILL. Robinsons division upplöses i sammanstöten med Rodes brigader. Bara järnbrigaden, och den tillhör ju inte Robinsons division, står fast strax norr om staden. von Steinwehrs division, den sista ur XI kåren anländer och börjar gruppera på CEMETERY HILL medan Barlow och resterna av Wadsworth sakta drar sig bakåt mot CEMETERY RIDGE.

Doubleday pressar Archer bakåt vilket jag struntar i. I övrigt fortsätter utvecklingen beskriven ovan. Järnbrigaden är reducerad till en stack bakom en stenmur, men den håller.

Utvecklingen fortsatt enligt ovan. Järnbrigaden består av ett svagt regemente som tvingas vika inför två brigader. Wadsworth är under marsch genom von Steinwehrs division för att gruppera som reserv bakom försvarslinjen.

Strv102r

Nu är ju frågan hur höga ambitioner jag ska ha under resten av dagen? Ska jag invänta förstärkningar innan jag anfaller mot CEMETERY HILL och CULPS HILL? Kan ju vara klokt ur en aspekt. Någon överlägenhet att prata om har jag väl inte. Men han får ju också in förstärkningar. Och får han tid att gräva ner sig så har vi den historiska situationen efter dag 1 och det gynnar inte mig. Jag borde nog försöka ta i alla fall CULPS HILL innan mörkret. Precis som Ewell borde ha gjort. Och för att lyckas med det så bör fienden på CEMETERY HILL bindas så att han inte kan skicka brigader därifrån till CULPS HILL. Jag bör fortsätta och hoppas att det räcker.

Strv102r

Ewells kår med Rodes och Earlys divisioner intar utgångsläge inför anfall mot CULPS HILL. Ur Hills kår står Pender och två brigader ur Heths divisioner står i utgångsläge men Hill väntar på Andersons division och låter ca 10 batterier inleda en bekämpning av de federala batterierna på CEMETERY RIDGE inför anfallet. Känns lite som Pickets charge fast två dagar tidigare... Wadsworth är på väg upp på CULPS HILL med resterna av I kåren, utom Doubleday då som åter drar sig söderut när Brockenbroughs brigad, inte Breckinridges som jag felaktigt angett innan, marscherar för att ansluta till Archer.

Eraly anfaller in i resterna av Bufords kavalleri och Rodes in i Schurz division. Denna har usel moral, men håller bättre än väntat. Rodes anfaller bara med två brigader i täten och de övriga följer efter. Mellan SEMINARY RIDGE och CEMETERY RIDGE flyger det kanonkulor utav bara den i en artilleriduell.

Early tar höjden som Buford var grupperad på och Schurz börjar krackelera.