Forumnyheter:

SMF - Just uppdaterat!

Replay av COAs Army of the Heartland

Startat av Strv102r, 27 november 2011 kl. 09:19:06

Föregående ämne - Nästa ämne

0 Medlemmar och 1 Gäst tittar på detta ämne.

Strv102r

McLaws anländer till Ringgold och ger sig snabbt iväg på en marsch mot nordost för att under Longstreets ledning återta KNOXVILLE. Longstreet själv rör sig inte lika kvickt. Wheeler påbörjar en räd för riva upp underhållet till CHATTANOOGA. D H Hill och Polk får order att anfalla CHATTANOOGA, men de verkar inte vara på humör för det. De gör ingenting. De federala rör McCooks kavalleri och en liten kavalleridivision för att möta Wheeler. Burnside lämnar en liten kår i KNOXVILLE och tar med sig en aningen större kår västerut. Långt borta vid MISSISSIPPI anländer Shermans XV kår till MEMPHIS från VICKSBURG. Ersättningspersonalen de federala får räcker till att ersätta belägringsförlusterna i CHATTANOOGA.

Wheeler överraskar tydligen den lilla federala styrkan i McMillensville och slår den. Longstreet segar sig framåt så McLaws får vänta. Sheridan har fått en division som nu anländer från väster och marscherar för att skydda underhållsbasen i DECHARDT

Wheeler sprider ut sig och skär av de federala underhålslinjerna till CHATTANOOGA. Trots det blir deras belägringsförluster begränsade. D H Hill vägrar ut sig igen på ett anfall, men Polk verkställer. Ensam. Det går sådär. Han blir tillbakaslagen men ger en del förluster. De kan dock ersättas. McLaws väntar vidare. Sheridan anländer till underhållsbasen.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Longstreet anfaller och återtar KNOXVILLE! Från öster anländer Williams med ett par brigader. När han är framme i KNOXVILLE ska han få försvara staden så att Longstreet kan göra upp med Burnside en gång för alla genom att klämma honom mellan sig själv och McLaws. Åter anfaller bara en av kårerna mot CHATTANOOGA och åter så räcker inte det. De federala  nöts ned, för all del, av både belägring och anfall, men de håller än.  Sheridan anfaller för att öppna upp underhållsvägen till CHATTANOOGA, men mitt kavalleri undviker honom och behåller stryptaget.

Williams anländer till KNOXVILLE men Longstreet verkat inte ha bråttom att slå Burnside. Å andra sidan verkar inte Burnside ha bråttom ur sin farliga situation... Tätdivisionen under Smith ur Shermans XV kår, som långsamt traskar österut från MEMPHIS,  anländer med tåg  till BRIDGEPORT. Frågan är om han ska gå över floden mot CHATTANOOGA eller röra sig mot mitt kavalleri.

Burnside vaknar till och rör sig norrut ur kniptången. Smith rör sig mot mitt kavalleri för att bistå Sheridan att öppna en underhållsväg.

Hooker anländer till BRIDGEPORT med två kårer och 4 divisioner från Army of the Potomac. Smith fortsätter understödja Sheridan. Jag delar upp D H Hills kår i två delar och ger Cleburne befälet över en del som ska förstärka Law på berget väster om CHATTANOOGA mot Hookers väntade ankomst. Cleburne rör sig dock så långsamt att jag skickar resten med D H Hill samma väg för att något ska komma fram. Men han är inte blixtsnabb han heller... Bragg skummar väl av raseri så han tar sin direkt underställda brigad och rör sig själv till Law för att visa hur det ska gå till! . Longstreet och McLaws anfaller Burnside och slår honom i en mindre drabbning. Burnside viker snabbt norrut.
Ola Palmquist. Spelar nu:  GMTs Typhoon. Därefter SPIs Operation Typhoon, Revolution Games Red Typhoon, ATOs Circle of Fire; The Siege of Cholm, Legions Demyansk Shield, GMT Barbarossa; Crimea  och kanske Barbarossa, Army Group North.  Som sidoprojekt, lite till och från, AHs Squadleaderserie.

