Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

WWII - östfronten

Startat av BigPapaBear, 30 april 2006 kl. 16:52:28

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

BigPapaBear

Okej, längtan efter ett nytt brädspel har pågått länge nog - nu är det dags för östfronten (som är oförskämt underrepresenterad i min samling).
Jag letar efter något som är:

På operationell nivå
    Gärna med trevliga regler för flyget
    Speltid: 4-40 timmar
    Gärna historiskt riktigt, men framförallt spelbart
    Inte kortdrivet
    2 spelare (kanske 3)
    Komplexitet: medel och uppåt
    Helst ingen supermonsterkarta
    OCH som finns i tryck

Tack på förhand för alla tips!
En mycket bitter liten man.

Andreas Lundin

Definiera: "monsterkarta".

War Without Mercy http://www.boardgamegeek.com/game/5171 torde passa in på din beskrivning om du nu inte tycker kartan är för stor.

Folk har klagat lite på att flygreglerna är lite väl invecklade och att de inte passar övriga abstraktionsgraden i spelet, men jag tycker att de är ganska skojiga och rätt så detaljerade. Kanske det du söker. Jag har spelat flera scenarier och tycker att spelet flyter på bra och "resultaten" blir alltsomoftast "historiska".
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"Definiera: "monsterkarta".

Monsterkarta är allt som är mer än dubbelt så stort som War without Mercy.  :twisted:

Har läst lite korta kommentarer av spelet och just flyreglerna verkar impopulära. Någon skrev att det fanns en option att förenkla dem. Stämmer det?

Ungefärlig speltid?

Andreas Lundin

ungefärlig speltid:

du spelar nog inte färdigt scenarierna (utom Polenscenariot) på en kväll. Vi spelade färdigt Barbarossascenariot på cirka 16-20 timmar. Men då tog vi det lugnt. Hela kriget på östfronten tar en himsklans tid.

Jag har inte spelat med de alternativa flygreglerna, så jag kan inte kommentera dem. Jag tycker inte flygreglerna stör särskilt mycket, men jag är å andra sidan inte så kräsen... Jag stör mig dock på fartygsreglerna... Man borde kunna strunta i fartyg i ett spel som utspelas på östfronten tycker jag.
Funderar mest på (spelar mindre): Europa Universalis. Mud & Blood. 1914: Twilight in the East

BigPapaBear

Kan det jämföras med GMTs Army Group North/Center/South (som jag inte heller har spelat...)?

Vilket är bäst i så fall?

Andreas Lundin

Det går inte att jämföra med dessa. GMT:s AGx-serie är mycket mer detaljerad. Här kan vi ju snacka om monsterkarta. Speltiden är mycket, mycket längre också. Jag gillar AGS (som är det enda i serien jag äger). Mest på grund av detaljrikedomen och att enheterna är historiska (i WWM är enheterna inte namngivna etc). Jag rekommenderar båda spelen, men det är två olika typer av spel. WWM är lättare att lära sig och ta till sig. AGS har heller inga detaljerade flygregler...

matpe

Jag kommer att tänka på Russia Besieged http://www.boardgamegeek.com/game/12567
Dock vet jag inte så mycket om det, men det skulle vara intressant att veta vad andra tycker. Något annat spel som är i större skala och som är i tryck känner jag inte till.

BigPapaBear

Citat från: "Andreas Lundin"(i WWM är enheterna inte namngivna etc)

Borde vara ganska enkel setup då? Sånt är alltid bra i min bok!

Har även läst en del om att supply-systemet ska vara lite förvirrande, men inget av det jag läste kunde konkretisera det hela. Hur ser du på det, Andreas?

Andreas Lundin

Nej, jag tycker inte underhållsreglerna är förvirrande, så jag kan inte konkretisera kritiken.

Jag kan dock tänka mig att kritiken rör sig om att suplly-reglerna rör faktumet att "supply" fungerar olika beroende på i vilken klimatzon man befinner sig i. I öknen och i det allra nordligaste (Skandinavien) är det annorlunda supply-regler än de som gäller i "civilserade" områden på kartan. Detta är inget som berör WWM dock, bara de andra spelen i serien.

BigPapaBear

Då det här spelet redan har en tråd under "Andra Världskriget" kan vi fortsätta diskussionen där.