Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

AAR GBoH, Alexander, The Battle of the Lyginus

Startat av nielsen.filip, 30 april 2013 kl. 15:08:48

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Filip är mördad........och Alexander behöver säkra sitt kungarike. Stammar i norr, "triballerna" under ledning av Syrmus, behöver pacificeras.
Läs mer här: http://http://en.wikipedia.org/wiki/Alexander%27s_Balkan_campaign

Barbarerna har tagit position på en höjd i skogsbrynet vid floden(Lyginus) och Alexander formerar sin armé på slätten nedanför.

Makedonierna vinner om de kan få barbarerna att fly innan drag 8.
Barbarerna vinner om de kan få makedonierna att fly (yeah, sure som det står i reglerna) alternativt hålla ut till och med drag 7.

Det går att hetsa de triballiska trupperna till att anfall ut från sina hyfsat bra positioner genom att skjuta på dem. Då tappar de allt sans och rusar efter de fega avståndstrupperna. En taktik som är tänkt att användas.

Setup:

Alexander i egen hög person (högra flanken):

Philotas (vänstra flanken):

Glaucias och Clitus (Triballernas vänstra flank):

Syrmus (Triballernas center):

Här finns de lite tyngre triballiska trupperna, "Medium Infantry"!

Arbaeus (Triballernas högra flank):

Tärningen är kastad eller vad man nu säger.

nielsen.filip

Drag 1:

Makedonierna avancerar i en rak linje samtidigt som triballerna gör mindre förflyttningar för att minska luckor i linjen (och öppnar upp lite på flankerna).

Start drag 2:

Väst:

Öst:

nielsen.filip

Drag 2:

Philotas flank avancerar betydligt snabbare än Alexanders och luckor uppstår i centern. Följeslagarna (hetairoi) anfaller uppför höjden men lyckas inte få det lätta infanteriet på flykt.

[Alexander försökte "trumpa" för att flytta SK-trupperna först, det misslyckades och Philotas fick göra det mesta.]

Arga barbarer:

Misslyckat kavallerianfall:

Start drag 3:

nielsen.filip

Drag 3:

Triballiska trupper anfaller ner för höjden och lyckas jag iväg en grupp följeslagare! Philotas återsamlar dem dock samtidigt som falangerna går till anfall i centern. Framgångarna är sparsamma med endast ett lätt infanteri utslaget och ett på flykten.

Alexander närmar sig triballerna med sin flank och lyckas driva ett lätt infanteri på flykten i centern.

För övrigt så åstakommer bågskyttar och slungkastare lättare förluster hos triballerna.

Army withdrawal levels:
makedonierna/triballerna
65/80

1: 0/0
2: 0/0
3: 0/5

Följeslagare på flykt:

Alexanders anfall i centern:

Start drag 4:

nielsen.filip

Drag 4:

Syrmus har väntat i dalgången med det mellantunga infanteriet på rätt ögonblick och när falangens flanker blir oskyddad strömmar krigarna fram. En makedonisk falang helt utslagen samt en hårt ansatt.

Alexander försöker reparera linjen i centern samtidigt som hypapisterna tar sig upp för branten.

Philotas  kavalleri han äntligen slagit ut det lätta infanteriet och kommit uppför branten.

Army withdrawal levels:
makedonierna/triballerna
65/80

4: 14/30

Syrmus anfall i centern:

Alexander försöker laga linjen:

Philotas kavalleri:

Start drag 5:

nielsen.filip

Drag 5:

Syrmus fortsätter anfallet ut ur dalgången och är mycket framgångsrik. Alexanders försök till att laga linjen har misslyckats och ytterligare två falanger flyr.

De kvarvarande falangerna pressar på och i centern lyckas en falang låsa Syrmus infanteri samtidigt som alexanders tunga kavalleri rider runt flanken och krossar Syrmus grupp. Syrmus själv dör hjältedöden då de omringade krigarna slåss till siste man.

Philotas kavalleri går lös i flanken på de trupper som tidigare stoppat falangens framryckning på vänsterkanten.

Förlusterna har nu blivit för stora och med den enande kraften i form av Syrmus död så flyr de resterande triballerna.

Army withdrawal levels:
makedonierna/triballerna
65/80

4: 14/30
5: 42/100

Syrmus utfall:

Alexanders falang låser Syrmus:

Syrmus dör:

Philotas kavalleri:

Döda:

Positioner vid slutet:

nielsen.filip

och så några avslutande ord:

- Jag blev lite stressad när Alexander stod still ett drag. Det gjorda att jag skickade in falangerna en och en.
 - Falanger är oehört sårbara om man skickar in dem en och en! Gör inte det utan skydda flankerna!
 - Alexander kan göra piruetter runt motståndaren. Trots att min taktik inte var så bra så lyckades jag ändå rädda det mesta genom den stora mängden order som Alexander kan ge.
 - Det var roligt och gick snabbt (trots att AAR:en tog en evighet)

Doomfarer

Kul läsning, bra bilder. Gärna fler!
Paul H

Are you working dear
I hear from the other room
I lie and play on

nielsen.filip

Citat från: "Doomfarer"Kul läsning, bra bilder. Gärna fler!

Nu dröjer det innan det kommer mer, tänkte nämligen lära mig Carthage innan det blir några fler GBoH-slag.

(vet inte om jag spelade rätt, det blev väldigt många upproriska libyer!)