Strv102r

Smith slår en av mina kavalleridivisioner och öppnar en underhållsväg till Rosecrans. Därefter marscherar han till BRIDGEPORT och underställs Hooker. Hooker skickar en av sina kårer över floden för att ta terräng från vilken rörligheten över bron kan försvaras. Burnside drar sig norrut. Nederlaget är komplett...

Rosecrans avsätts (trots att han hållit CHATTANOOGA)  och ersätts av Thomas. Thomas kår går till Stanley. Grant anländer personligen och tar befäl över alla förband i området.

Den fientliga uppladdningen i BRIDGEPORT gör att både CLEBURNE och D H Hill rör sig mot bättre terräng för att hindra undsättning av CHATTANOOGA och omfattning söderifrån. De är dock långsamma. Att både Cleburne och Hill fick gå åt det hållet innebär att någon måste ersätta deras ställning på MISSIONARY RIDGE. Jag får två nya brigader som Cheatham får ta befälet över och han grupperar söder om Polk. McLaws och Williams får försvara KNOXVILLE. Longstreet rör sig mot sydväst norr om floden.

Strv102r

Aningen suddig... Men nere i sydväst gör nu Sherman entré med XV kåren. Hooker rör sig med en division mot DECHARD för att skydda underhållsbasen medan han skickar Smith över floden för att förstärka Howards XI kår i bergen . I nordost börjar Burnside röra sig mot KNOXVILLE igen när nu Longstreet rört sig mot sydväst. Nedan en detaljbild på själva fokusområdet. Howard är alltså den **-stjärnige sydost om BRIDGEPORT och Smith är den *-stjärnige med lite missfärgat nylle.

Clebumr befordras till ***-stjärnig vilket låter honom ta befälet över D H Hill och gemensamt anfalla Smith (D H Hill blir säkert överlycklig att bli förbigången och degraderad på det sättet. Historiskt helt omöjligt att Cleburne skulle få högre befäl pga Cleburnes uttalade åsikt om att man borde beväpna de svarta! Men spelet tar inte hänsyn till det) Anfallet blir en uttragen drabbning då Howard försärker Smith men i slutet retirerar de hals över huvud över floden till BRIDGEPORT. Longstreet jagar McCooks kavalleri söderut medan McLaws nästan helt slår den svagare av Burnside kårer. Burnside med huvudstyrkan lyckas dock ta sig österut, anfalla och ta KNOXVILLE. Williams retirerar söderut. Jaha! Ska jag fortsätta mot sydväst med Longstreet eller ska han vända om och återta KNOXVILLE igen?  

Strv102r

D H Hill skickas snabbt söderut för att försörja Sherman medan Cleburne stannar och hindrar Hooker, som avlösts av Howard i DECHARD, att påverka belägringen av CHATTANOOGA. Longstreet får inte till anfallet mot McCook medan McLaws slås tillbaka av Burnside som börjar befästa KNOXVILLE. Sherman driver D H Hill bakåt i två mindre drabbningar med jämlika förluster.

Longstreet får återigen inte till något anfall! D H Hill grupperar norrut mot LAFAYETTE för att hindra Sherman att gå rakt norrut mot CHATTANOOGA, medan Cheatham grupperar söderut för att fördröja Shermans ytterligare omfattning österut. En sådan är dock osannolik pga logistiken, så Cheathams två brigader kanske räcker. Bragg grupperar sin reserv, och sig själv, centralt.

Strv102r

Men Sherman går tillbaka västerut och sedan norrut för att förena sig med Hooker mot Cleburne... Samtidigt anfaller Grangers kår ut ur Chattanooga mot Laws brigad på POINT LOOKOUT medean Thomas håller mot Polk.

Granger lyckas, men Cleburne (som blir lätt skadad) håller emot och Sherman blir demoraliserad och får ersättas av Palmer. Se där en karriär som tog slut lite ohistoriskt.

