Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Axis Empires: Totaler Krieg

Startat av Andreas Lundin, 8 augusti 2013 kl. 09:54:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 2 Gäster tittar på detta ämne.

nielsen.filip

Man får ha ganska stora händer!

Andreas Lundin

Förtydligande:

Pre-war ljusblåa kort
Limited war gråa plus ljusblå kort
Total war alla kort
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Elias Nordling

Det står ju i reglerna för kortspel men utan att de kallar det "hand". Sen slänger de bara ur sig att nan endast får spela kort från handen. Jaja...
"Your value to me as a tester is your vandal instinct at breaking games!"

aegneus

Precis. Om man har någon som lär en spelet så ar det typ tre meningar.
"du väljer ett av dina kort. War State begränsar vad du får välja. Och vissa kort har begränsningar typ inte samma kort två säsonger i rad eller har prereqs."

Andreas Lundin

För att inte nämna rearmamentkort. Bara ett per år. Lätt att glömma.

Vi måste innan vi sätter igång komma överens om hur vi gör om nån råkar spela ett "olagligt" kort.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

Scipio

Citat från: "Andreas Lundin"Vi måste innan vi sätter igång komma överens om hur vi gör om nån råkar spela ett "olagligt" kort.
Tvinga dom spela Munchkin?
"Randomization is too important to be left to chance"

Elias Nordling

Eftersom vi är flera gröna föreslår jag en mildare bestraffning.

Problemet är ju hur man backar ett felspel som sker flera drag i förväg? Ett sätt kunde vara att man gör en anteckning (I Vassal om det går, eller bara mentalt så får vi lita på varandra), om vilket som är ens andrahandsval av kort, så funkar förhoppningsvis det om det blev fel?

Andreas Lundin

Absolut! Jag spelar ett parti i köttrymden just nu och när vi upptäcker att någon lirat ett ospelbart kort så låter vi personen bara välja ett nytt - riktigt kort.

Andreas (stolt över att han fick in ordet köttrymd i en mening där det kontextuellt hör hemma)

aegneus

För min del är det enkelt: välj ett lagligt kort där och då. Jag tror antalet ställen där en munchkin kan utnyttja det är begränsat. Värre är ju om någon planerar för något som blir helt fel när inte prereqs är spelade så kortet inte kan spelas. Det går ju att rulla tillbaka går i viss mån men så kul är det inte att göra om drag.

Hoppsan, Andreas hann klämma in ett svar medan jag författade mitt. Med köttrymd dessutom!

Elias Nordling

Nu har jag läst tillräckligt för att köra. Min e-postadress är mailto:elias@nordling.nu">elias@nordling.nu.

aegneus

Vi är igång!

Spring 1937

Republikanska sidan i Spanien startar västorienterad.

Axis: Support Nationalists
WAllies: Support Republicans
Soviet: Military Purges

Axis får en influence i Ungern via sitt Option Card. Sedan vinner nationalisterna i Spanien en seger och erövrar Barcelona, som direkt återerövras av republikanerna. (Med support nationalists/republicans får man ett slag per turn på inbördeskriget i Spanien.)  Sedan gör Franco inga framsteg i tyskens turn, men de västallierade går på pumpen med en No Pasaran! event där Andreas väljer att inte offra ett step... och istället tappar Valencia till Nationalisterna.

Soviet väljer den hårda vägen och rensar ut. Anders kommenterar sitt val så här:

CiteraRyssen har verkligen ett intressant val direkt från start - behåll Tuchatjevskij, få massa mer trupp up front och riskera en RIKTIGT usel vår 1942 (i standardscenariot), eller se till att lägga sig i läge för fler steps i det långa loppet.
Jag valde classic - dels för att se hur det spelar i nya TK (fast jag var sugen på att prova mina nya leksaker - "Tuchatjevskij Military Reforms"-alternativet fanns inte i TK1), dels för att det nu finns 50% chans att åka på ett krig med Japan och då inte få loss 10 steps i vintern efter Barbarossa... tja, i ett annat spel skall jag chansa.

