Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Combat commander?

Startat av Detox, 29 juli 2013 kl. 17:52:30

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Detox

Hej

Sitter I valet och kvalet och funderar på att köpa in GMTs combat commander, men jag har inte riktigt bestämt mig.

Jag skulle gärna ta emot några omdömen från er som spelt spelet.

Kanger

Köp det! Köp alla moduler!

Kanger

Det är riktigt kul! Samt spelbart på en kväll.

Skaffar du CC Medelhavet också, så kan du sätta upp vilken skirmish som helst från kriget i Europa/Nordafrika.

Andreas Lundin

Ja, det är riktigt bra. Vänta dig ingen perfekt simulering bara. Rättare sagt, håll dig borta från exakta simuleringar.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Ja, lättsamt och lättillgängligt men blir som att tugga Hubba-Bubba ganska snabbt. Det växer i munnen på en och man måste göra något annat ett tag.
"Randomization is too important to be left to chance"

Kanger

Jag älskar Kaos-faktorn i spelet, vilket jag tror är helt historiskt korrekt också. Dessutom är reglerna bland de bäst skrivna i branschen. Oavsett vilken klurig situationsfråga man försöker komma på, så finns svaret i reglerna. Dessutom var de, med undantag för några ord här och där, helt errata-fria. Det är en större bedrift än vad de flesta anar.

Andreas Lundin

CiteraOavsett vilken klurig situationsfråga man försöker komma på, så finns svaret i reglerna.

Ja, det är otroligt välskrivet.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Jon

Har haft mycket skoj med CC, och mycket svärande över truppernas oförmåga att utföra solklara uppgifter.

Ett plus är ju att det kontinuerligt ges ut nya expansioner. Själv har jag inte testat något efter Medelhavet men gillade det.

Elias Nordling

Jag är väldigt kluven till spelet. Tycker det är stundom kul, stundom plågsamt irriterande. Och jag tillhör ändå dem som gillar att vara kaospilot, det jag stör mig på är istället den överväldigande inertia som infaller ibland.

Sen tycker jag det är snudd på poänglöst att köra scenarier. Kaosfaktorerna är så dramatiska att scenariot rätt snabbt inte längre liknar den historiska situationen. Hoppsan, där kom det ett lass trupper till. Hoppsan, där ändrades segervillkoren, hoppsan, där gick ett gäng trupper av banan och re-spawnade på andra sidan. Tycker att det känns som spelet funkar bättre ju mer generisk situationen är.
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

Kanger

Men det betyder samtidigt att replayabilityn är närmast total. Man kan spela samma scenario igen utan att riskera upprepa sig, vilket i sig skulle vara ganska historiskt. Om soldaterna "ställde upp sig igen" för att officerarna var missnöjda med utgången, så skulle skeendet och utgången inte upprepa sig. Kaoset gör också att vem som vinner är ofta inte avgjort förrän det sista tärningsslaget.

Min favorit CC-händelse är när jag pulsar fram i uppförsbacke i skog och kartan är bara skog med undantag av en spikrak järnväg som går rakt igenom. Fienden har placerat en tung kulspruta på järnvägen med fri rak skottlinje mot mig. Om jag går genom skogen hinner jag inte. Går jag längs järnvägen blir jag beskjuten. Men när jag äntligen närmar mig skytten så - vips - dyker det upp en bunker i rutan med skytten :shock:

Det kändes som en regnig semester :( , men det var bara att bita ihop och storma :ultra:

Elias Nordling

Tyvärr tycker jag att den vanligaste slumpeffekten i Combat Commander är att partiet tar slut innan det roliga börjat. Det är en generell sjuka i taktiska VK2-spel att det ska vara så satans bråttom att man inte hinner använda vettig taktik utan måste tjurrusa mot fienden för att vinna. Det är förstås lätt att balansera scenarion på det sättet, men jag önskar att jag nån endaste gång fick slåss tills jag var klar.

(Ja jag vet, Panzer Grenadier och TCS. Är inte såld på det förra, men det senare är ett av få taktiska spel som jag respekterar.)

Kanger

Nja, jag tycker inte man har så farligt bråttom, men man vet aldrig när det blir ny game turn och när partiet slutar. En del av spänningen, tycker jag.

Jag är också en gammal TCS:are, men det är lite knepigt med ordersystemet med kartorna. Blir alltid tolkningsfrågor och lite för mycket bokföring för min smak. Borde gå att designa ett bra taktiskt ordersystem med markörer.

Elias Nordling

Absolut! La Belle Alliance kommer ha ett som alternativ till skrivna order :-)

Scipio

Citat från: "Elias Nordling"Absolut! La Belle Alliance kommer ha ett som alternativ till skrivna order :-)
:up:
"Randomization is too important to be left to chance"

Mode

CC är i princip ett öl & chips-spel, i den bemärkelsen att det behövs ett par öl först så att man inte stör sig för mycket på allt kaos, vilket Elias redan nämnt. Det är inget spel man spelar för den seriösa simulationsupplevelsen utan snarare något man kan plocka fram för att ha kul i någon timme eller två medan man väntar på något annat.

Accepterar man de premisserna kan det dock vara underhållande och avgöras först på sista tärningsslaget.
Wer mit Ungeheuern kämpft, mag zusehn, dass er nicht dabei zum Ungeheuer wird.