Jag kastar om Longstreet mot Knoxville för att han och McLaws tillsammans återigen ska spöa polisongmannen och återta staden. Inget större hopp om att han ska hinna fram innan spelet är slut. Men Longstreet genomför en marschprestation Jackson skulle varit stolt över och kommer fram! För att sedan titta på den lite befästa fienden och säga: "Njaee. Det ser för svårt ut." Precis som historiskt. I detta fall innebär det också att Longstreet speltekniskt blir demoraliserad vilket kan ses som att Bragg får nog och får honom avsatt/hemskickad till Lee igen. Då detta var min sista chans hänger nu allt på att jag kan ta CHATTANOOGA för att nite förlora på automatseger no matter how many more VPs I have than the lying thieveing yankees!

Cleburne genomför en serie anfall opp för berget mot Granger men denne håller. Polk  vill inte samarbeta med Bragg (ser man på, det var ju oväntat!) utan viker bakåt istället!

Detta innebär att det är förlorat! De federala behöver bara passa sina kvarvarande impulser för att vinna. Om det varit ett GT till hade jag väl fått anfalla med D H Hill, Bragg och Cleburne samordnat mot Palmer i Trenton för att få ut Cleburne och kunna dra ur mot öster och RINGGOLD.

Det var en roligt och lite annorlunda scenario!

Strv102r

Sammanfattning av det här spelet. Det köptes in som en slump då ordersumman för att få den nya kartan till MIH Piercing The Reich var för liten. Med andra ord inget spel jag egentligen tänkt köpa.

Men det är nog ett av de spel som gett bäst valuta för pengarna som jag hittills sett! Hur många bra och ganska snabbspelade scenarior som helst. Det finns dessutom en kampanj för 1863. Ett bra grundsystem och ganska mycket krom utan att det bländar.

Rekommenderas helhjärtat!

:up:

Fredrik H

Jag antar att du vet att Campaigns of Robert E Lee av COA har samma system fast det skildrar kriget i öster. Gillar du AoH så borde du verkligen skaffa det. Sen gjorde ju ATO spelet Look away som skildrar kampanjen mot Atalanta 1864, men det har mycket sämre grafik (tycker jag) och ett lite märkligare system.

AoH:s 1863-kampanj har en lite konstig fördelning av WEP som jag tror behöver kalibreras. I övrigt håller jag med dig om att det är mycket underhållande system med många roliga situationer.

Läser dina AAR med stor behållning - som alltid!  :up:

Strv102r

Jag har funderat på Campaigns of R E Lee, men kommit fram till att jag har så många andra spel på de fälttågen att jag tills vidare passat på det. Men det kanske dyker upp en kopia till ett pris man inte kan motstå. Look Aaway har jag och det ligger i pipe linen så att säga.

Tack för responsen!

magnus lindström

Nog för att jag känner igen många av gubbarna, men varför inga namn på brickorna? Har du researchat själv? Vad representerar en gubbe? Allt från en division till en armé?

Strv102r

Nej, jag saknar också namn på brickorna då många är ganska obskyra figurer. Men namnen finns på baksidan. Varje gubbe representerar i princip sig själv som chef för ett förband. Under denna ligger en bricka som talar om vilket nr hans förband har på den stora displayen där själva divisionerna/brigaderna ligger med tracks för ammunition, moral, artilleri och administrationsförmåga.

magnus lindström

Jaha då var det betydligt mer avancerat än vad jag trodde :)

Jag är rätt insnöad på ACW så dessa spel verkar ju intressanta om så bara för att studera historia på ett lite mer levande sätt :)

Liksom många så är jag nog rätt mer insatt i förehavandena på östkusten så detta skulle ju vara ett bra "studiematerial" :)

Blir ju sugen på alla 3 spelen nu :)

Delirium

Tycker också det ser intressant ut, en viss vurm för inbördeskriget har man ju. Vad 17, jag kan till och med tänka mig engelska inbördeskriget.
Europa Universalis, riktiga

Barbarossa: Arny Group North 2nd ed