Så får vi se om det får Elias att kasta lystna blickar österut.  

End of season:
Axis Influence: Ungern
Neutrality: Italien
Spanien: 4 Nationalist centres, 2 Republican centers

aegneus

Summer 1937

Axis: Goering Works Establised
WAllies: Change of Governments
Soviet: Political Purges

Under en lugn sommar rustar axeln och väst upp med tre steps var, och Soviet fortsätter på den inslagna vägen. Alternativet hade varit en satsning på diplomati och Collective Security, men Litvinov får sparken och Soviet får inga steps den här säsongen heller.

aegneus

Fall 1937

Axis: German Rearmament
WAllies: Negotiations with Belgium
Soviet: New Five Year Plan

Tysken tar in högar med bättre enheter och får två steps. Elias måste också dumpa lite kort och slänger ett Ribbentrop Diplomacy och Atom Bomb Production.

De allierade förhandlar med Belgien, tar en omväg via Guarantees-tabellen och får ett Minor Country Politics. Andreas väljer North men slår en Setback = No Effect. (Annars hade Elias fått välja om han ville ha en diplomatisk incident i det landet Andreas slår... och det är en krutdurkstabell med en chans att landet blir en Allied Minor, en att det blir en Axis Minor och en chans att landet blir en Axis Minor och att en granne blir en Allied Minor! (Typ Finland och Norge startar krig om fiskerätter vid polcirkeln....)

Soviets nya femårsplan leder till att Red Navy hamnar i discard pile, och inte ger planen några steps heller! (Men efter det här släpper det).  Sedan landar the political roll i en Conference som utmynnar i Hitler Supports Nationalists. Ajdå. Elias har att välja på att ta bort ett franskt step (egentligen valfri Allied minor / colonial step) och att slå på Civil War table, som han tar. Det blir en etta, och Barcelona faller igen till nationalisterna, enbart Madrid står kvar.

Efter lite förvirring kommer vi sedan fram till att WAllies lyckas slå sig till en Influence i Belgien, och nästa politiska slag för Soviet är No Result.

Axis:
Influence: Ungern
WAllies:
Influence: Belgien
Neutrality: Italien

Spanien: 5-1 till Nationalisterna

aegneus

Winter 1937

Axis: Support Nationalists
WAllies: British Rearmament
Soviet: Pre-War Production

Efter lite mer förvirring kring regler och effekter av att vinna inbördeskriget bestämmer Elias sig för att ta bort Neutraliteten på Italien. Sedan slås det för Civil War och Madrid faller! Inbördeskriget är över, Nationalisterna har segrat och tysken får slå på en Area table för att se om han kan få ut en influens - han väljer North och slår Sverige! Anders upptäcker att vi missat en DRM (-1) och influensen flyttar över till Baltic States (Soviets kommentar:
CiteraDet ger Elias -1 på sin northern roll -> 4-1 = 3 = Baltic States! OAJ! Där vill jag inte ha några tyskar!
).
Väst och Öst bygger armeer.

Score: Allied Crusade 1 (+/- 0 objectives)

Axis:
1 Pz, 8 vanliga steps.
Influence: Ungern, Baltic States
WAllies:
2 British step, 8 French steps. (Räknar inte garnisonerna)
Influence: Belgien
Soviet:
11 steps.

(Kartan har lite småfel eftersom den är under förvirringen vid avslutet på inbördeskriget)

Elias Nordling

CiteraSedan slås det för Civil War och Madrid faller! Inbördeskriget är över

På grund av ett missförstånd från min sida. Jag trodde jag fick en omedelbar politisk bonus när Madrid inte längre var republikanskt men så var inte fallet. Däremot får jag nackdelen att jag inte kan utnyttja inbördeskriget till att skaffa mig mer influence. Inte helt intuitivt.